Wat is nieuw in het schooljaar 2025-2026?
Een overzicht van de nieuwe onderwijsregelgeving voor het schooljaar 2025-2026.
Meerdere onderwijsniveaus
Vind de nieuwe regelgeving voor meerdere onderwijsniveaus.
Deze informatie is voor basisonderwijs en secundair onderwijs.
Vanaf 1 september 2025 kan de klassenraad basisonderwijs bij uitreiking van het getuigschrift basisonderwijs de leerling verplichten om in het 1ste schooljaar van het gewoon secundair onderwijs 3 uur extra Nederlands te volgen.
In de loop van het secundair onderwijs kan de klassenraad nog steeds 3 uur extra Nederlands aan de leerling opleggen.
Omzendbrieven
Deze informatie is voor secundair onderwijs en volwassenenonderwijs.
Jongeren krijgen een automatische vrijstelling in een centrum voor volwassenenonderwijs wanneer zij hun kwalificerende leerweg verderzetten en een bewijs van slagen hebben voor de basisvorming van de 3de graad van de doorstroomfinaliteit of de dubbele finaliteit, uitgereikt door de examencommissie of een school van het voltijds secundair onderwijs.
Scholen voor secundair onderwijs en de examencommissie kunnen een bewijs van slagen voor de basisvorming uitreiken aan leerlingen die geen onderwijskwalificatie behalen, maar wel geslaagd zijn voor de onderdelen van de basisvorming die gemeenschappelijk zijn voor alle studierichtingen van de finaliteit waarvoor de leerling is ingeschreven.
Omzendbrief:
Deze informatie is voor basisonderwijs, secundair onderwijs en onderwijsinternaten.
Voor de ambten van kinderverzorger in het gewoon kleuteronderwijs, buitengewoon basisonderwijs en buitengewoon secundair onderwijs zijn de vereiste en voldoende geachte bekwaamheidsbewijzen aangevuld met nieuwe studiebewijzen uit het studiegebied maatschappij en welzijn. Ook het ambt van opvoeder in een semi-internaat wordt geactualiseerd. Dezelfde studiebewijzen worden ook toegevoegd als ‘ander’ bekwaamheidsbewijs voor de ambten van kleuteronderwijzer (ASV) en voor de nieuwe ambten van kleuteronderwijzer Vlaamse gebarentaal en onderwijzer Vlaamse gebarentaal, met telkens toevoeging van de voorwaarde ‘+ bewijs VGT’.
Omzendbrieven:
- Omzendbrief bekwaamheidsbewijzen in het gewoon basisonderwijs(opent in nieuw venster)
- Omzendbrief bekwaamheidsbewijzen in het buitengewoon basisonderwijs(opent in nieuw venster)
- Omzendbrief bekwaamheidsbewijzen in het buitengewoon secundair onderwijs(opent in nieuw venster)
Meer informatie:
Deze informatie is voor: basisonderwijs, secundair onderwijs, deeltijds kunstonderwijs en volwassenenonderwijs.
De Vlaamse Regering investeert via het Digiplan 2025 in totaal 270 miljoen euro in digitale infrastructuur. In de eerste helft van het schooljaar 2025-2026 ontvangen scholen een eerste schijf. Die middelen zijn bedoeld voor digitale werkmiddelen voor personeel, gedeeld gebruik van ICT-toestellen voor leerlingen, netwerkinfrastructuur en ondersteunende systemen. Er wordt sterk ingezet op duurzaamheid, met aandacht voor circulaire aankopen en het hergebruik van refurbished toestellen.
De middelen worden verdeeld op basis van gewogen leerling- en personeelsaantallen. Scholen krijgen tot en met 31 december 2027 de tijd om ze te besteden. De aanwending moet gebeuren volgens de wetgeving op overheidsopdrachten. Scholen moeten een ICT-beleidsplan inclusief professionaliseringsbeleid opmaken tegen 1 september 2026. Een refertelijst met toegelaten aankopen en richtprijzen wordt voorzien. Scholen wordt gevraagd om transparant te communiceren over eventuele kosten en die altijd af te stemmen met de schoolraad. Als ze kosten doorrekenen, moet dat verantwoord gebeuren en opgenomen zijn in het schoolreglement.
Meer informatie:
Deze informatie is voor basisonderwijs, secundair onderwijs en volwassenenonderwijs.
