Met het openbaar vervoer naar het werk
Kom je met het openbaar vervoer naar het werk? Dan kun je binnen de diensten van de Vlaamse overheid een abonnement of andere vervoersformule voor het openbaar vervoer (NMBS, De Lijn, TEC of MIVB) krijgen. De Vlaamse overheid neemt deze kosten volledig voor haar rekening.
Voor wie?
- Je bent statutair of contractueel bij de diensten van de Vlaamse overheid.
- Je gebruikt het openbaar vervoer voor je woon-werkverkeer: NMBS, De Lijn, TEC of MIVB.
Wat?
Je departement of agentschap betaalt het bedrag van de vervoersformule in tweede klasse en vergoedt het meestal rechtstreeks aan de vervoersmaatschappij. Is dit niet het geval? Dan koop je het, met akkoord van je HR-dienst, zelf aan en vraag je een terugbetaling.
Op de webpagina ‘Vergoeding of terugbetaling woon-werkverkeer aanvragen’ lees je hoe je een terugbetaling voor het openbaar vervoer aanvraagt.
Vervoersformules
Maak steeds een weloverwogen beslissing: hou rekening met de frequentie van je verplaatsingen en kies voor de formule die financieel en praktisch het meest verantwoord is. Vraag jezelf af hoe vaak je op week- of maandbasis het openbaar vervoer neemt naar het werk. Stem je keuze altijd af met je leidinggevende.
Twijfel je over welke vervoersformule het beste past bij jou? Neem dan contact op met je HR-dienst.
Dit zijn de beste opties voor jou:
- een dagticket voor trein, tram of bus;
- een 10 rittenkaart voor tram of bus.
Enkele voordelen:
- Met losse tickets bepaal je zelf wanneer je reist en welk traject je aflegt.
- Vertrek je regelmatig van verschillende locaties? Dan kan je verschillende losse tickets kopen of je ticket combineren met het Flex Abonnement 6.
Meer info over de terugbetaling van je kosten lees je op de webpagina ‘Vergoeding of terugbetaling woon-werkverkeer aanvragen’.
Goed om te wetenWoon en werk je in Brussel?
Woon en werk je in Brussel of de rand rond Brussel en maak je gebruik van meerdere vervoersmaatschappijen?
Dan is een Brupass misschien interessant voor jou. Met dit abonnement verplaats je je in en rond Brussel met De Lijn, TEC, NMBS en MIVB. Afhankelijk van je woonplaats, kan je kiezen voor:
- Brupass: je reist binnen de stadszone Brussel.
- Brupass XL: je reist binnen de stadszone én de rand rond Brussel.
Op de website van MIVB(opent in nieuw venster) kan je controleren welk abonnement het beste past bij je verplaatsing.
Met de trein
Voor jou is het maandelijkse abonnement Flex Abonnement 6 de meest interessante keuze.
Je reist elke maand 6 dagen in tweede klasse op een vast traject naar je werkplek. Je bepaalt zelf wanneer je reist en activeert je reisdagen eenvoudig via de NMBS-app.
Enkele voordelen:
- Combineerbaar met andere abonnementen van De Lijn, TEC of MIVB;
- Je geniet van het voordeeltarief bij de aankoop van een parkeerabonnement voor de parkings van NMBS. Lees er mee over op de website van NMBS(opent in nieuw venster). Let op: parkeerabonnementen worden niet terugbetaald.
- Vertrek je regelmatig van verschillende locaties? Dan kun je meerdere Flex Abonnementen 6 of 10 combineren, elk met een ander traject.
- Eenvoudig in gebruik:
- De reisdag wordt geactiveerd met een paar klikken in de NMBS-app.
- Verlengen van het abonnement verloopt vlot via de app.
- Heb je meer dan 6 reisdagen nodig? Activeer gewoon een nieuw Flex Abonnement 6.
- Je hoeft geen terugbetaling aan te vragen dankzij derdebetalersregeling (met uitzondering van TEC).
Goed om te wetenHeb je regelmatig meer dan 6 reisdagen per maand? Dan is het Flex Abonnement 10 (per maand) of Flex Abonnement 80 (per jaar) misschien een betere optie voor jou. Lees er hieronder meer over.
Lees meer op de webpagina van NMBS.(opent in nieuw venster)
Met de bus of tram
Overweeg de 50 rittenkaart van De Lijn: een praktische oplossing als je regelmatig een 10-rittenkaart koopt. Met deze formule krijg je 50 ritten die je gedurende 3 maanden kunt gebruiken. Meer informatie vind je op de website van De Lijn.(opent in nieuw venster)
Je koopt deze rittenkaart zelf aan. Een terugbetaling kan je aanvragen via Vlimpers. Op de webpagina ‘Vergoeding of terugbetaling woon-werkverkeer aanvragen’ lees je hoe je de terugbetaling van je kosten aanvraagt.
Woon en werk je in Brussel?
Woon en werk je in Brussel of de rand rond Brussel en maak je gebruik van meerdere vervoersmaatschappijen?
Dan is een Brupass misschien interessant voor jou. Met dit abonnement verplaats je je in en rond Brussel met De Lijn, TEC, NMBS en MIVB. Afhankelijk van je woonplaats, kan je kiezen voor:
- Brupass: je reist binnen de stadszone Brussel.
- Brupass XL: je reist binnen de stadszone én de rand rond Brussel.
Op de website van MIVB(opent in nieuw venster) kan je controleren welk abonnement het beste past bij je verplaatsing.
Met de trein
Reis je doorheen het jaar gemiddeld 2 dagen per week naar je vaste tewerkstellingsplaats? Dan is het jaarlijkse abonnement Flex Abonnement 80 iets voor jou.
Met dit jaarlijkse abonnement reis je 80 reisdagen in tweede klasse op een vast traject naar je werkplek. Je bepaalt zelf wanneer je reist en activeert je reisdagen eenvoudig via de NMBS-app.
Enkele voordelen:
- Combineerbaar met andere abonnementen van De Lijn, TEC of MIVB;
- Je geniet van het voordeeltarief bij de aankoop van een parkeerabonnement voor de parkings van NMBS. Lees er mee over op de website van NMBS.(opent in nieuw venster) Let op: parkeerabonnementen worden niet terugbetaald.
- Eenvoudig in gebruik:
- De reisdag wordt geactiveerd met een paar klikken in de NMBS-app.
- Verlengen van het abonnement verloopt vlot via de app.
- Je hoeft geen terugbetaling aan te vragen dankzij derdebetalersregeling (met uitzondering van TEC).
Heb je een Flex Abonnement 80, maar hou je aan het einde van het jaar nog heel wat reisdagen over? Overweeg dan het Flex Abonnement 6 of de aankoop van losse tickets.
Lees meer op de webpagina van NMBS.(opent in nieuw venster)
Met de bus of tram
Overweeg de 50 rittenkaart van De Lijn: een praktische oplossing als je regelmatig een 10-rittenkaart koopt. Met deze formule krijg je 50 ritten die je gedurende 3 maanden kunt gebruiken. Meer informatie vind je op de website van De Lijn.(opent in nieuw venster)
Je koopt deze rittenkaart zelf aan. Een terugbetaling kan je aanvragen via Vlimpers. Op de webpagina ‘Vergoeding of terugbetaling woon-werkverkeer aanvragen’ lees je hoe je de terugbetaling van je kosten aanvraagt.
Woon en werk je in Brussel?
Woon en werk je in Brussel of de rand rond Brussel en maak je gebruik van meerdere vervoersmaatschappijen?
Dan is een Brupass misschien interessant voor jou. Met dit abonnement verplaats je je in en rond Brussel met De Lijn, TEC, NMBS en MIVB. Afhankelijk van je woonplaats, kan je kiezen voor:
- Brupass: je reist binnen de stadszone Brussel.
- Brupass XL: je reist binnen de stadszone én de rand rond Brussel.
Op de website van MIVB(opent in nieuw venster) kan je controleren welk abonnement het beste past bij je verplaatsing.
