Gedaan met laden. U bevindt zich op: Dossier overnemen van een collega Werken met de energieprestatiedatabank

Dossier overnemen van een collega

Energieprestatiedatabank tijdelijk niet beschikbaar
  • Op woensdag 17 december 2025 tussen 7 en 12 uur worden upgrades doorgevoerd op de PostgreSQL-databank achterliggende de toepassingen Energieprestatiedatabank en EPC-NR. Op zaterdag 20 december 2025 tussen 06u30 en 15 uur worden onderhoudswerken doorgevoerd aan de Windows besturingssystemen binnen de Vlaamse overheid. Gedurende deze tijdsvensters zal er een onderbreking zijn in de beschikbaarheid van de toepassingen Energieprestatiedatabank en EPC-NR en hun respectievelijke leeromgevingen. Deze interventie kan niet uitgesteld of verplaatst worden naar een ander tijdsslot.

  • Tussen woensdag 31 december 2025 - 12 uur en maandag 5 januari 2026 - 12 uur zullen de toepassing Energieprestatiedatabank en EPC-NR publiek niet beschikbaar zijn.

    • De achterliggende services (geefEPC...) blijven actief zodat er geen impact is naar diensten die data uitlezen (Woningpas...)
    • De leeromgevingen van beide toepassingen blijven ook actief
  • Op maandag 05 januari 2026 bij aanvang van de kantooruren zullen de nieuwe releases van de Energieprestatiedatabank en EPC-NR geïnstalleerd worden.
    • Tijdens de installatie zullen, zoals altijd, ook de achterliggende services en de leeromgevingen eveneens kortstondig niet beschikbaar zijn
    • Na installatie van de nieuwe releases zullen alle toepassingen opnieuw publiek beschikbaar gesteld worden.
Geldig voor alle bouwaanvragen

Alle verslaggevers die onder dezelfde rechtspersoon geregistreerd zijn, kunnen de startverklaringen en EPB-aangiften van elkaar raadplegen, wijzigen en doorsturen.

Twee mogelijke situaties

Bij de afhandeling van documenten door een collega zijn twee situaties mogelijk :

  1. Een collega is gedurende een tijd afwezig

Als een persoon binnen een rechtspersoon tijdelijk afwezig is, kunnen collega’s :

  • WEL documenten van de afwezige collega raadplegen, wijzigen en indienen.
  • NIET de EP-code van de afwezige collega vervangen bij het definitief indienen van de startverklaring of de EPB-aangifte. De documenten worden ingediend door de andere collega, in naam van de afwezige collega. De naam van de afwezige collega blijft vermeld op de documenten.
  1. Een collega heeft de firma verlaten en werkt niet meer voor de rechtspersoon

Als een werknemer, zaakvoerder of bestuurder de firma heeft verlaten, is zijn arbeidsrelatie ten opzichte van de rechtspersoon beëindigd. De bestuurder of de persoon die de firma verlaat, moet dit melden aan het VEKA via veka@vlaanderen.be. U vermeldt duidelijk de volgende zaken in uw e-mail :

  • de naam van de persoon die de firma heeft verlaten;
  • de EP-code van die persoon;
  • het KBO-nummer van de firma.

Het VEKA zal de status van de ex-collega op ‘arbeidsrelatie beëindigd’ zetten onder de rechtspersoon. Deze persoon heeft dan geen toegang meer tot de energieprestatiedatabank onder die rechtspersoon.

Collega’s onder dezelfde rechtspersoon kunnen de volgende acties ondernemen met dossiers van de ex-collega :

  • WEL documenten van de ex-collega raadplegen, wijzigen en indienen.
  • WEL de EP-code van de ex-collega vervangen bij het definitief indienen van de startverklaring of de EPB-aangifte. Op de ingediende documenten wordt de naam en de EP-code van de ex-collega automatisch vervangen door de naam en de EP-code van de aangelogde collega.

Dit is enkel mogelijk als de arbeidsrelatie van de ex-collega is beëindigd onder de rechtspersoon.