Gedaan met laden. U bevindt zich op: Advies van de Vlaamse Toezichtcommissie Regelgevingsproces: advies-, akkoord en overlegprocedures

Advies van de Vlaamse Toezichtcommissie

Wanneer verplicht?

Het advies van de Vlaamse Toezichtcommissie is verplicht voor regelgeving die betrekking heeft op de verwerking van persoonsgegevens:

  • voorontwerp van decreet
  • ontwerp van besluit van de Vlaamse Regering
  • ontwerp van ministerieel besluit
  • ontwerp van omzendbrief

Inhoud advies

Het advies heeft betrekking op de bescherming van de rechten en vrijheden van natuurlijke personen op het gebied van de verwerking van persoonsgegevens en de overeenstemming met de geldende voorschriften van de algemene verordening gegevensbescherming en de gegevensbeschermingswetgeving op federaal en Vlaams niveau.

Adviesaanvraag

Door: de bevoegde minister.

Aan: de Vlaamse Toezichtcommissie, Koning Albert II laan 15, 1210 Brussel of elektronisch naar contact@toezichtcommissie.be(opent in uw e-mail applicatie)

Het dossier bevat de volgende documenten:

  • het voorontwerp van decreet, het ontwerp van besluit van de Vlaamse Regering, het ontwerp van ministerieel besluit of het ontwerp van omzendbrief
  • alle nuttige bijbehorende informatie zoals de nota aan de Vlaamse Regering, de memorie van toelichting en andere nuttige documentatie die betrekking heeft op de beoogde verwerking van persoonsgegevens.

Termijn

Het advies wordt gevraagd na de (eerste) principiële goedkeuring door de Vlaamse Regering of, bij een ministerieel besluit, vóór de ondertekening door de minister.

De Vlaamse Toezichtcommissie geeft advies binnen een termijn van dertig dagen, nadat de aanvrager alle noodzakelijke gegevens aan de Vlaamse Toezichtcommissie heeft medegedeeld. In speciaal gemotiveerde dringende gevallen kan de termijn worden teruggebracht tot 15 dagen.