Met de trein
Reis je doorheen het jaar gemiddeld 2 tot 3 dagen per week naar je vaste tewerkstellingsplaats? Dan is het jaarlijkse abonnement Flex Abonnement 120 voor jou de meest interessante keuze.
Met dit jaarabonnement reis je 120 reisdagen in tweede klasse op een vast traject naar je werkplek. Je bepaalt zelf wanneer je reist en activeert je reisdagen eenvoudig via de NMBS-app.
Enkele voordelen:
- Combineerbaar met andere abonnementen van De Lijn, TEC of MIVB;
- Je geniet van het voordeeltarief bij de aankoop van een parkeerabonnement voor de parkings van NMBS. Lees er mee over op de website van NMBS.(opent in nieuw venster) Let op: parkeerabonnementen worden niet terugbetaald.
- Eenvoudig in gebruik:
- De reisdag wordt geactiveerd met een paar klikken in de NMBS-app.
- Verlengen van het abonnement verloopt vlot via de app.
- Je hoeft geen terugbetaling aan te vragen dankzij derdebetalersregeling (met uitzondering van TEC).
Heb je een Flex Abonnement 120, maar hou je aan het einde van het jaar nog heel wat reisdagen over? Dan is het Flex Abonnement 6 (per maand) of Flex Abonnement 80 (per jaar) misschien een betere optie voor jou. Je vindt de informatie in de opties hierboven.
Lees meer op de webpagina van NMBS.(opent in nieuw venster)
Met de bus of tram
Overweeg de 50 rittenkaart van De Lijn: een praktische oplossing als je regelmatig een 10-rittenkaart koopt. Met deze formule krijg je 50 ritten die je gedurende 3 maanden kunt gebruiken. Meer informatie vind je op de website van De Lijn.(opent in nieuw venster)
Je koopt deze rittenkaart zelf aan. Een terugbetaling kan je aanvragen via Vlimpers. Op de webpagina ‘Vergoeding of terugbetaling woon-werkverkeer aanvragen’ lees je hoe je de terugbetaling van je kosten aanvraagt.
Woon en werk je in Brussel?
Woon en werk je in Brussel of de rand rond Brussel en maak je gebruik van meerdere vervoersmaatschappijen?
Dan is een Brupass misschien interessant voor jou. Met dit abonnement verplaats je je in en rond Brussel met De Lijn, TEC, NMBS en MIVB. Afhankelijk van je woonplaats, kan je kiezen voor:
- Brupass: je reist binnen de stadszone Brussel.
- Brupass XL: je reist binnen de stadszone én de rand rond Brussel.
Op de website van MIVB(opent in nieuw venster) kan je controleren welk abonnement het beste past bij je verplaatsing.
Voor jou is het voltijdse abonnement de meest interessante keuze. Je kan kiezen uit een maandelijks, driemaandelijks of jaarlijks abonnement voor je treinverplaatsingen.
Je hoeft hiervoor geen terugbetaling aan te vragen dankzij derdebetalersregeling (met uitzondering van TEC).
Woon en werk je in Brussel?
Woon en werk je in Brussel of de rand rond Brussel en maak je gebruik van meerdere vervoersmaatschappijen?
Dan is een Brupass misschien interessant voor jou. Met dit abonnement verplaats je je in en rond Brussel met De Lijn, TEC, NMBS en MIVB. Afhankelijk van je woonplaats, kan je kiezen voor:
- Brupass: je reist binnen de stadszone Brussel.
- Brupass XL: je reist binnen de stadszone én de rand rond Brussel.
Op de website van MIVB(opent in nieuw venster) kan je controleren welk abonnement het beste past bij je verplaatsing.
