Hieronder vindt u een overzicht van evenementen die georganiseerd worden door derden waaraan Digitaal Vlaanderen participeert als spreker, met een beursstand,…
Hieronder vindt u een thematisch overzicht van alle evenementen die Digitaal Vlaanderen organiseert of waar Digitaal Vlaanderen aanwezig zal zijn.
- Beleidskeuzes met feiten onderbouwen, dossierbehandelingen deels automatiseren, inzichten verwerven voor inspectie, … het zijn slechts enkele toepassingen waar artificiële intelligentie en analytics een mogelijke oplossing kunnen bieden. Meer info over het AI Competence Center vindt u op https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/onze-oplossingen/ai-competence-center
- Via haar expertisecentrum Digital Leaders Academy biedt Digitaal Vlaanderen oplossingen aan voor de digitale transformatie van Vlaamse en lokale overheden. De Academy is een uitstekend platform om de digitaliseringsprojecten van uw eigen organisatie kenbaar te maken aan anderen, maar ook om feedback in te winnen bij ervaringsdeskundigen als uw digitaliseringsplannen nog in de kinderschoenen staan. Meer info over de Digital Leaders Academy vindt u op https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/onze-oplossingen/digital-leaders-academy
- Digitale werkplek is een geïntegreerde virtuele omgeving waar werknemers toegang hebben tot tools, applicaties en informatie die nodig zijn om efficiënt te werken, vaak via cloudgebaseerde services en met nadruk op samenwerking en mobiliteit. Meer info over Digitale Werkplek vindt u op https://www.vlaanderen.be/digitale-werkplek Heeft u ‘t idee dat u alles uit uw digitale werkplek haalt? Of voelt u dat u eigenlijk hier en daar nog wel iets kan bijleren? Digitaal Vlaanderen organiseert op regelmatige basis webinars over Microsoft 365-toepassingen. Zit u daarnaast nog met concrete vragen over een toepassing? Kom dan langs in het DIGI-café, waar u uw vragen persoonlijk kan voorleggen aan een digicoach.
- Het Generiek Informatieplatform Openbaar Domein (GIPOD) brengt alle informatie over (grond)werken, evenementen en hinder op het openbaar domein zoveel mogelijk samen. Het platform zorgt ervoor dat er meer afstemming komt tussen nuts- en wegenwerken. Zo vermijden we werken op omleidingstrajecten en detecteren we conflicten tussen grondwerken, werken en evenementen. Dit moet leiden tot minder (mobiliteits)hinder op het openbaar domein.
Het GIPOD maakt alle gegevens over geplande mobiliteitshinder op het openbaar domein publiek beschikbaar voor hergebruik.
Meer info over GIPOD vindt u op https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/onze-oplossingen/generiek-informatieplatform-openbaar-domein-gipod - Het Gebouwenregister verzamelt informatie over alle gebouwen op het Vlaamse grondgebied in één register. Het biedt een unieke identificatie en levensloop aan voor gebouwen en gebouweenheden (zoals flats en winkels). Dit vereenvoudigt de uitwisseling van (gebouwgerelateerde) informatie tussen verschillende instanties en vormt een stabieler koppelvlak dan adressen. Het Gebouwenregister wordt de authentieke gegevensbron voor gebouwen en gebouweenheden in het Vlaamse Gewest. Meer info over het Gebouwenregister vindt u op https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/onze-oplossingen/gebouwen-en-adressenregister Schrijf u in op de interesselijst en ontvang als eerste een uitnodiging voor aankomende opleidingen en infosessies.
- Het Geografisch portaal (Geopunt) is de centrale toegangspoort tot geografische overheidsinformatie. Het verzamelt alle informatie van de Vlaamse overheid op één kaart en vormt het uithangbord van het samenwerkingsverband voor geografische informatie in Vlaanderen (GDI-Vlaanderen). Meer info over Geopunt vindt u op https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/onze-oplossingen/geopunt
- Digitaal Vlaanderen selecteerde 6 ICT-partners. Zij bieden oplossingen aan in diverse domeinen (percelen). Hun aanbod vervolledigt het ecosysteem van Digitaal Vlaanderen:
- Service-Integratiediensten: Atos
- Werkplekdiensten: Cegeka
- Cloud- en datacenterdiensten: Atos
- Netwerkdiensten: Proximus
- Applicatiediensten: Eviden, Cronos, DXC-Cegeka
- Mainframediensten: DXC
- Wanneer u grondwerken wil uitvoeren, moet u weten welke kabels en leidingen u onder de grond kan tegenkomen om graafschade te voorkomen. Deze leidingen vraagt u op via het KLIP. Meer info over KLIP vindt u op https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/onze-oplossingen/kabel-en-leidinginformatieportaal-klip
- Mijn Burgerprofiel, de essentiële schakel in uw digitale dienstverlening Als Vlaamse of lokale overheid is uw digitale aanwezigheid vandaag belangrijker dan ooit. Investeren in innovatie en in uw online dienstverlening staat ongetwijfeld hoog op de agenda. Mijn Burgerprofiel helpt u om een versnelling hoger te schakelen in de digitalisering van uw werking. Bied uw burgers en klanten meer interactie door zelf te kiezen welke diensten u centraal digitaal aanbiedt. Zo houdt u meer tijd over om persoonlijke contacten te verdiepen, voor wie daar nood aan heeft. Meer info over Mijn Burgerprofiel vindt u op https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/onze-oplossingen/mijn-burgerprofiel
- Tegen 2030 vervangt de digitale watermeter de klassieke analoge watermeter in Vlaanderen. Het grote verschil is de ingebouwde communicatietechnologie. Daarmee kan het toestel zelf gegevens verzenden en ontvangen. Het verbruik is een belangrijk element in de datastroom. Deze kennis is bruikbaar voor het betreffende drinkwaterbedrijf, maar ook voor andere belanghebbenden. De datastroom is echter niet eenduidig gedefinieerd en houdt nog geen rekening met de GDPR. Daarom wil Digitaal vlaanderen de datastroom semantisch modelleren met een gestandaardiseerde structuur. We willen de data ontsluiten als Linked (Open) Data. Door standaard interfaces (APIs) te definiëren maken we samenwerking en integratie van de verschillende services en tools eenvoudiger. Daarnaast moet de data vlot herbruikbaar zijn voor wetenschappelijk onderzoek. Er zijn verschillende use cases voor de standaardisatie van de verbruiksgegevens uit de digitale watermeter. Bijvoorbeeld:
- Een aggregatie van verbruiksdata in tijd en ruimte voor wetenschappelijk onderzoek
- Een aggregatie van verbruiksdata in tijd en ruimte in het kader van het opgestarte PIO traject
- Het ter beschikking stellen van de verbruiksdata volgens een gestandaardiseerd model voor de water regulator (VMM)
- Verbruiksgegevens van drinkwater met een fijner detail en op een gestandaardiseerde wijze ter beschikking stellen.
- Verbruiksgegevens op een ruimtelijke schaal kunnen analyseren binnen een beperkte tijds- panne.
- Operationele beslissingen ondersteunen op basis van de beschikbare gestandaardiseerde data.
- In Vlaanderen bestaat een uitgebreid aanbod aan hulp- en dienstverlening voor gedetineerden, maar hierover zijn momenteel geen gecentraliseerde data beschikbaar. Het OSLO-traject hulp- en dienstverlening gedetineerden wordt gestart om deze uitdaging aan te pakken. Dit initiatief zal niet alleen de rapportering aan de Vlaamse Regering (met oog op beleidsvorming) vergemakkelijken, maar ook een kader bieden voor het verzamelen en analyseren van relevante gegevens. Doel Het doel van dit OSLO-traject is het ontwikkelen van een datamodel en een vocabularium met betrekking tot hulp- en dienstverlening voor gedetineerden. Dit model zal de basis leggen voor de centrale dataset waarmee beleidsmakers, dienstverleners en andere stakeholders een gedetailleerder inzicht krijgen in het huidige aanbod dat hen kan ondersteunen in de beleidsvorming. Door samenwerking in werkgroepen en betrokkenheid van stakeholders zal het project gericht zijn op het identificeren van informatienoden. Deze benadering zal leiden tot een meer geïntegreerde en effectieve aanpak van dataverzameling met betrekking tot hulp- en dienstverlening binnen de Vlaamse en Brusselse gevangenissen. Doelgroep Leden van de gemengde commissie en bovenlokale werkgroep (bovenlokale netwerkpartners). Meer info over OSLO vindt u op https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/onze-oplossingen/oslo Tijdens dit traject worden 5 werkgroepen gepland. Hieronder vindt u een overzicht van de data voor de werkgroepen. Als u geïnteresseerd bent in deelname, klik dan op onderstaande links.