Gedaan met laden. U bevindt zich op: Opleiding ‘Coachende vaardigheden voor leidinggevenden' Opleidingen coachende vaardigheden

Opleiding ‘Coachende vaardigheden voor leidinggevenden'

Hoe investeer je als departement of agentschap binnen de Vlaamse overheid in een coachende cultuur? Dat kan via de externe opleidingstrajecten rond coachende vaardigheden. Als HR-verantwoordelijke stel je zo een traject samen naargelang de noden van je organisatie. Op deze webpagina lees je meer over de opleiding ‘Coachende vaardigheden voor leidinggevenden’.

Wat?

De rol van coach is één van de vier rollen voor leidinggevenden in de Vlaamse overheid. Deze opleiding beoogt uitdrukkelijk de deelnemers niet op te leiden tot (interne) coach. Het is de bedoeling hen een coachende houding of rol te leren opnemen. De opleiding ‘Coachende vaardigheden voor leidinggevenden’ richt zich op het versterken van coachingsvaardigheden in het begeleiden van andere leidinggevenden en medewerkers in hun ontwikkeling.

Coachend leiderschap is meer dan gewoon coachen: het draait om een visie op mensen en op groei. Een coachend leider is zich sterk bewust van de psychologische aspecten in de relatie. Deze weet dat medewerkers enkel kunnen groeien wanneer er voldoende psychologische veiligheid heerst. Een coachend leider geeft zelf het goede voorbeeld door authentiek en kwetsbaar in de relatie te staan.

Coachend leiderschap is ook inzetten op emotionele intelligentie en verbindende communicatie. Deze stimuleert, durft, bekrachtigt, inspireert en heeft een rotsvast geloof in de groeikracht van medewerkers.

Goed om te weten

Om te bouwen aan dit zelfleiderschap kun je een één-op-één traject volgen als versterkende aanvulling op deze opleiding. Entiteiten van de Vlaamse overheid kunnen hiervoor kostenloos beroep doen op een interne leiderschapscoach en dit integreren in het opleidingstraject.

Leervragen

  • Wat zijn de ingrediënten van een coachend gesprek en hoe voer ik een coachend gesprek?
  • Wanneer neem ik de coachende rol op en wanneer niet?
  • Hoe verhoudt een coachende aanpak zich bijvoorbeeld tot prestatiemanagement waarbij ik soms moet sturen en beoordelen?
  • Hoe zet ik bepaalde coachingsmethodieken in, zoals de GRROW-methodiek?

Doelstellingen van deze opleiding

  • De deelnemers ontwikkelen een coachingsattitude en ervaring in het voeren van een coachend gesprek met een of meerdere medewerkers.
  • De deelnemers hebben coachingsvaardigheden als techniek en houding toegevoegd aan hun repertoire in het leidinggeven en hebben een eigen stijl van (coachend) leidinggeven ontwikkeld.
  • De deelnemers hebben geleerd hoe coachen hen kan helpen bij of naast de andere rollen en andere opdrachten van de leidinggevende. Men leert doelbewust te sturen op gedrag van medewerkers, met behoud van eigenaarschap en verantwoordelijkheid voor de werkzaamheden.
  • De deelnemers weten hoe ze coaching kunnen inkaderen in leerprocessen, zodat ze doelbewust en verantwoord coachingsvaardigheden in kunnen zetten (of juist niet).
  • De deelnemers hebben minstens volgende modellen verworven op basisniveau: het GRROW-model met de zeven basisvaardigheden volgens Jef Clement. Dit wordt aangevuld met andere coachingsmethodieken uit bijvoorbeeld de oplossingsgerichte coachingsaanpak.
  • De deelnemers hebben handvatten gekregen om een coachende cultuur te stimuleren in hun team.

Werkvormen

Deze opleiding verloopt in meerdere sessies. De sessies worden afgewisseld met opdrachten.

Varianten

De standaardmodule omvat 3 dagen, maar bestaat ook in varianten van 1,5 en 5 dagen. De verschillen tussen deze beperkte en uitgebreide module kun je nalezen in de brochure van deze opleiding.(PDF bestand opent in nieuw venster)

Daarnaast wordt deze module ook aangeboden in de variant ‘groepscoaching’.

Trainers

  • Tom Dijckmans (hoofdtrainer)
  • Katrien Van Ostaede
  • Muriel Velu
  • David Maegerman
  • Anja Van Nueten
  • Marie Loop
  • Kris Colpaert