Sinds mei 2025 is het groeipad informatieveiligheid en privacy (GRIP) beschikbaar voor Vlaamse scholen. Het groeipad ondersteunt scholen om stapsgewijs te groeien naar een minimumniveau van cyberveiligheid. Dat niveau is gebaseerd op 2 Europese wetgevende kaders die van toepassing zijn op het onderwijs: de algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en de Network and Information Systems Directive 2 (NIS2). Het groeipad is bedoeld als ondersteuning voor scholen, maar is niet verplicht te gebruiken. Wel moeten scholen voldoen aan de bestaande wetgeving.
Meer informatie:
Deze informatie is voor: basisonderwijs en secundair onderwijs
AGODI rolt in het schooljaar 2025-2026 zijn vernieuwd dienstverleningsmodel verder uit. Elke school krijgt een vaste relatiebeheerder. Samen met de dossierspecialist leerlingen (vroeger: de verificateur) en de dossierspecialist personeel vormt de relatiebeheerder een team rond de school. Samen zorgen zij voor een persoonlijke en efficiënte ondersteuning. Als school kies je zelf met wie je contact opneemt, afhankelijk van de inhoud van je vraag. De contactgegevens vind je terug in de berichtenfunctie op Mijn Onderwijs.
Daarnaast zet het agentschap ook verder in op e-dienstverlening zodat je online sneller correcte informatie terugvindt. Zo werden verbeteringen aangebracht in de berichtenfunctie op Mijn Onderwijs, verloopt de aanvraag wijziging administratieve gegevens voor je school via een nieuwe tool en wordt ingezet op automatische gegevensuitwisseling vanuit je schoolsoftwarepakket.
De innovaties worden op 25 en 26 augustus toegelicht in de webinars nieuwigheden (opent in nieuw venster)voor het basis- en secundair onderwijs van de AGODI-academie.
Deze informatie is voor: basisonderwijs en secundair onderwijs
‘Ieder kind taalheld’ is een pakket maatregelen om het Nederlands te versterken. Het traject bestaat uit 10 acties die inzetten op 3 pijlers:
- Professionalisering van het basisonderwijs
- Voorkomen en remediëren van taalachterstand
- Hervorming van het onthaalonderwijs
Meer informatie:
Deze informatie is voor secundair onderwijs en volwassenenonderwijs.
De inrichtende macht (of haar afgevaardigde), en niet langer de onderwijsinspectie, adviseert inhoudelijk of de diensten die het (kandidaat-)personeelslid als werknemer of zelfstandige gepresteerd heeft erkend kunnen worden als ‘nuttige ervaring’ voor (een onderdeel van) zijn of haar bekwaamheidsbewijs. AGODI/AHOVOKS blijft bevoegd om te controleren of aan de formele erkenningsvoorwaarden is voldaan.
Omzendbrieven:
Meer informatie:
Deze informatie is voor: alle onderwijsniveaus
Met drie extra leidraden geeft Leerpunt leraren nog meer handvatten om onderbouwd te werken in de klas: Metacognitie en zelfregulerend leren, Samenwerken met ouders en Digitalisering. Publicatie is voorzien in het najaar van 2025.
Al het materiaal is vrij te raadplegen en downloaden via Kenniscentrum Leerpunt(opent in nieuw venster). Wie gedrukte leidraden wil, kan die vanaf eind september tegen betaling online bestellen.
Bekijk op de website ook onderwijsmaterialen(opent in nieuw venster), projecten(opent in nieuw venster) of praktijkverhalen(opent in nieuw venster) of bezoek het valorisatie-event(opent in nieuw venster) en het netwerkevent(opent in nieuw venster) in het najaar.
Meer informatie:
Deze informatie is voor basisonderwijs en secundair onderwijs.
De maatregel over de lerarenbonus wordt verlengd. Personeelsleden die de bonus opnemen voor 1 september 2030, kunnen er na 31 augustus 2030 verder gebruik van maken.
De lerarenbonus is een wekelijkse vermindering van de lesopdracht voor:
- Personeelsleden die nog niet in het bezit zijn van een pedagogisch bekwaamheidsbewijs en tegelijkertijd een lerarenopleiding volgen
- Personeelsleden die al een pedagogisch bekwaamheidsbewijs hebben en een lerarenopleiding volgen die leidt tot een vereist bekwaamheidsbewijs voor een knelpuntvak of -ambt
Omzendbrieven:
Meer informatie:
Deze informatie is voor basisonderwijs en secundair onderwijs.