Openbaar vervoer naar het werk als personeelslid met een handicap (inclusief chronische ziekte)
Heb je een erkenningsbewijs wegens handicap (inclusief chronische ziekte) en is de nood aan een reisformule eerste klasse in je inclusieprotocol opgenomen? Dan komt de dienst Diversiteitsbeleid bij een positief niet-bindend advies over de maatregel tussen voor het supplement voor eerste klasse. Het is belangrijk dat je twee tickets aankoopt, namelijk één voor tweede klasse en één voor een klasverhoging naar eerste klasse. Je abonnement in tweede klasse vraag je aan via de instructies op deze website en wordt betaald door je werkgever via een derdebetalersregeling (of via Vlimpers bij losse tickets). De kosten voor je klasverhoging naar eerste klasse worden aan jou terugbetaald door de dienst Diversiteitsbeleid. Voor de upgrade naar eerste klasse voor je Flex abonnement dien je in het winkelmandje aan te duiden dat je een upgrade naar eerste klasse wenst. De dienst Diversiteitsbeleid betaalt dan het bedrag terug ter hoogte van de opslag naar eerste klasse volgens de NMBS-tarieven. Vul hiervoor het schuldvorderingsformulier(Word bestand opent in nieuw venster) in en stuur dat digitaal ondertekend samen met het aankoopbewijs voor het supplement voor eerste klasse naar fin.ddb@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie). Probeer steeds om de tickets voor het supplement te bundelen en je aanvraag voor een terugbetaling twee- à driemaandelijks in te dienen. Voor tickets op het einde van het jaar dien je alles best tijdig in vòòr 6 januari.
Hoe een nieuw abonnement aanvragen?
Deze procedure is voor klanten van het Dienstencentrum Personeelsadministratie (DCPA).
1. Vraag je abonnement aan in Vlimpers
- ga naar Vlimpers > tegel ‘Woon-werkverkeer’ > ‘Abonnement aanvragen’;
- klik op ‘Toevoegen’;
- vul het formulier ‘abonnement woon-werkverkeer’ in en kies bij ‘type treinabonnement’ voor ‘flex’;
- vul de gevraagde velden in en geef aan of je een combinatie met een abonnement van De Lijn, TEC of MIVB wil;
- verstuur je aanvraag;
- volg de status van je aanvraag op via de aanvraaghistoriek.
Het Dienstencentrum Personeelsadministratie (DCPA) gaat dan aan de slag met jouw aanvraag. Na goedkeuring wordt het abonnement besteld bij de vervoersmaatschappij. Je wordt via e-mail op de hoogte gehouden.
Heb je geen toegang tot Vlimpers? Contacteer je HR-verantwoordelijke.
2. Download de NMBS-app
Download de app op je mobiel toestel. Kies voor de versie 3.6.0 (build nummer Android 249, build nummer iOs 8). Heb je de app al geïnstalleerd? Voer dan een update uit (als dit niet automatisch gebeurt).
Maak een account aan op je het e-mailadres waarop je het Flex Abonnement wilt gebruiken (je privémailadres of je werkmailadres). Collega’s die de NMBS-app al gebruiken moeten dus het Flex Abonnement op hetzelfde mailadres activeren.
Via dit profiel geef je de vouchercode in (zie stap hieronder).
3. Ontvang je vouchercode van NMBS
Je ontvangt via e-mail een vouchercode om je abonnement via de NMBS-app te activeren op je mobiel toestel.
Opgelet: zodra je je abonnement activeert, start ook meteen de looptijd van je abonnement. Bijvoorbeeld: je activeert je Flex Abonnement van een jaar op 1 juli 2021, dan loopt dit af op 30 juni 2022.
4. Valideer de gewenste reisdag(en)
Je valideert voor je vertrek je reisdag(en) via de NMBS-app.(opent in nieuw venster) Na validatie van je reisdag ontvang je een elektronisch dagticket in de vorm van een QR-code in de NMBS-app. Deze QR-code toon je bij een controle op de trein. Je hoeft hiervoor geen actieve internetverbinding te hebben.
1. Vraag je abonnement aan in Vlimpers
- ga naar Vlimpers > tegel ‘Woon-werkverkeer’ > ‘Abonnement aanvragen’;
- klik op ‘Toevoegen’;
- vul het formulier ‘abonnement woon-werkverkeer’ in en kies bij ‘type treinabonnement’ voor ‘voltijds’ of ‘halftijds’, afhankelijk van je reisfrequentie;
- vul de gevraagde velden in en geef aan of je een combinatie met een abonnement van De Lijn, TEC of MIVB wil;
- verstuur je aanvraag;
- volg de status van je aanvraag op via de aanvraaghistoriek.
