Voor wie?

Wat?

Je departement of agentschap betaalt het bedrag van de vervoersformule in tweede klasse en vergoedt het meestal rechtstreeks aan de vervoersmaatschappij. Is dit niet het geval? Dan vraag je een terugbetaling aan.

Op de webpagina ‘Vergoeding of terugbetaling woon-werkverkeer aanvragen’ lees je hoe je een terugbetaling voor het openbaar vervoer aanvraagt.

Goed om te weten
  • Als je voor een vervoersformule in eerste klasse kiest, betaal je zelf het supplement. Er is geen terugbetaling mogelijk. Heb je een erkenning wegens handicap of chronische ziekte en is de nood aan een reisformule eerste klasse in je integratieprotocol ((opent in nieuw venster)) opgenomen? Dan komt de dienst Diversiteitsbeleid tussen voor het supplement.
  • Het volledige bedrag van de tussenkomst van de werkgever voor het woon-werkverkeer is vrijgesteld van belastingen. Lees meer op de webpagina ‘Fiscale fiche en belastingen’.

Vervoersformules

Kies voor de meest kostenbewuste en duurzaamste vervoersformule, afhankelijk van je persoonlijke situatie. Houd hierbij rekening met je aantal verplaatsingen, je eventuele afwezigheden en de afspraken die binnen je entiteit gelden.

  • Afhankelijk van de afstand, koop je best een dagticket of 10-rittenkaart voor trein, tram of bus aan als je minder dan twee dagen per week op je vaste tewerkstellingsplaats gaat werken.

    Op de webpagina ‘Vergoeding of terugbetaling woon-werkverkeer aanvragen’ lees je hoe je de terugbetaling van je kosten aanvraagt.

  • Met de trein

    Je kiest voor een Flex Abonnement als je gemiddeld twee tot drie dagen per week, verspreid over een maand of jaar op je vaste tewerkstellingsplaats aan de slag bent. Dit is een nieuwe vervoersformule van NMBS in testfase voor personeelsleden binnen de ministeries van de Vlaamse overheid. ((opent in nieuw venster))

    Vanaf het najaar van 2022 kunnen personeelsleden niet-ministeries ook hiervan gebruik maken, als hun entiteit hiervoor een contract laat afsluiten met NMBS.

    Met het Flex Abonnement reis je in tweede klasse gedurende een maand of jaar heel flexibel naar je werk. Je kiest zelf hoeveel reisdagen je opneemt binnen de gewenste periode: 6 of 10 reisdagen gedurende een maand of 80 of 120 reisdagen gedurende een jaar.

    Je kunt dit abonnement aanvragen met startdatum tussen 1 juli 2021 tot en met 31 december 2022, mits enkele voorwaarden:

    • Je gebruikt het abonnement gemiddeld twee tot drie reisdagen per week. Dit is het gemiddelde aantal reisdagen over de totale duurtijd van je abonnement.
    • Je hebt geen combi-abonnement met De Lijn, MIVB of TEC.
    • Je hebt geen parkeerabonnement van de NMBS. Is dit wel het geval? Dan wordt je abonnement stopgezet als je voor een Flex Abonnement kiest. Je ontvangt een terugbetaling voor je parkeerabonnement als je minder dan acht maanden hebt opgebruikt. Lees meer op de webpagina van NMBS. ((opent in nieuw venster))
    • Je activeert het Flex Abonnement en valideert je reisdagen via je mobiel toestel.

    Lees meer op de webpagina van NMBS. ((opent in nieuw venster))

    Met de bus of tram

    De Lijn biedt een nieuwe formule aan: de 50-rittenkaart. Dit is een praktische oplossing als je regelmatig een 10-rittenkaart koopt. De nieuwe vervoersformule biedt 50 ritten die gedurende drie maanden geldig zijn. Meer informatie vind je op de webpagina van De Lijn over de 50-rittenkaart. ((opent in nieuw venster))

    Op de webpagina ‘Vergoeding of terugbetaling woon-werkverkeer aanvragen’ lees je hoe je de terugbetaling van je kosten aanvraagt.

  • Je kiest best voor een jaarabonnement als je minimaal drie dagen per week gedurende een jaar op je vaste tewerkstellingsplaats gaat werken.

