Voor wie?

Berekening en uitbetaling

Het bedrag van je abonnement of alternatieve vervoersformule wordt betaald door je departement of agentschap, die het meestal rechtstreeks vergoedt aan de vervoersmaatschappij. Is dit niet het geval, dan moet je een schuldvordering indienen. Lees verder op deze webpagina hoe je dit doet.

Een voltijds abonnement wordt altijd afgeleverd op een 'MOBIB-kaart', een halftijds abonnement en Via zijn nog altijd een papieren versie. In sommige gevallen moet je de aanmaakkosten van deze 'MOBIB-kaart' zelf betalen (zie onder).

Als je bij je indiensttreding nog niet beschikt over een abonnement voor je woon-werkverkeer en je hebt al verplaatsingen gemaakt, dan kun je de kostprijs van de aangekochte tickets terugvorderen.

    Langdurige afwezigheid

    Je abonnement (en eventueel parkeerabonnement bij de NMBS) wordt automatisch stopgezet als je 3 maanden of langer ononderbroken voltijds afwezig bent. Dit gebeurt automatisch, je hoeft niets te doen of terug te bezorgen. Het Dienstencentrum Personeelsadministratie (DCPA) brengt je hiervan tijdig op de hoogte. Ben je geen klant van het DCPA? Contacteer dan je personeelsdienst.

    Goed om weten: heb je een treinabonnement of alternatieve vervoersformule in 1ste klasse? Dan berekent de NMBS het aandeel van het supplement en betalen zij dit aan jou terug als je in aanmerking komt voor terugbetaling ((opent in nieuw venster)). Kreeg je eerder al een terugbetaling van team Diversiteitsbeleid, dan krijg je opnieuw de extra kost terugebetaald.

    Wat te doen ...

    Hoe bestaand abonnement verlengen?

    Bestaand abonnement openbaar vervoer verlengen: procedure voor klanten van het Dienstencentrum Personeelsadministratie (DCPA).

    • Stap 1

      Eventueel in combinatie met een ander abonnement.

      Je staat zelf in voor de verlenging van je abonnement. Dit is mogelijk vanaf 1 maand voor de vervaldag. Je vraagt aan de NMBS om je huidig abonnement te verlengen via 1 van volgende mogelijkheden:

      Opgelet: je hoeft niets te betalen.

    • Stap 2

      Niet in combinatie met NMBS.

      Het DCPA verlengt je abonnement automatisch. Je hoeft niets te doen.

    • Stap 3

      Niet in combinatie met NMBS.

      Je staat zelf in voor de verlenging van je abonnement. Je vraagt aan de TEC om je huidig abonnement te verlengen via 1 van volgende mogelijkheden:

      Opgelet: je betaalt dit zelf en vraagt een terugbetaling via een schuldvordering aan.

    Hoe nieuw abonnement aanvragen?

    Nieuw abonnement openbaar vervoer aanvragen: procedure voor klanten van het Dienstencentrum Personeelsadministratie (DCPA).

    • Stap 1

      Eventueel in combinatie met een ander abonnement.

      1. Vraag aan in Vlimpers
      Je vraagt een attest voor een nieuw abonnement woon-werkverkeer aan via Vlimpers ((opent in nieuw venster)) > tegel ‘Vragen?’ > ‘Vlimpers-contactformulier’. Vermeld bij je vraag:

      • je e-mailadres
      • het station waar je opstapt en het eindstation
      • vanaf wanneer je wenst gebruik te maken van het abonnement
      • de combinatie met een abonnement van De Lijn, MIVB en/of de TEC (indien nodig)

      Heb je geen toegang tot Vlimpers? Contacteer je HR-verantwoordelijke.

      Uitzondering:

      • Ben je nieuw in dienst? Dan gebeurt de aanvraag tijdens je indiensttredingsprocedure. Je hoeft niets te doen.
      • Werk je al en heb je nog geen abonnement ontvangen? Koop dan voorlopig zelf tickets en vraag nadien een terugbetaling via schuldvordering aan.

      2. Ontvangst attest
      Je ontvangt een attest voor de NMBS per mail.

      3. Vraag je abonnement aan bij de NMBS
      Je gaat met het attest, je elektronische identiteitskaart en je MOBIB-kaart (als je hierover beschikt) naar een NMBS-loket ((opent in nieuw venster)) naar keuze en vraagt het abonnement aan. Heb je nog geen MOBIB-kaart? Dan ontvang je er 1 van de NMBS met het opgeladen abonnement. Heb je wel een MOBIB-kaart? Dan wordt het abonnement op deze kaart geladen.

      Opgelet: je hoeft niet te betalen, tenzij je kiest voor een abonnement in 1e klasse.

    • Stap 2

      Niet in combinatie met NMBS.

