Gedaan met laden. U bevindt zich op: Metadata: Diploma’s in wiskunde, wetenschappen en technologische richtingen in het hoger onderwijs Diploma’s in wiskunde, wetenschappen en technologische richtingen in het hoger onderwijs

Metadata: Diploma’s in wiskunde, wetenschappen en technologische richtingen in het hoger onderwijs

Contact organisatie entiteit

Departement Onderwijs en Vorming

Metadatafiche laatste update

09/09/2025

Databron

Departement Onderwijs en Vorming.

Statistische populatie

Aantal afgeleverde diploma’s in het hoger onderwijs dat door de Vlaamse overheid gefinancierd wordt.

Variabelen

Statistische concepten en definities:

Aandeel afgeleverde diploma’s in wiskunde, wetenschappen of een technologische richting in het hoger onderwijs in % van het totaal aantal afgeleverde diploma’s. In het Engels spreekt men van STEM: Science, Technology, Engineering and Mathematics.

Onder hoger onderwijs wordt verstaan de International Standard Classification of Education (ISCED) codes 5-8:

5: tertiair onderwijs korte cyclus

6: bachelor of equivalent

7: master of equivalent

8: doctoraat of equivalent

De STEM richtingen zijn in de ISCED Fields of Education and Training 2013 als volgt gedefinieerd:

F05: natural sciences, mathematics and statistics

F06: information and communication technologies

F07: engineering, manufacturing and construction

Meeteenheid: afgeleverde diploma

Classificatiesysteem: ISCED

Bewerkingen

De data worden verzameld door het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming. De ambtshalve geregistreerde instellingen worden meegenomen in de cijfers. Volgens de codex Hoger Onderwijs van 11 oktober 2013, Art. II.1. wordt verstaan onder “ambtshalve geregistreerde instellingen de hogescholen en de universiteiten, de instellingen van openbaar nut voor postinitieel onderwijs, wetenschappelijk onderzoek en wetenschappelijke dienstverlening, bedoeld in artikel II.19, II.20 en II.21 en de erkende faculteiten der protestantse godgeleerdheid bedoeld in artikel 1, III, c), van de wet van 11 september 1933 op de bescherming van de titels van hoger onderwijs.”

Accuraatheid

De basisgegevens zijn afkomstig van de diverse onderwijsinstellingen. Het zijn exhaustieve administratieve gegevens. Deze gegevens worden correct ingezameld.

Vergelijkbaarheid

De gegevens zijn zowel geografisch als in de tijd vergelijkbaar met de door Eurostat gepubliceerde gegevens. Dit omdat dezelfde concepten gehanteerd worden.