Het Dienstencentrum Personeelsadministratie (DCPA) gaat dan aan de slag met jouw aanvraag. Na goedkeuring wordt het abonnement besteld bij de vervoersmaatschappij. Je wordt via e-mail op de hoogte gehouden.
Heb je geen toegang tot Vlimpers? Contacteer je HR-verantwoordelijke.
Goed om te weten: werk je al en heb je nog geen abonnement ontvangen? Koop dan voorlopig zelf tickets en vraag nadien een terugbetaling aan.
2. Ontvang je attest
Je ontvangt een attest van NMBS per e-mail (in combinatie met een ander abonnement blijft dit één attest).
3. Vraag je abonnement aan bij NMBS
Je gaat met het attest, je elektronische identiteitskaart en je MOBIB-kaart (als je hierover beschikt) naar een NMBS-loket(opent in nieuw venster) naar keuze en vraagt het abonnement aan. Heb je nog geen MOBIB-kaart? Dan ontvang je er één van NMBS met het opgeladen abonnement. Heb je wel een MOBIB-kaart? Dan wordt het abonnement op deze kaart geladen.
Opgelet: je hoeft niets te betalen, tenzij je vrijwillig kiest voor een abonnement in eerste klasse.
Nieuw: op het attest van NMBS staat een code waarmee je online je MOBIB-kaart kunt aanvragen. Je kaart wordt thuis geleverd.
Goed om te weten: onderstaande stappen gelden enkel als je alleen voor een abonnement van De Lijn kiest.
Wil je dit combineren met een abonnement van NMBS? Volg dan het stappenplan onder ‘’Voltijds of halftijds treinabonnement van NMBS’. Let op: je kan een abonnement van De Lijn alleen combineren met een voltijds NMBS-abonnement. Een combinatie met een halftijds NMBS-abonnement is niet mogelijk.
1. Vraag je abonnement aan in Vlimpers
- ga naar Vlimpers > tegel ‘Woon-werkverkeer’ > ‘Abonnement aanvragen’;
- klik op ‘Toevoegen’;
- vul het formulier ‘abonnement woon-werkverkeer’ in en kies bij ‘abonnementstype’ voor ‘net abo in Vlaanderen – De Lijn’;
- vul de gevraagde velden in en verstuur je aanvraag;
- volg de status van je aanvraag op via de aanvraaghistoriek.
Het Dienstencentrum Personeelsadministratie (DCPA) gaat dan aan de slag met jouw aanvraag. Na goedkeuring wordt het abonnement besteld bij de vervoersmaatschappij. Je wordt via e-mail op de hoogte gehouden.
Heb je geen toegang tot Vlimpers? Contacteer je HR-verantwoordelijke.
Goed om te weten: werk je al en heb je nog geen abonnement ontvangen? Dan koop je voorlopig zelf tickets en vraag je nadien een terugbetaling aan.2. Ontvang je abonnement
Je ontvangt een MOBIB-kaart met het opgeladen abonnement per post binnen 14 werkdagen.
Goed om te weten: onderstaande stappen gelden enkel als je alleen voor een abonnement van MIVB kiest.
Wil je dit combineren met een abonnement van NMBS? Volg dan het stappenplan onder ‘’Voltijds of halftijds treinabonnement van NMBS’. Let op: je kan een abonnement van MIVB alleen combineren met een voltijds NMBS-abonnement. Een combinatie met een halftijds NMBS-abonnement is niet mogelijk.
1. Vraag je abonnement aan in Vlimpers
- ga naar Vlimpers > tegel ‘Woon-werkverkeer’ > ‘Abonnement aanvragen’;
- klik op ‘Toevoegen’;
- vul het formulier ‘abonnement woon-werkverkeer’ in en kies bij ‘abonnementstype’ voor ‘net abo in Brussel – MIVB’;
- vul de gevraagde velden in;
- Heb je al een MOBIB-kaart van MIVB? Geef dan het klantnummer van je kaart op in deze aanvraag. Dit nummer bestaat uit 19 cijfers en begint met “639653”.
