Gedaan met laden. U bevindt zich op: Thuiskantoor Ergonomisch werken met beeldschermen

Thuiskantoor

Werk je hybride en dus deels op kantoor en deels van thuis uit? En breng je daarbij veel tijd aan een beeldscherm door? Vergeet dan niet om op beide locaties aandacht te besteden aan je ergonomie. Het team Ergonomie van de Gemeenschappelijke Dienst voor Preventie en Bescherming (GDPB) informeert je graag over de meest geschikte uitrusting van je beeldschermwerkplek.

Voor wie?

  • Je werkt als beeldschermwerker (minstens 2 uur per dag) bij de Vlaamse overheid.
  • Je wilt een verkeerde werkhouding bij beeldschermwerk en de daaraan gekoppelde belasting voor je lichaam vermijden.
  • Je wilt je thuiswerkplek zo ergonomisch mogelijk verlichten.

Standaarduitrusting

Zorg ervoor dat je efficiënt, comfortabel en gezond kunt werken in je (thuis)kantoor. Een beeldschermwerkplek die voldoet aan de basiseisen voor ergonomie heeft:

Goed om te weten: de brochure ‘ergonomisch werken met beeldschermen voor logistieke diensten’ informeert over de aankoop van standaardarbeidsmiddelen voor beeldschermwerk. De logistiek verantwoordelijke van je entiteit krijgt die brochure elk jaar van de GDPB.

Via de raamcontracten van het agentschap Facilitair Bedrijf kunnen onder meer ergonomische standaardbureaustoelen aangekocht worden. Heb je materiaal nodig? Bespreek dat dan met de verantwoordelijke van je entiteit.

Slim verlicht thuiskantoor

Een goede verlichting speelt een belangrijke rol in je welbevinden. Maar hoe weet je of jouw thuiswerkplek optimaal verlicht is? Onderstaand stappenplan helpt je op weg:

Heb jij een veilig en gezond thuiskantoor? Check het!

Het beste werk lever je op een gezonde werkplek. Doorloop de checklist van de Gemeenschappelijke Dienst voor Preventie en Bescherming(opent in nieuw venster) en ontdek hoe veilig en gezond jouw thuiswerkplek is.

Samen je thuiswerkplek inrichten

De inrichting van de thuiswerkplek is een gedeelde verantwoordelijkheid van zowel de werkgever als de werknemer.

Waarvoor zorgt je werkgever?

  • Elk departement of agentschap bepaalt in het interne beleid welke ondersteuning het aanbiedt aan thuiswerkers (een extern beeldscherm, internet-vergoeding, …), zoals bepaald in de omzendbrief ‘Hybride werken binnen de Vlaamse overheid(opent in nieuw venster)’.
  • Het departement of agentschap informeert en sensibiliseert thuiswerkers over ergonomie bij de inrichting van de thuiswerkplek en adviseert over een goede werkwijze via de ergocoach beeldschermwerk, de contactpersoon welzijn, intranet, interne nieuwsbrief, …

Wat doe je als werknemer?

  • Je zorgt voor een rustige, goed geventileerde en goed verlichte werkruimte en richt die in volgens de richtlijnen voor een ergonomische beeldschermwerkplek. Laat je daarbij leiden door het stappenplan van de GDPB.
  • Voor het materiaal dat de werkgever niet ter beschikking stelt, kan je als thuiswerker een beroep doen op het aanbod van de Pluspas.