Metadata: Problematische afwezigheden
Verantwoordelijke entiteit
Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming
Metadata laatste update
14-11-2025
Databron
Deze statistiek maakt gebruik van administratieve data. De cijfers over problematische afwezigheden (PA) zijn gebaseerd op de geregistreerde afwezigheidscodes door de scholen in het elektronisch registratiesysteem Discimus. Per leerling wordt het aantal B-codes (afwezigheden zonder geldige reden) opgeteld. Eén B-code staat voor een halve dag ongewettigde afwezigheid. De B-codes worden per leerling opgeteld per schooljaar.
De percentages worden berekend ten opzichte van het leerlingenaantal op de 1ste schooldag van februari in de betreffende onderwijsvorm.
Statistische populatie
Deze statistiek heeft betrekking op minderjarige en dus leerplichtige leerlingen, ingeschreven in het secundair onderwijs op de 1ste schooldag van februari. Leerlingen vanaf 18 jaar zijn bijgevolg niet opgenomen in de cijfers. De selectie gebeurt op basis van geboortejaar. Voorbeeld voor het schooljaar 2021-2022: leerlingen geboren in 2003 of eerder zijn niet opgenomen in de cijfers. Leerlingen geboren in 2004 of later zijn wel opgenomen, ook al werd een deel van hen al meerderjarig tijdens de 2de helft van het schooljaar 2021-2022.
De cijfers voor deeltijds beroepssecundair onderwijs bevatten hier de aantallen van het deeltijds beroepssecundair onderwijs en duaal leren in centra (deeltijds onderwijs (CDO). De cijfers voor voltijds gewoon secundair onderwijs zijn deze zonder de leerlingen duaal leren in CDO en Syntra-campussen.
Variabelen
De cijfers over problematische afwezigheden (PA) zijn gebaseerd op de geregistreerde afwezigheidscodes door de scholen in het elektronisch registratiesysteem Discimus. Per leerling wordt het aantal B-codes (afwezigheden zonder geldige reden) opgeteld. Eén B-code staat voor een halve dag ongewettigde afwezigheid.
De hier gerapporteerde cijfers over problematische afwezigheden hebben betrekking op leerlingen die ten minste 30 halve dagen per schooljaar ongewettigd afwezig zijn. Leerlingen die regelmatig maar gewettigd afwezig zijn, worden hierin niet opgenomen.
De cijfers hebben betrekking op de minderjarige en dus leerplichtige leerlingen, ingeschreven in het secundair onderwijs op de 1ste schooldag van februari. Leerlingen vanaf 18 jaar zijn daarom niet opgenomen in de cijfers. De selectie gebeurt op basis van geboortejaar.
Voorbeeld voor het schooljaar 2021-2022: leerlingen geboren in 2003 of eerder zijn niet opgenomen in de cijfers. Leerlingen geboren in 2004 of later zijn wel opgenomen, ook al werd een deel van hen al meerderjarig tijdens de 2de helft van het schooljaar 2021-2022.
De problematische afwezigheden worden per leerling opgeteld over het volledige schooljaar. Als een leerling in verschillende onderwijsvormen les volgde gedurende het schooljaar, wordt de leerling geteld in de onderwijsvorm waar hij/zij ingeschreven was op de 1ste schooldag van februari. De percentages worden berekend ten opzichte van het leerlingenaantal op de 1ste schooldag van februari in de betreffende onderwijsvorm.
Bewerkingen
/
Accuraatheid
Aangezien het gaat over administratieve data verwachten we een hoge graad van accuraatheid.
Vergelijkbaarheid
De data zijn vergelijkbaar in tijd, de concepten zijn niet veranderd.
Referenties
Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming: Dataloep(opent in nieuw venster) Onderwijs(opent in nieuw venster)
(dashboard Afwezigheden secundair onderwijs)