Inhoud van het belastingreglement
Lokale besturen moeten hun belastingreglementen opstellen volgens bepaalde inhoudelijke richtlijnen. Ze moeten hun belastingreglementen ook bekendmaken op hun webtoepassing en melden aan de toezichthoudende overheid.
Verplichte elementen belastingreglement
Een belastingreglement bevat verplicht:
- het belastbare feit of de belastbare grondslag
- het aanslagjaar of de aanslagjaren waarop de belasting betrekking heeft
- de aanwijzing van de belastingplichtige
- het tarief en de berekeningsbasis
- de wijze van inning: door middel van een kohier of zonder uitstel tegen afgifte van een betalingsbewijs.
Optionele elementen belastingreglement
Een belastingreglement bevat optioneel:
- de toepasselijke definities
- de hoofdelijke aansprakelijkheid voor de betaling van de belasting
- de vrijstellingen of verminderingen
- de aangifteplicht
- de belastingverhoging
- de administratieve geldboete
- de geschillenprocedure
- de datum van inwerkingtreding.
Vrijstellingen of verminderingen die in het reglement toegekend worden, zijn verenigbaar met de aard en het doel van de belasting. Als ze niet van rechtswege verleend zijn, is de motivering van die vrijstellingen of verminderingen altijd te achterhalen. Dat gebeurt bij voorkeur rechtstreeks en expliciet in het overwegende gedeelte van het reglement. Volgens het Hof van Cassatie kan die motivering ook blijken uit het administratieve dossier bij de belasting of voortvloeien uit de aard of de context van de belasting.
Het is juridisch gezien niet mogelijk om in een belastingreglement de opschorting van de heffing te bepalen. Dat is het gevolg van de dwingende termijnen voor inkohiering, verzending van het aanslagbiljet en betaling van de belasting. Deze bepalingen zijn van openbare orde en daarvan kan niet van worden afgeweken in het belastingreglement.
Overwegende gedeelte
Het overwegende gedeelte van een belastingreglement vermeldt:
de grondwetsartikelen waarop de belastingbevoegdheid van de gemeente steunt
de relevante normen voor de belasting
- de lokale besluiten die verband houden met de belasting
- de MAR-code van de algemene rekening waarop de ontvangst uit de belasting in het meerjarenplan is geraamd
- het financiële doel van de belasting
- de feitelijke context en nevendoelen van de belasting
- in voorkomend geval de motivering voor:
- de hoofdelijkheid
- de tariefstructuur en -onderscheiden
- de niet van rechtswege verleende vrijstellingen en verminderingen
- de belastingverhoging
- de administratieve geldboete
- de afwijking van de decretaal bepaalde datum van inwerkingtreding van de belasting.
Gelinkte publicatie-en meldingsplicht
Een lokaal bestuur publiceert alle belastingreglementen integraal op de lokale webtoepassing. De integrale tekst van een belastingreglement omvat zowel het beschikkende gedeelte, het overwegende gedeelte als eventuele bijlagen. Ook de geactualiseerde en gecoördineerde versie van ieder geldend belastingreglement is online raadpleegbaar.
Bij wijziging van een belastingreglement publiceert het lokaal bestuur het wijzigingsbesluit en actualiseert het op hetzelfde moment de gecoördineerde tekst. Alle belastingreglementen, alsook de gecoördineerde versies, blijven minstens online raadpleegbaar tijdens de geldigheidsduur ervan.
De publicatie gebeurt binnen 10 dagen nadat een reglement aangenomen is, met vermelding van zowel de datum waarop het reglement goedgekeurd is, als de datum van bekendmaking op de lokale webtoepassing.
De bekendmaking en de datum van bekendmaking moeten blijken uit de opname in het register van bekendmaking.
Het lokaal bestuur meldt de publicatie van het reglement aan de toezichthoudende overheid via het Loket voor Lokale Besturen op dezelfde dag als de publicatie. De toezichtstermijn begint te lopen vanaf de melding.
Inwerkingtreding
De reglementen treden in werking op de 5e dag na de publicatie ervan, tenzij het anders is bepaald in het reglement. Een reglement is pas na zijn inwerkingtreding tegenstelbaar.