Problematische afwezigheden
Problematische afwezigheden hoogst in deeltijds beroepssecundair onderwijs
In het deeltijds beroepssecundair onderwijs was in het schooljaar 2024-2025 41,5% van de leerlingen problematisch afwezig. In het voltijds gewoon secundair onderwijs was dat 3,0%, in het buitengewoon secundair 12,4%.
Jongens zijn vaker problematisch afwezig dan meisjes in het voltijds gewoon secundair onderwijs. In het buitengewoon secundair onderwijs en in het deeltijds beroepssecundair onderwijs zijn meisjes vaker problematisch afwezig dan jongens.
Problematische afwezigheden hoogst in onthaalklas anderstalige nieuwkomers en bso
In het voltijds gewoon secundair onderwijs waren in het schooljaar 2024-2025 de leerlingen in de onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers (okan) het vaakst problematisch afwezig (15,1% van de leerlingen). Daarna volgden de leerlingen uit het beroepssecundair onderwijs (bso, 11,6%). In het algemeen secundair onderwijs (aso) lag het aandeel problematische afwezigheden het laagst.
Bronnen
- Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming: