Gedaan met laden. U bevindt zich op: EPB-wijzigingen vanaf 2026 – EPB-rekenmethode EPB-wijzigingen vanaf 2026

EPB-wijzigingen vanaf 2026 – EPB-rekenmethode

Aanpassing berekening installatierendement bij een WKK

Voor EPB-aangiften van dossiers met omgevingsvergunningsaanvraag vanaf 1 januari 2026 zal het installatierendement voor ruimteverwarming van wooneenheden (EPW) bij een warmtekrachtkoppelingsinstallatie (WKK) anders berekend worden. Tot nu toe werd geen rekening gehouden met de elektriciteitsproductie van een WKK, waardoor deze slechter scoorde dan een fossiele ketel. Dat wordt gecorrigeerd: de berekening zal voortaan het gecombineerde rendement meenemen.

Deze wijziging is op 12 december 2025 definitief goedgekeurd in het Energiebesluit.

De aangepaste berekening is verwerkt in de nieuwe versie van de EPB-software, beschikbaar vanaf 5 januari 2026. De aanpassing zal leiden tot een beter resultaat bij het minimaal installatierendement. Voor de E-peilberekening verandert het rendement van de WKK niet en is er geen impact.

Meer over de aangepaste berekening van het installatierendement bij een WKK.

Sterk geventileerde kelders tellen als buitenomgeving

Vanaf 1 januari 2026 wordt duidelijker vastgelegd hoe kelders en ondergrondse parkeergarages moeten worden behandeld in de EPB-berekeningen. Het gelijkheidsteken in tabel 7 van het transmissiereferentiedocument (TRD) verdwijnt, waardoor verduidelijkt wordt dat bij kelders en ondergrondse parkeergarages enkel de sterk geventileerde, als buitenomgeving worden beschouwd.

Dat was altijd al zo bedoeld, dat kelders zonder sterke ventilatie niet als buitenomgeving tellen. Het TRD liet echter ruimte voor interpretatie. Deze onduidelijkheid is nu weggewerkt.

Inrekenen van bestaande zonnepanelen bij nieuwbouw

Bij EPB-aangiftes die u indient sinds 20 juli 2026 kunt u bestaande zonnepanelen op het gebouw of op het perceel inrekenen in de EPB-aangifte van een nieuwbouw. De EPB-software (vanaf versie 16.0.1) is daaraan aangepast: de datum van plaatsing van de zonnepanelen wordt niet meer gevraagd en de impact van de zonnepanelen op het E-peil wordt altijd ingerekend.

Voor ingrijpende energetische renovaties was het inrekenen van bestaande zonnepanelen al mogelijk vóór 20 juli 2026.

Bestaande zonnepanelen inrekenen kan alleen als aan twee voorwaarden is voldaan:

  • de zonnepaneleninstallatie mag niet verhuisd zijn van een andere site
  • én u kunt alleen het deel van de installatie inrekenen dat nog niet aan een andere EPB-eenheid is toegekend in de huidige of in een eerdere EPB-aangifte.