      1. Vraag aan in Vlimpers
      Je vraagt een nieuw Lijnabonnement aan via Vlimpers ((opent in nieuw venster)) > tegel ‘Vragen?’ > ‘Vlimpers-contactformulier’. Je vermeldt:

      • vanaf wanneer je wenst gebruik te maken van het abonnement
      • het kaartnummer van je MOBIB-kaart (als je al een MOBIB-kaart hebt) van MIVB of NMBS. Registreer je kaartnummer in een Lijnwinkel en moet je geen 5 euro betalen. Je abonnement wordt dan opgeladen van zodra je kaart gelezen wordt door het toestel van de treinbegeleider.

      Heb je geen toegang tot Vlimpers? Contacteer je HR-verantwoordelijke.

      Uitzondering:

      • Ben je nieuw in dienst? Dan gebeurt de aanvraag tijdens je indiensttredingsprocedure.
      • Werk je al en heb je nog geen abonnement hebt ontvangen? Dan koop je voorlopig zelf tickets en vraag je nadien een terugbetaling via schuldvordering aan.

      2. Ontvangst abonnement

      Je ontvangt de MOBIB-kaart met het opgeladen abonnement per post.

      • Heb je al een MOBIB-kaart? Dan wordt het abonnement automatisch opgeladen op je eigen MOBIB-kaart.
      • Heb je geen Mobib-kaart? Dan ontvang je een overschrijving van De Lijn met de vraag om 5 euro te betalen. Na ontvangst van betaling wordt het abonnement opgestuurd.
    • Stap 3

      Niet in combinatie met NMBS.

      1. Vraag aan in Vlimpers

      Je vraagt een nieuw abonnement van de MIVB aan via Vlimpers ((opent in nieuw venster)) > tegel ‘Vragen?’ > ‘Vlimpers-contactformulier’. Je vermeldt:

      • vanaf wanneer je wenst gebruik te maken van het abonnement
      • het kaartnummer van je MOBIB-kaart (indien je al een MOBIB-kaart hebt)

      Heb je geen toegang tot Vlimpers? Contacteer je HR-verantwoordelijke.

      Opgelet:

      • Ben je nieuw in dienst? Dan gebeurt de aanvraag tijdens je indiensttredingsprocedure.
      • Werk je al en heb je nog geen abonnement ontvangen? Koop dan voorlopig zelf tickets (10-rittenkaart of maandabonnement) en vraag nadien een terugbetaling via schuldvordering aan.
      • Een MIVB-abonnement start altijd op de 1e kalenderdag van de maand. Doe je aanvraag in Vlimpers zeker voor de 10e van de maand.

      2. Ontvangst abonnement

      Je ontvangt de MOBIB-kaart met het opgeladen abonnement per post. Heb je al een MOBIB-kaart? Dan wordt het abonnement niet automatisch opgeladen op je eigen MOBIB-kaart. Dit gebeurt op het moment dat je kaart gelezen wordt door het toestel van de treinbegeleider.

    • Stap 4

      Niet in combinatie met NMBS.

      Je gaat naar een TEC-loket ((opent in nieuw venster)) naar keuze en koopt het abonnement.

      Opgelet: je betaalt dit zelf en vraagt een terugbetaling via een schuldvordering aan.

    Hoe schuldvordering indienen?

    Terugbetaling aanvragen via schuldvordering voor gemaakte kosten woon-werkverkeer: procedure voor klanten van het Dienstencentrum Personeelsadministratie (DCPA).

    • Stap 1

      Je bezorgt een digitale kopie van het ticket en betaalbewijs aan het DCPA via Vlimpers ((opent in nieuw venster)) > tegel ‘Vragen?’ > ‘Vlimpers-contactformulier’ (soort specialisme: ‘voordelen’ > details: ‘woon-werk: openbaar’).

      Goed om weten: je kunt de terugbetaling van een ‘Standard Multi’-railpas (vroegere Rail Pass) of 10-rittenkaart pas aanvragen nadat alle ritten opgebruikt zijn. Losse tickets bundel je per maand en dien je in na je laatste reisdag van de betrokken maand.

      Heb je geen toegang tot Vlimpers? Verstuur dan het formulier per post naar het DCPA of contacteer je HR-verantwoordelijke.

    • Stap 2

      De kosten worden samen met je salaris terugbetaald.

    Informatie voor HR-verantwoordelijken

    Hoe kun je een beleid rond openbaar vervoer uitwerken in je organisatie? Heb je als werkgever interesse om een derdebetalersovereenkomst af te sluiten? Binnen de Vlaamse overheid kun je rekenen op de nodige hulp en ondersteuning. Lees meer op de webpagina 'Richtlijnen woon-werkverkeer - openbaar vervoer' ((opent in nieuw venster)).