Scholen in gewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijs kunnen bij een tekort aan onderwijzend personeel tot maximaal 20% van hun vacante lestijden (bao), lesuren of uren-leraar (so) omzetten naar punten of uren. Daarmee kunnen ze tijdelijk andere profielen aanwerven in ambten van het beleids- en ondersteunend personeel of in ambten in paramedische disciplines (buo). Die personeelsleden zetten ze in om ondersteuning te bieden aan de leraren op de klasvloer.
Dit is een tijdelijke maatregel die werd ingevoerd in het schooljaar 2022-2023 en nu wordt verlengd tot en met het schooljaar 2029-2030.
Omzendbrieven:
Deze informatie is voor basisonderwijs en secundair onderwijs.
Bij de afwezigheid van een personeelslid kunnen scholen in het gewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijs de betrekking in een wervingsambt van het onderwijzend personeel waarvoor ze recht hebben op een reguliere vervanging, omzetten in punten beleids- en ondersteunend personeel of in uren paramedisch, sociaal, medisch, psychologisch en orthopedagogisch personeel (buo).
Dit is een tijdelijke maatregel die werd ingevoerd in het schooljaar 2022-2023 en nu wordt verlengd tot en met het schooljaar 2029-2030.
Omzendbrieven:
Deze informatie is voor secundair onderwijs en hoger onderwijs.
Vanaf 1 september 2025 kunnen alle leerlingen van de 3de graad secundair onderwijs opleidingsonderdelen van het hoger onderwijs volgen, aan een beperkt studiegeld. Het maximale aantal studiepunten dat ze kunnen opnemen, stijgt van 10 naar 12. Het gaat om ‘proeven’ van vervolgonderwijs, wat zowel uitdagend en inspirerend kan zijn en kan helpen bij de studiekeuze.
Deze informatie is voor basisonderwijs en secundair onderwijs.
Vanaf 1 september 2025 is het voor leerlingen van alle Vlaamse basis- en secundaire scholen, op een paar uitzonderingen na, verboden om tijdens de normale schooluren op school slimme apparaten zoals smartphones te gebruiken. Het verbod geldt in het gewoon en het buitengewoon onderwijs. Een school kan wel bepalen dat slimme apparaten nodig zijn om bepaalde onderwijsdoeleinden te bereiken.
Voor de 3de graad van het secundair onderwijs geldt het verbod enkel tijdens de lessen.
Meer informatie:
Deze informatie is voor: basisonderwijs en secundair onderwijs
Binnen de organisatie van het zonaal collectief leerlingenvervoer kiest De Lijn soms voor het gebruik van overstapparkings. Parkingwachters kunnen er zorgen voor een vlotte en veilige overstap van de leerlingen op de verschillende bussen en een veilig, ordelijk vertrek.
Zulke parkingwachters aanstellen kon eerder al onder de brede noemer van ‘busbegeleiding’, maar een specifieke rechtsgrond voor de subsidiëring ontbrak. Dat wordt nu rechtgezet. Vaak worden ze aangesteld met een 10-maandencontract.
Om recht te hebben op een bestaanszekerheidvergoeding van 10 euro per dag tijdens de zomervakantie, moeten ze op 1 juni aangesteld zijn met een geschreven arbeidsovereenkomst. Ze moeten in juli en augustus ook volledig uitkeringsgerechtigd werkloos zijn of ziekte-uitkeringen ontvangen. Deze maatregel is onder voorbehoud van goedkeuring van het Verzamelbesluit.
Deze informatie is voor basisonderwijs, secundair onderwijs en CLB’s.
Zijinstromers die de overstap maken vanuit de privésector naar een aantal knelpuntambten in het onderwijs, kunnen maximaal 15 jaar geldelijke anciënniteit meenemen.
Dit is een tijdelijke maatregel die vorige legislatuur werd ingevoerd en nu wordt verlengd tot en met het schooljaar 2029-2030.
Omzendbrieven:
Basisonderwijs
Vind de nieuwe regelgeving voor het basisonderwijs.
Een school kan bij een lerarentekort tijdelijk vacante lestijden aanwenden om gastleraren in te zetten. Per gastleraar geldt een maximum van een 3de van een voltijdse lesopdracht. Een school moet een gastleraar ook altijd aantrekken voor gastlessen in een specifiek leergebied.
