Wat doen we?

We organiseren campagnes in Vlaanderen om het verbruik van melk en producten op basis van melk zoals yoghurt en plattekaas te stimuleren.
We ondersteunen Vlaamse bedrijven die zuivelproducten exporteren met communicatie naar mogelijke handelspartners en vakpers.

Waarom doen we wat we doen?

De Belgische zuivelsector is een belangrijke poot van onze landbouweconomie. De melkveehouderij is een klassieker in ons landbouwmodel en de verwerking van melk gebeurt door gespecialiseerde melkverwerkende bedrijven.

Zuivel is zowel in Vlaanderen als in het buitenland een geliefd basisproduct in de keuken.

Onze campagne in beeld

We voeren specifieke campagnes voor melk en melkproducten enerzijds en voor kazen van bij ons anderzijds.

Bekijk de website 

zuivel

Feiten en cijfers

  • 543 680: dat is hoeveel melkkoeien er zijn in België. Deze veestapel vormt de basis van een grote verscheidenheid aan Belgische en Vlaamse zuivelspecialiteiten, gaande van melk, boter en kaas tot melkpoeder en zuiveldesserts.
  • Sinds 2006 is er in ons land 53% meer melk verwerkt, goed voor een totaal volume van 4,7 miljard liter in 2022.
  • 5,4 miljard euro: in 2022 werd er voor deze som zuivelproducten uitgevoerd waarvan 70% binnen de EU-27 en maar liefst 30% in derde landen, met het Verenigd Koninkrijk, Indonesië, Algerije en China voorop.

Benieuwd hoe het gesteld is met de Belgische zuivelsector? Dankzij onze cijfers krijg je meer inzicht.

De inspanningen die de zuivelsector doet op gebied van duurzaamheid lees je in de Factbooks 'Naar een duurzame zuivelsector in Europa'.

Bijdrage zuivelproducenten

De promotie voor zuivelproducten wordt gefinancierd door de zuivelsector. Zuivelproducenten betalen hiervoor een bijdrage aan VLAM. Via een adviesorgaan bepalen ze mee hoe het promotiebudget besteed wordt.

Dankzij Europese subsidies voor specifieke projecten wordt het promotiebudget uitgebreid.