Stappenplan Besluit van een leidend ambtenaar
Op deze pagina vind je een overzicht van alle stappen die je als wetgevingsambtenaar moet nemen, met links naar relevante info, om een besluit van een leidend ambtenaar op te stellen en bekend te maken.
Lees meer over besluiten van een leidend ambtenaar.
Stap 1: Redactie
- Stap 1.A
- Gebruik het sjabloon(Word bestand opent in nieuw venster).
- Volg de legistieke en taalkundige aanwijzingen (omzendbrief VR2019/4).
Stap 2: Interne consultatie
- Stap 2.A
- ‘Generieke’ advies-, akkoord- en overlegprocedures.
- Vergeet ook niet te checken of sectorale regelgeving in jouw beleidsdomein specifieke consultatiestappen oplegt.
- Stap 2.B
- Meer informatie over de adviesverplichting, de termijnen en de aanvraag.
- De maximale adviestermijn is 12 werkdagen, 4 werkdagen bij hoogdringendheid.
Actie - Stap 2.C
- Meer informatie over de adviesverplichting, de termijnen en de aanvraag.
- De maximale adviestermijn is 12 werkdagen, 4 werkdagen bij hoogdringendheid.
- Het wetgevingstechnisch en taalkundig advies, en het advies van de Inspectie van Financiën kan je gelijktijdig aanvragen.
Actie - Stap 2.D
- Meer informatie over de akkoordverplichting, de termijnen en de aanvraag.
- De maximale reactietermijn is 12 werkdagen.
Actie
Stap 3: Bekendmaking
- Stap 3.A
Het besluit wordt ondertekend door de leidend ambtenaar.
- Stap 3.B
Meer informatie over de verplichte bekendmaking van besluiten: omzendbrief VR 11(PDF bestand opent in nieuw venster), punt 4.1.1.1.
Bekendmaking is alleen nodig als het belangrijk is dat het besluit kenbaar is voor alle burgers (bijvoorbeeld delegatie van beslissingsbevoegdheden die relevant zijn voor externen).
Het Team Regeringsondersteuning van DKBUZA zorgt voor de publicatie, op aanvraag.
Tenzij het besluit anders bepaalt, treedt het in werking 10 dagen na publicatie in het Belgisch Staatsblad.