Gedaan met laden. U bevindt zich op: Problematische afwezigheden Onderwijs en vorming

Problematische afwezigheden

Gepubliceerd op 20 november 2025 • Volgende update: november 2026
Inhoud is aan het laden
Inhoud is aan het laden
Inhoud is aan het laden

In het schooljaar 2024-2025 was 3,8% van de leerplichtige leerlingen in het secundair onderwijs problematisch afwezig. Het gaat om 17.523 leerlingen die 30 halve dagen of meer afwezig zijn zonder geldige reden.

Het aandeel problematisch afwezige leerplichtige leerlingen blijft voor het 4de schooljaar op rij hoog in vergelijking met de periode voor de coronacrisis. Het aandeel problematisch afwezige leerlingen was in het schooljaar 2019-2020 gedaald van 2,6% tot 1,4%. Dat hing samen met de lange periode van afstandsleren in het voorjaar van 2020. Nadien steeg het aandeel problematisch afwezige leerlingen tot 3,7% in het schooljaar 2021-2022. Dit percentage bleef de afgelopen 4 schooljaren vrij stabiel.

Deze cijfers hebben enkel betrekking op de minderjarige en dus leerplichtige leerlingen uit het secundair onderwijs.

Problematische afwezigheden hoogst in deeltijds beroepssecundair onderwijs

In het deeltijds beroepssecundair onderwijs was in het schooljaar 2024-2025 41,5% van de leerlingen problematisch afwezig. In het voltijds gewoon secundair onderwijs was dat 3,0%, in het buitengewoon secundair 12,4%.

Jongens zijn vaker problematisch afwezig dan meisjes in het voltijds gewoon secundair onderwijs. In het buitengewoon secundair onderwijs en in het deeltijds beroepssecundair onderwijs zijn meisjes vaker problematisch afwezig dan jongens.

Problematische afwezigheden hoogst in onthaalklas anderstalige nieuwkomers en bso

In het voltijds gewoon secundair onderwijs waren in het schooljaar 2024-2025 de leerlingen in de onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers (okan) het vaakst problematisch afwezig (15,1% van de leerlingen). Daarna volgden de leerlingen uit het beroepssecundair onderwijs (bso, 11,6%). In het algemeen secundair onderwijs (aso) lag het aandeel problematische afwezigheden het laagst.

Bronnen