Gedaan met laden. U bevindt zich op: Hulplijn - Stop it Now! Zorg

Hulplijn - Stop it Now!

Gepubliceerd op 27 april 2023 • Volgende update op 25 april 2024
Inhoud is aan het laden
Inhoud is aan het laden
Inhoud is aan het laden

Hulplijn Stop it Now! had in 2022 ruim 350 contacten

Tussen de opstart in 2017 en eind 2022 kreeg de hulplijn Stop it Now! in totaal 2.269 contactnames, waarvan er 356 plaatsvonden in 2022. De hulplijn Stop it Now! biedt een luisterend oor, informatie, advies en ondersteuning aan personen die zich zorgen maken over hun gevoelens of gedrag tegenover minderjarigen en aan de naasten van die personen. Daarnaast wil Stop it Now! indien nodig de stap naar de gepaste hulp verkleinen. Het aantal contactnames fluctueert sterk over de jaren, maar lag het hoogst in 2020 en 2018.

Meeste contactnames gebeuren via telefoon

Er kan op verschillende manieren contact opgenomen worden met de hulplijn. De belangrijkste contactwijze was in 2022 via telefoon (47%), gevolgd door mail (32%). Via de chat was het aantal contactopnames het kleinst (21%), maar dat aantal neemt snel toe. De mogelijkheid om via de chat contact op te nemen is opgestart in juni 2019. Momenteel is de hulplijn 1 dagdeel per week bereikbaar via chat, tegenover 3 dagdelen per telefoon.

In iets meer dan helft van gevallen zoekt men contact omwille van eigen gevoelens

Mensen kunnen om verschillende redenen contact opnemen met de hulplijn Stop it Now!. In iets meer dan de helft van de gevallen nam men in 2022 contact op omwille van eigen gevoelens of gedragingen. In een vijfde van de gevallen maakte men zich zorgen over iemand uit de directe omgeving (vrienden, collega’s of kennissen).