Metadata: Diploma’s in wiskunde, wetenschappen en technologische richtingen in het hoger onderwijs
Contact organisatie entiteit
Departement Onderwijs en Vorming
Metadatafiche laatste update
09/09/2025
Databron
Departement Onderwijs en Vorming.
Statistische populatie
Aantal afgeleverde diploma’s in het hoger onderwijs dat door de Vlaamse overheid gefinancierd wordt.
Variabelen
Statistische concepten en definities:
Aandeel afgeleverde diploma’s in wiskunde, wetenschappen of een technologische richting in het hoger onderwijs in % van het totaal aantal afgeleverde diploma’s. In het Engels spreekt men van STEM: Science, Technology, Engineering and Mathematics.
Onder hoger onderwijs wordt verstaan de International Standard Classification of Education (ISCED) codes 5-8:
5: tertiair onderwijs korte cyclus
6: bachelor of equivalent
7: master of equivalent
8: doctoraat of equivalent
De STEM richtingen zijn in de ISCED Fields of Education and Training 2013 als volgt gedefinieerd:
F05: natural sciences, mathematics and statistics
F06: information and communication technologies
F07: engineering, manufacturing and construction
Meeteenheid: afgeleverde diploma
Classificatiesysteem: ISCED
Bewerkingen
De data worden verzameld door het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming. De ambtshalve geregistreerde instellingen worden meegenomen in de cijfers. Volgens de codex Hoger Onderwijs van 11 oktober 2013, Art. II.1. wordt verstaan onder “ambtshalve geregistreerde instellingen de hogescholen en de universiteiten, de instellingen van openbaar nut voor postinitieel onderwijs, wetenschappelijk onderzoek en wetenschappelijke dienstverlening, bedoeld in artikel II.19, II.20 en II.21 en de erkende faculteiten der protestantse godgeleerdheid bedoeld in artikel 1, III, c), van de wet van 11 september 1933 op de bescherming van de titels van hoger onderwijs.”
Accuraatheid
De basisgegevens zijn afkomstig van de diverse onderwijsinstellingen. Het zijn exhaustieve administratieve gegevens. Deze gegevens worden correct ingezameld.
Vergelijkbaarheid
De gegevens zijn zowel geografisch als in de tijd vergelijkbaar met de door Eurostat gepubliceerde gegevens. Dit omdat dezelfde concepten gehanteerd worden.
Referenties
Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming: Onderwijsstatistieken(opent in nieuw venster)
ECOOM: Indicatorenboek – Diploma’s in wiskunde, wetenschappen en technologie (opent in nieuw venster)
Eurostat: Database(opent in nieuw venster)