Gedaan met laden. U bevindt zich op: Diploma’s in wiskunde, wetenschappen en technologische richtingen in het hoger onderwijs Wetenschap en innovatie

Diploma’s in wiskunde, wetenschappen en technologische richtingen in het hoger onderwijs

Gepubliceerd op 11 september 2025 • Volgende update: september 2026
Inhoud is aan het laden
Inhoud is aan het laden
Inhoud is aan het laden

In 2023 bedroeg het aandeel afgeleverde diploma’s in wiskunde, wetenschappen of een technologische richting in het totaal aantal afgeleverde diploma’s in het hoger onderwijs 21%. Dat aandeel steeg met ongeveer 1 procentpunt tussen 2015 en 2019, daalde heel beperkt in 2020, en steeg opnieuw in 2021. In 2022 stabiliseerde het aandeel en in 2023 nam het opnieuw toe.

Het aandeel diploma’s in de genoemde richtingen is hoger bij mannen dan bij vrouwen. In 2023 bedroeg het aandeel dat een STEM-diploma haalde op de afgeleverde diploma’s 37% bij de mannen. Bij de vrouwen was dat 10%.

Vlaanderen scoort lager dan het EU27-gemiddelde voor diploma’s wiskunde, wetenschappen en technologie

De Vlaamse Gemeenschap noteerde in 2023 een lager aandeel diploma’s in wiskunde, wetenschappen en technologie dan de meeste landen van de Europese Unie (EU). De toplanden zijn Duitsland (36%), Oostenrijk (31%) en Slovenië (30%). Gemiddeld is 25% van de uitgereikte diploma’s hoger onderwijs in de Europese Unie een diploma in wiskunde, wetenschappen of technologische richtingen. België bevindt zich met 19% onder het EU-gemiddelde.