- Heb je nog geen MOBIB-kaart van MIVB? Dan moet je na het indienen van het formulier ook een recente pasfoto bezorgen aan het DCPA via het Vlimpers-contactformulier(opent in nieuw venster).
- verstuur je aanvraag;
- volg de status van je aanvraag op via de aanvraaghistoriek.
Het Dienstencentrum Personeelsadministratie (DCPA) gaat dan aan de slag met jouw aanvraag. Na goedkeuring wordt het abonnement besteld bij de vervoersmaatschappij. Je wordt via e-mail op de hoogte gehouden.
Heb je geen toegang tot Vlimpers? Contacteer je HR-verantwoordelijke.
Goed om te weten
- Werk je al en heb je nog geen abonnement ontvangen? Dan koop je voorlopig zelf tickets en vraag je nadien een terugbetaling aan.
- Een MIVB-abonnement start altijd op de eerste kalenderdag van de maand.
2. Ontvang je abonnement
Je ontvangt de MOBIB-kaart van MIVB met het opgeladen abonnement per post binnen 14 werkdagen. Heb je al een MOBIB-kaart van MIVB? Dan wordt het abonnement opgeladen op je eigen MOBIB-kaart. Dit gebeurt op het moment dat je kaart contact maakt met een ontwaarder of toegangspoort van de MIVB .
Dit type abonnement is geldig in de treinen, bussen, trams en metro’s van de MIVB, TEC, De Lijn en NMBS in de zone Brussel.
Let op1. Vraag je abonnement aan in Vlimpers
- ga naar Vlimpers > tegel ‘Woon-werkverkeer’ > ‘Abonnement aanvragen’;
- klik op ‘Toevoegen’;
- vul het formulier ‘abonnement woon-werkverkeer’ in en kies bij ‘abonnementstype’ voor ‘BRUPASS’;
- vul de gevraagde velden in;
- Heb je al een MOBIB-kaart van MIVB? Geef dan het klantnummer van je kaart op in deze aanvraag. Dit nummer bestaat uit 19 cijfers en begint met “639653”.
- Heb je nog geen MOBIB-kaart van MIVB? Dan moet je na het indienen van het formulier ook een recente pasfoto bezorgen aan het DCPA via het Vlimpers-contactformulier(opent in nieuw venster).
- verstuur je aanvraag;
- volg de status van je aanvraag op via de aanvraaghistoriek.
Het Dienstencentrum Personeelsadministratie (DCPA) gaat dan aan de slag met jouw aanvraag. Na goedkeuring wordt het abonnement besteld bij de vervoersmaatschappij. Je wordt via e-mail op de hoogte gehouden.
Heb je geen toegang tot Vlimpers? Contacteer je HR-verantwoordelijke.
2. Ontvang je abonnement
Je ontvangt de MOBIB-kaart van MIVB met het opgeladen abonnement per post binnen 14 werkdagen. Heb je al een MOBIB-kaart van MIVB? Dan wordt het abonnement opgeladen op je eigen MOBIB-kaart. Dit gebeurt op het moment dat je kaart contact maakt met een ontwaarder of toegangspoort van MIVB .
Dit type abonnement is geldig in de treinen, bussen, trams en metro’s van MIVB, TEC, De Lijn en NMBS in de zone Brussel en de rand rond Brussel.
Let op1. Vraag je abonnement aan in Vlimpers
- ga naar Vlimpers > tegel ‘Woon-werkverkeer’ > ‘Abonnement aanvragen’;
- klik op ‘Toevoegen’;
- vul het formulier ‘abonnement woon-werkverkeer’ in en kies bij ‘abonnementstype’ voor ‘BRUPASS XL’;
- vul de gevraagde velden in;
- Heb je al een MOBIB-kaart van MIVB? Geef dan het klantnummer van je kaart op in deze aanvraag. Dit nummer bestaat uit 19 cijfers en begint met “639653”.
- Heb je nog geen MOBIB-kaart van MIVB? Dan moet je na het indienen van het formulier ook een recente pasfoto bezorgen aan het DCPA via het Vlimpers-contactformulier(opent in nieuw venster).
