Aantal ontvankelijke eerstelijnsklachten
Ruim 160.000 klachten ingediend bij Vlaamse overheidsdiensten in 2024
In 2024 werden er 161.693 klachten ingediend bij de Vlaamse overheidsdiensten. In 2023 waren dat er 138.137 en in 2022 ging het over 92.345 klachten. Tussen 2023 en 2024 steeg het aantal ingediende klachten met 17,1%. Tussen 2022 en 2023 ging het over een stijging van 49,6%.
De verschillende Vlaamse overheidsdiensten hebben allemaal hun eigen klachten- en klantendiensten. De Vlaamse Ombudsdienst bundelt al die klachten jaarlijks in zijn bemiddelingsboek (vroeger klachtenboek).
Ruim de helft van de klachten over mobiliteit
Het grootste deel van de klachten had in 2024 betrekking op het beleidsdomein Mobiliteit (57%). Daarna volgde het beleidsdomein Energie, Water, Omgeving en Wonen (28%). Bij het beleidsdomein Cultuur, Jeugd, Sport en Media ging het over 7% van de klachten. Daarin zijn de klachten in verband met de VRT opgenomen.
Bronnen
- Vlaamse Ombudsdienst: