Verantwoordelijke entiteit
Vlaamse Milieumaatschappij (VMM)
Metadatafiche laatste update
23-09-2025
Databron
De data zijn administratieve data.
In 2023 waren zes exploitanten actief op het Vlaamse grondgebied: De Watergroep, Farys, Aquaduin, AGSO Knokke-Heist, Pidpa en Water-link.
Deze statistiek gaat over de particuliere afnemers met een eigen watermeter (klanten zonder ondernemingsnummer). Jaarlijks publiceert de VMM een rapport met cijfergegevens over de toepassing van het algemeen waterverkoopreglement waarin cijfers van de verschillende exploitanten (waterbedrijven) worden samengebracht. De exploitanten zijn verplicht deze gegevens te leveren aan de VMM. Wat gerapporteerd moet worden, is vastgelegd in een ministerieel besluit.
De gegevens moeten jaarlijks voor 31 maart aan de VMM gerapporteerd worden.
Statistische populatie
De gegevens worden verzameld per waterbedrijf en per gemeente. De gemeentelijke cijfers worden geaggregeerd tot een Vlaams totaal.
De gegevens hebben telkens betrekking op de periode van 1 januari tot 31 december uit het vorige kalenderjaar.
Let op: het aantal particuliere afnemers met een eigen watermeter in een gemeente of regio komt niet overeen met het aantal huishoudens in die gemeente of regio. Het gaat om het aantal wateraansluitingen op naam van particulieren. Dat aantal kan hoger liggen dan het aantal huishoudens (bijvoorbeeld in gebieden met veel tweede verblijven waar meer wateraansluitingen zijn dan ingeschreven huishoudens) of lager liggen dan het aantal huishoudens (bijvoorbeeld in gebieden met veel appartementen waar verschillende huishoudens aangesloten kunnen zijn op dezelfde watermeter).
Variabelen
Deze statistiek beschrijft de volgende variabelen:
- Het aantal aangevraagde afbetalingsplannen door de particuliere klanten bij de waterbedrijven
- Het aantal opgelegde afbetalingsplannen door de lokale adviescommissie (LAC)
- Het aantal afsluitingen en begrenzingen van drinkwater na LAC-beslissing met als reden weigering tot toegang tot uitwerken regeling betaling openstaande facturen of niet nakomen regeling betaling openstaande facturen
Bewerkingen
/
Accuraatheid
Begin 2023 schakelde PIDPA over naar een nieuw ERP-systeem (softwaresysteem). Er werden in dat jaar veel minder ingebrekestellingen uitgestuurd. Hierdoor is er in dat jaar een onderschatting van de afbetalingsplannen.
Vergelijkbaarheid
Het aantal opgelegde afbetalingsplannen, begrenzingen en afsluitingen werd in 2020 sterk beïnvloed door de gevolgen van de COVID-19-pandemie. De pandemie en de door de overheden getroffen preventiemaatregelen verhinderden de reguliere werking van de waterbedrijven en de lokale adviescommissies. Bovendien was van 20 maart 2020 tot 17 juli 2020 en van 30 oktober 2020 tot en met 27 februari 2021 een civiele noodsituatie van kracht. Tijdens de periodes van civiele noodsituatie kunnen de waterbedrijven niet over gaan tot het afsluiten of begrenzen van het debiet van de waterlevering bij een abonnee, tenzij in geval van een onmiddellijke bedreiging van de volksgezondheid.
In 2022 en 2023 stellen we vast dat het aantal afbetalingsplannen laag blijft ten opzichte van de jaren voorafgaand aan de COVID-periode (in 2019 werden nog 12.508 afbetalingsplannen opgelegd). De voornaamste verklaring hiervoor ligt bij een nieuwe werkwijze bij De Watergroep. Sinds september 2020 is het intern proces bij De Watergroep veranderd en wordt vooraleer er een dossier naar het LAC wordt gestuurd een solvabiliteitscheck uitgevoerd. Dit proces heeft gezorgd voor een vermindering van het aantal doorgestuurde LAC-dossiers en dus van de LAC opgelegde afbetalingsplannen sinds 2020.
Begrenzingen zijn ingevoerd in 2020, en hiervoor wordt dan ook sinds 2020 data verzameld.