    De aanvraag van een jaarabonnement gebeurt via een derdebetalersovereenkomst (met uitzondering van TEC), waardoor je geen terugbetaling van de kosten hoeft aan te vragen.

Goed om te weten

Een voltijds abonnement wordt altijd afgeleverd op een ‘MOBIB-kaart’, een halftijds abonnement op papier en een Flex Abonnement via de app. In sommige gevallen moet je de aanmaakkosten van de ‘MOBIB-kaart’ zelf betalen (zie onder).

Hoe een nieuw abonnement aanvragen?

  • 1. Vraag je attest aan in Vlimpers

    Je vraagt een attest voor een nieuw abonnement voor woon-werkverkeer aan via Vlimpers ((opent in nieuw venster)) > tegel ‘Vragen?’ > ‘Vlimpers-contactformulier’. Vermeld bij je vraag:

    • je e-mailadres
    • het station waar je opstapt en het eindstation
    • vanaf wanneer je wenst gebruik te maken van het abonnement
    • de combinatie met een abonnement van De Lijn of MIVB (indien nodig)

    Heb je geen toegang tot Vlimpers? Contacteer je HR-verantwoordelijke.

    Goed om te weten: werk je al en heb je nog geen abonnement ontvangen? Koop dan voorlopig zelf tickets en vraag nadien een terugbetaling aan.

    2. Ontvang je attest

    Je ontvangt een attest van NMBS per e-mail (in combinatie met een ander abonnement blijft dit één attest).

    3. Vraag je abonnement aan bij NMBS

    Je gaat met het attest, je elektronische identiteitskaart en je MOBIB-kaart (als je hierover beschikt) naar een NMBS-loket ((opent in nieuw venster)) naar keuze en vraagt het abonnement aan. Heb je nog geen MOBIB-kaart? Dan ontvang je er één van NMBS met het opgeladen abonnement. Heb je wel een MOBIB-kaart? Dan wordt het abonnement op deze kaart geladen.

    Opgelet: je hoeft niets te betalen, tenzij je kiest voor een abonnement in eerste klasse.

  • 1. Bezorg je gegevens aan je HR-verantwoordelijke of DCPA

    Je bezorgt volgende gegevens via het Vlimpers-contactformulier ((opent in nieuw venster)) aan het Dienstencentrum Personeelsadministratie van het Agentschap Overheidspersoneel:

    • naam en voornaam
    • Vlimpers-nummer
    • werk-e-mailadres
    • vertrek- en eindstation
    • gewenste formule Flex Abonnement
    • gewenste startdatum

    2. Download de NMBS-app

    Download de app op je mobiel toestel. Maak een account aan op je het mailadres waarop je het Flex Abonnement wilt gebruiken (je privémailadres of je werkmailadres). Collega’s die de NMBS-app al gebruiken moeten dus het Flex Abonnement op hetzelfde mailadres activeren.

    Via dit profiel geef je de vouchercode in (zie stap hieronder).

    3. Ontvang je vouchercode van NMBS

    Je ontvangt via e-mail een vouchercode om je abonnement via de NMBS-app te activeren op je mobiel toestel.

    Opgelet: zodra je je abonnement activeert, start ook meteen de looptijd van je abonnement. Bijvoorbeeld: je activeert je Flex Abonnement van een jaar op 1 juli 2021, dan loopt dit af op 30 juni 2022.

    4. Valideer de gewenste reisdag(en)

    Je valideert voor je vertrek je reisdag(en) via de NMBS-app. ((opent in nieuw venster)) Na validatie van je reisdag ontvang je een elektronisch dagticket in de vorm van een QR-code in de NMBS-app. Deze QR-code toon je bij een controle op de trein. Je hoeft hiervoor geen actieve internetverbinding te hebben.

  • Goed om te weten: onderstaande stappen gelden enkel als je alleen voor een abonnement van De Lijn kiest. Wil je dit combineren met een abonnement van NMBS? Volg dan het stappenplan onder ‘’Voltijds of halftijds treinabonnement van NMBS’.