Dit is een tijdelijke maatregel die werd ingevoerd tijdens de vorige legislatuur en nu wordt verlengd tot en met het schooljaar 2029-2030.
Omzendbrieven:
Vanaf 1 september kunnen leerlingen in het buitengewoon kleuteronderwijs deelnemen aan de KOALA-screening via een opt-in. Voor leerlingen met een IAC-verslag in het gewoon kleuteronderwijs wordt een opt-out mogelijk.
Voor leerlingen met een IAC-verslag zijn er geen gevolgen verbonden aan de KOALA-screening. Voor hen volgt dus geen verplicht taalintegratietraject.
Leerlingen in het basisonderwijs krijgen de mogelijkheid om deeltijds lessen en activiteiten te volgen in een andere basis- of secundaire school, op voorwaarde dat beide scholen akkoord gaan. Scholen kunnen de lesbijwoning flexibel vormgeven, bijvoorbeeld op maat voor cognitief sterk functionerende leerlingen.
Omzendbrieven:
Nieuwe minimumdoelen werden ontwikkeld voor het basisonderwijs. Enkele belangrijke vernieuwingen maken een kennisrijk curriculum mogelijk:
Aan het einde van het kleuteronderwijs worden te bereiken minimumdoelen op populatieniveau vastgelegd voor luisteren en woordenschat (Nederlands) en getalbegrip (wiskunde).
Er worden minimumdoelen op populatieniveau vastgelegd voor het 4de jaar lager onderwijs.
De minimumdoelen voor Nederlands en wiskunde moeten voortaan op individueel niveau bereikt worden aan het einde van het basisonderwijs.
De invoering van de nieuwe minimumdoelen verloopt gefaseerd:
- Vanaf 1 september 2025 kunnen scholen al vrijwillig starten met de implementatie van de nieuwe minimumdoelen.
- Vanaf 1 september 2026 gelden de nieuwe minimumdoelen voor de vakdisciplines Nederlands, wiskunde en wetenschappen en techniek.
- Vanaf 1 september 2027 is de implementatie van de minimumdoelen voor de overige leergebieden verplicht.
Tijdens het implementatieproces wordt eveneens voorzien in een overgangsmaatregel voor leerlingen in de hogere jaren van het lager onderwijs.
Meer informatie:
De data werden aangepast om wijzigingen in de samenstelling van scholengemeenschappen te melden.
Er wordt een mogelijkheid voorzien tot overdracht van punten van de ene scholengemeenschap naar de andere scholengemeenschap in het geval van toetreding tot een nieuwe scholengemeenschap.
Omzendbrieven:
Vanaf het schooljaar 2025-2026 zullen ook de leerlingen uit het 6de leerjaar lager onderwijs de Vlaamse toetsen afleggen. De toetsmomenten voor het 4de leerjaar en het 6de leerjaar kunnen geraadpleegd worden via het Vlaamse toetsen Schoolloket.
Meer informatie:
Secundair onderwijs
Vind de nieuwe regelgeving voor het secundair onderwijs.
De uren differentiatie in de 1ste graad van het secundair onderwijs kunnen ook worden ingevuld door een verdieping of verbreding in alle mogelijke algemene vakken, kunstvakken, praktijkvakken en/of technische vakken.
Omzendbrieven:
Scholen kunnen in een structuuronderdeel of opleidingsvorm (buso) uren-leraar of lesuren (buso) aanwenden om gastleraren in te zetten voor maximaal een 3de van de lesuren van de wekelijkse lessentabel van het structuuronderdeel of de opleidingsvorm.
Dit is een tijdelijke maatregel die al werd ingevoerd in de vorige legislatuur en nu wordt verlengd tot en met het schooljaar 2029-2030.
Omzendbrieven:
Secundaire scholen voor gewoon onderwijs krijgen de mogelijkheid om vanaf 1 september 2025 in overcapaciteit inschrijvingen te aanvaarden van leerlingen uit de buurt.