- verstuur je aanvraag;
- volg de status van je aanvraag op via de aanvraaghistoriek.
Het Dienstencentrum Personeelsadministratie (DCPA) gaat dan aan de slag met jouw aanvraag. Na goedkeuring wordt het abonnement besteld bij de vervoersmaatschappij. Je wordt via e-mail op de hoogte gehouden.
Heb je geen toegang tot Vlimpers? Contacteer je HR-verantwoordelijke.
2. Ontvang je abonnement
Je ontvangt de MOBIB-kaart van MIVB met het opgeladen abonnement per post binnen 14 werkdagen. Heb je al een MOBIB-kaart van MIVB? Dan wordt het abonnement opgeladen op je eigen MOBIB-kaart. Dit gebeurt op het moment dat je kaart contact maakt met een ontwaarder of toegangspoort van de MIVB.
Je gaat naar een TEC-loket(opent in nieuw venster) naar keuze en koopt het abonnement.
Je koopt dit abonnement zelf aan. Een terugbetaling kan je aanvragen via Vlimpers. Op de webpagina ‘Vergoeding of terugbetaling woon-werkverkeer aanvragen’ lees je hoe je de terugbetaling van je kosten aanvraagt.
Hoe van abonnement veranderen?
Deze procedure is voor klanten van het Dienstencentrum Personeelsadministratie (DCPA).
Heb je momenteel al een abonnement, maar sluit een andere formule beter aan bij jouw situatie? Dan kan je eenvoudig overstappen naar een ander abonnement.
- Stap 1
Sluit je huidige abonnement af
- ga naar Vlimpers > tegel ‘Woon-werkverkeer’ > ‘Abonnement aanvragen’;
- klik op ‘Toevoegen’;
- kies bij ‘categorie’ voor ‘stopzetting abonnement’;
- vul de gevraagde velden in;
- verstuur je aanvraag.
- Stap 2
Vraag een nieuw abonnement aan
- ga opnieuw naar Vlimpers > tegel ‘Woon-werkverkeer’ > ‘Abonnement aanvragen’;
- klik op ‘Toevoegen’;
- kies bij ‘categorie’ voor ‘nieuw abonnement’;
- vul de gevraagde velden in;
- verstuur je aanvraag.
Het Dienstencentrum Personeelsadministratie (DCPA) gaat dan aan de slag met de stopzetting en je nieuwe aanvraag. Na goedkeuring wordt het abonnement besteld bij de vervoersmaatschappij. Je wordt via e-mail op de hoogte gehouden.
Hoe een bestaand abonnement verlengen?
Deze procedure is voor klanten van het Dienstencentrum Personeelsadministratie (DCPA).
Heb je een fysiek abonnement op je MOBIB-kaart?
Je staat zelf in voor de verlenging van je abonnement. Dit is mogelijk vanaf 1 maand voor de vervaldag. Je vraagt aan NMBS om je huidig abonnement te verlengen via 1 van volgende mogelijkheden:
- aan een NMBS-loket(opent in nieuw venster)
- via een automaat in het station
Heb je een Flex Abonnement via de NMBS-app?
Zodra je je aantal reisdagen hebt opgebruikt of als de geldigheidsdatum is verstreken, kun je geen reisdagen meer valideren op je Flex Abonnement. Activeer je vouchercode opnieuw om een nieuwe validatie aan te kopen. Dat doe je makkelijk via de app, onder ‘Mijn aankopen’, ‘Vouchers’ en ‘Meer details’.
OpgeletHet Dienstencentrum Personeelsadministratie van het Agentschap Overheidspersoneel verlengt je abonnement automatisch. Je hoeft niets te doen.
Je staat zelf in voor de verlenging van je abonnement. Je vraagt aan TEC om je huidig abonnement te verlengen via 1 van volgende mogelijkheden:
- aan het TEC-loket(opent in nieuw venster)
- online
- via een automaat in het station
Opgelet: je betaalt dit zelf en vraagt een terugbetaling aan.