    1. Vraag aan in Vlimpers

    Je vraagt een nieuw De Lijn-abonnement aan via Vlimpers ((opent in nieuw venster)) > tegel ‘Vragen?’ > ‘Vlimpers-contactformulier’. Je vermeldt:

    • vanaf wanneer je wenst gebruik te maken van het abonnement
    • het kaartnummer van je MOBIB-kaart (als je al een MOBIB-kaart hebt) van MIVB of NMBS. Registreer je kaartnummer in een De Lijn-winkel. Je moet geen vijf euro betalen. Je abonnement wordt opgeladen zodra je kaart gelezen wordt door het toestel van de treinbegeleider.

    Heb je geen toegang tot Vlimpers? Contacteer je HR-verantwoordelijke.

    Goed om te weten: werk je al en heb je nog geen abonnement ontvangen? Dan koop je voorlopig zelf tickets en vraag je nadien een terugbetaling aan.

    2. Ontvang je abonnement

    Je ontvangt de MOBIB-kaart met het opgeladen abonnement per post.

    • Heb je al een MOBIB-kaart? Dan wordt het abonnement automatisch opgeladen op je eigen MOBIB-kaart. Opgelet: heb je een MOBIB kaart van NMBS of MIVB? Dan laat je deze kaart eerst registreren in een De Lijn-winkel voordat het abonnement kan worden opgeladen.
    • Heb je geen MOBIB-kaart? Dan ontvang je een overschrijving van De Lijn met de vraag om vijf euro te betalen. Na ontvangst van betaling wordt het abonnement opgeladen op de MOBIB-kaart. Je vraagt een terugbetaling van de kostprijs aan via het Vlimpers-contactformulier. ((opent in nieuw venster))
  • Goed om te weten: onderstaande stappen gelden enkel als je alleen voor een abonnement van MIVB kiest. Wil je dit combineren met een abonnement van NMBS? Volg dan het stappenplan onder ‘’Voltijds of halftijds treinabonnement van NMBS’.

    1. Vraag aan in Vlimpers

    Je vraagt een nieuw MIVB-abonnement aan via Vlimpers ((opent in nieuw venster)) > tegel ‘Vragen?’ > ‘Vlimpers-contactformulier’. Je vermeldt:

    • vanaf wanneer je wenst gebruik te maken van het abonnement
    • het kaartnummer van je MOBIB-kaart (als je al een MOBIB-kaart hebt)

    Heb je geen toegang tot Vlimpers? Contacteer je HR-verantwoordelijke.

    Goed om te weten

    • Werk je al en heb je nog geen abonnement ontvangen? Dan koop je voorlopig zelf tickets en vraag je nadien een terugbetaling aan.
    • Een MIVB-abonnement start altijd op de eerste kalenderdag van de maand. Doe je aanvraag in Vlimpers zeker voor de 10de van de maand voordien.

    2. Ontvang je abonnement

    Je ontvangt de MOBIB-kaart met het opgeladen abonnement per post. Heb je al een MOBIB-kaart? Dan wordt het abonnement niet automatisch opgeladen op je eigen MOBIB-kaart. Dit gebeurt op het moment dat je kaart gelezen wordt door het toestel van de treinbegeleider.

    Goed om te weten: heb je nog geen MOBIB-kaart? Dan koop je deze zelf aan. Er is geen terugbetaling mogelijk.

  • Je gaat naar een TEC-loket ((opent in nieuw venster)) naar keuze en koopt het abonnement.

    Opgelet: je betaalt dit zelf en vraagt een terugbetaling aan.

Hoe een bestaand abonnement verlengen?

  • Je staat zelf in voor de verlenging van je abonnement. Dit is mogelijk vanaf één maand voor de vervaldag. Je vraagt aan NMBS om je huidig abonnement te verlengen via één van volgende mogelijkheden:

    Opgelet: je hoeft niets te betalen.

  • Het Dienstencentrum Personeelsadministratie van het Agentschap Overheidspersoneel verlengt je abonnement automatisch. Je hoeft niets te doen.

  • Je staat zelf in voor de verlenging van je abonnement. Je vraagt aan TEC om je huidig abonnement te verlengen via één van volgende mogelijkheden:

    Opgelet: je betaalt dit zelf en vraagt een terugbetaling aan.

Kom meer te weten over …

… tijdelijke tewerkstelling, een onderbreking of einde van je loopbaan

… de combinatie met ander vervoer

… het Flex Abonnement

… je MOBIB-kaart

… wonen en werken in het buitenland