Omzendbrieven:
Op 1 september gaat de modernisering van het secundair onderwijs het laatste jaar in en worden de 7de leerjaren gemoderniseerd. Er zijn 4 soorten 7de leerjaren:
7de leerjaar gericht op instroom arbeidsmarkt na OK3
7de leerjaar gericht op instroom arbeidsmarkt na OK4
7de leerjaar gericht op hoger onderwijs na OK3
7de leerjaar gericht op hoger onderwijs na OK4
Aan het einde van het 7de leerjaar gericht op instroom arbeidsmarkt behalen leerlingen 1 of meer bijkomende beroepskwalificaties.
Leerlingen die het 7de leerjaar gericht op hoger onderwijs na OK3 succesvol afronden, behalen een diploma secundair onderwijs, OK4. Dit geeft deze leerlingen toegang tot de bacheloropleidingen in het hoger onderwijs.
Omzendbrieven:
Vanaf 1 september 2025 vernieuwt de Examencommissie haar aanbod voor de 3de graad (inclusief het 7de jaar). Zoals in het reguliere onderwijs worden de oude studierichtingen stopgezet en stapt de Examencommissie over naar nieuwe richtingen met vernieuwde onderwijsdoelen.
Kandidaten die hun traject in de oude studierichting nog niet hebben afgewerkt tegen 31 augustus 2025, moeten overstappen naar een nieuwe richting. Voor hen voorziet de Examencommissie overgangsmaatregelen.
Vanaf september 2025 implementeert de Examencommissie ook de geactualiseerde eindtermen voor de 1ste graad.
Meer informatie:
In het schooljaar 2025-2026 zijn er een aantal wijzigingen in de regelgeving over programmatie in het secundair onderwijs:
- Programmaties (studierichtingen inrichten op een andere locatie) die ontstaan door overmachtssituaties (bv. brand, overstroming…) zijn vrij en kunnen buiten de normale termijn vallen. Scholen hoeven ze alleen te melden.
- Scholen kunnen via een omzetting wijzigingen in het studieaanbod melden die ontstaan door de verplichte periodieke screening of in occasionele situaties.
- Om te voorkomen dat nieuwe scholen vooral ontstaan met leerlingen van bestaande scholen, wordt een nieuwe school niet gefinancierd of gesubsidieerd als meer dan 50% van de leerlingen afkomstig is van andere scholen van hetzelfde schoolbestuur in dezelfde of een aangrenzende gemeente.
- Bij de adviesprocedure voor programmaties in het secundair onderwijs wordt niet langer het advies van de onderwijsinspectie gevraagd.
Omzendbrieven:
De bestaande stageverplichting in het secundair onderwijs wordt versoepeld naar een stageverbreding in:
- De 3de graad van de dubbele en arbeidsmarktfinaliteit van het gewoon secundair onderwijs
- Het buitengewoon secundair onderwijs, opleidingsvorm 4
- De kwalificatiefase van het buitengewoon secundair onderwijs van opleidingsvorm 3
De teldag van de globale puntenenveloppe bij een uitstap uit de scholengemeenschap en toetreding tot een andere scholengemeenschap wordt verduidelijkt.
Omzendbrieven:
Hoger onderwijs
Vind de nieuwe regelgeving voor het hoger onderwijs.
Volwassenenonderwijs
Vind de nieuwe regelgeving voor het volwassenenonderwijs.
Een cursist die al in het bezit is van het diploma secundair onderwijs kan in het volwassenenonderwijs een 2de diploma behalen. Vanaf 1 september 2025 wordt het mogelijk dat ook een cursist die in het bezit is van een diploma secundair onderwijs, onderwijskwalificatie niveau 4, een 2de diploma kan behalen.
In het leerplichtonderwijs werden onderwijskwalificaties van niveau 3 en 4 ingevoerd. Daarom is de terminologie van het diploma secundair onderwijs aangepast in de bepalingen over de subsidiëring/financiering en de inschrijvingsgelden in het decreet volwassenenonderwijs die betrekking hebben op de houders van zo’n diploma.
Er worden voor nieuwe opleidingen in het volwassenenonderwijs bekwaamheidsbewijzen en salarisschalen vastgelegd. Er wordt ook bepaald of er nuttige ervaring voor aangevraagd kan worden en welke concordanties mogelijk zijn wanneer het om de omvorming van een al bestaande opleiding gaat.
Bij het ambt van directeur worden de bekwaamheidsbewijzen verruimd met het diplomaniveau ‘ten minste bachelor + BPB’.
Omzendbrieven:
- Omzendbrief betreffende de erkenning van diensten als nuttige ervaring(opent in nieuw venster)
- Omzendbrief ambtshalve en individuele concordanties met ingang van 1 september 2010 in het ambt van leraar secundair volwassenenonderwijs in opleidingen waarvoor de Vlaamse Regering een opleidingsprofiel goedgekeurd heeft(opent in nieuw venster)
- Omzendbrief bekwaamheidsbewijzen en salarisschalen in het volwassenenonderwijs(opent in nieuw venster)
Meer informatie:
Vanaf 1 september 2025 kunnen centra voor volwassenonderwijs aan cursisten en voormalige cursisten een bewijs van deelkwalificatie uitreiken. Dit bewijs bekrachtigt een samenhangend geheel van competenties uit eenzelfde beroepskwalificatie en biedt uitstroomkansen in een smaller deel van de arbeidsmarkt dan de volledige beroepskwalificatie.
Inburgeraars moeten een NT2-test afleggen om hun schriftelijke en mondelinge vaardigheden in het Nederlands aan te tonen. Deze test wordt op dit moment afgenomen voor de schriftelijke vaardigheden en wordt voor het schooljaar 2025-2026 ontwikkeld voor mondelinge vaardigheden.
De NT2-test zal voor 80% bestaan uit het resultaat op de gestandaardiseerde test en voor 20% uit trajectevaluatie die door de centra voor volwassenenonderwijs of centra voor basiseducatie wordt uitgereikt. Dit verschilt van de huidige verhouding waarbij 60% van de NT2-test bestaat uit het resultaat op de gestandaardiseerde test en 40% uit trajectevaluatie.
De vernieuwde evaluatieprocedure voor personeelsleden van de centra voor basiseducatie vertrekt van het principe dat elk personeelslid goed presteert en recht heeft op begeleiding. Alleen als uit opvolgingsgesprekken blijkt dat er er een probleem is, kan een centrum overgaan tot een formele procedure met een 1ste remediëringstraject van minimaal 9 maanden. Dat eindigt met:
- Een conclusie ‘gunstig’: de remediëring stopt en het personeelslid presteert opnieuw naar behoren
- Een conclusie ‘ongunstig’: een 2de remediëringstraject start dat minimaal 3 maanden duurt en afsluit met een conclusie ‘gunstig’ of ‘onvoldoende’
Na een ‘onvoldoende’ kan het centrum een personeelslid ontslaan.
Omzendbrieven:
Centra voor volwassenenonderwijs die gebruik maken van de tijdelijke regelluwe maatregel om hun onderwijsbevoegdheid voor het studiegebied ICT in een andere vestigingsplaats uit te oefenen voor een algemeen ICT-aanbod, kunnen dit aanbod tot en met het schooljaar 2025-2026 blijven inrichten.
De tijdelijke ICT-onderwijsbevoegdheid krijgt zo dezelfde einddatum als de specifieke tijdelijke ICT-bevoegdheid in het kader van Edusprong- of Digisprongmiddelen.
Deeltijds kunstonderwijs
Vind de nieuwe regelgeving voor het deeltijds kunstonderwijs.
Interactief afstandsonderwijs is voortaan mogelijk voor leerlingen van de 3de en 4de graad van alle domeinen en de 2de graad muziek voor volwassenen in alle kortlopende studierichtingen. Leerlingen volgen dan klassikaal online les tijdens de openingsuren van de academie.
De regeling over registratie van aan- en afwezigheden van leerlingen verandert niet.
Meer informatie:
Onderwijsinternaten
Vind de nieuwe regelgeving voor de onderwijsinternaten.
Centra voor leerlingenbegeleiding
Vind de nieuwe regelgeving voor de centra voor leerlingenbegeleiding.
Er wordt verduidelijkt dat het ‘bestuur’ van het Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB) en niet de personeelsleden van het centrum de verwerkingsverantwoordelijke is van de persoonsgegevens in het multidisciplinair dossier.
Leerlingen, ouders en leerplichtigen in huisonderwijs kunnen zich verzetten tegen de overdracht van het multidisciplinair dossier CLB met uitzondering van gegevens die betrekking hebben op:
Identificatie
Verplichte begeleiding bij problematische afwezigheden
Uitgevoerde systematische contacten
Een GC-verslag, IAC-verslag of OV4-verslag
Begeleiding bij verontrustende situaties (nieuw)