Gedaan met laden. U bevindt zich op: Veel voorkomende problemen bij het inloggen Problemen met de energieprestatiedatabank

Veel voorkomende problemen bij het inloggen

Energieprestatiedatabank tijdelijk niet beschikbaar
  • Op woensdag 17 december 2025 tussen 7 en 12 uur worden upgrades doorgevoerd op de PostgreSQL-databank achterliggende de toepassingen Energieprestatiedatabank en EPC-NR. Op zaterdag 20 december 2025 tussen 06u30 en 15 uur worden onderhoudswerken doorgevoerd aan de Windows besturingssystemen binnen de Vlaamse overheid. Gedurende deze tijdsvensters zal er een onderbreking zijn in de beschikbaarheid van de toepassingen Energieprestatiedatabank en EPC-NR en hun respectievelijke leeromgevingen. Deze interventie kan niet uitgesteld of verplaatst worden naar een ander tijdsslot.

  • Tussen woensdag 31 december 2025 - 12 uur en maandag 5 januari 2026 - 12 uur zullen de toepassing Energieprestatiedatabank en EPC-NR publiek niet beschikbaar zijn.

    • De achterliggende services (geefEPC...) blijven actief zodat er geen impact is naar diensten die data uitlezen (Woningpas...)
    • De leeromgevingen van beide toepassingen blijven ook actief
  • Op maandag 05 januari 2026 bij aanvang van de kantooruren zullen de nieuwe releases van de Energieprestatiedatabank en EPC-NR geïnstalleerd worden.
    • Tijdens de installatie zullen, zoals altijd, ook de achterliggende services en de leeromgevingen eveneens kortstondig niet beschikbaar zijn
    • Na installatie van de nieuwe releases zullen alle toepassingen opnieuw publiek beschikbaar gesteld worden.

Voor elk van de onderstaande problemen vindt u een antwoord of werkwijze in de tweede kolom.

Probleem en werkwijze

ProbleemWerkwijze

Op https://energieprestatiedatabank.vlaanderen.be(opent in nieuw venster) vul ik mijn gebruikersnaam, mijn wachtwoord en vervolgens de gevraagde token in. Hoe komt het dat ik niet kan inloggen?

Als u werkt met Internet Explorer zijn aanmeldingsproblemen bij het inloggen te verhelpen door de instelling van uw webbrowser aan te passen:

  1. Ga naar ‘Extra’ >’Internetopties’.
  2. Stel de schuifbalk op het tabblad ‘Privacy’ op ‘Normaal’. Kies onder de schuifbalk voor ‘Websites’, waar u volgende websites steeds toestaat: energieprestatiedatabank.be en authentication.vlaanderen.be
  3. Kies op het tabblad ‘Algemeen’ bij ‘Browsegeschiedenis’ voor ‘Instellingen’. Vink in het nieuwe venster de optie ‘Elke keer als ik de webpagina bezoek’ aan.
  4. Klik op het tabblad ‘Inhoud’ op de knop ‘SSL-status wissen’.

Na afsluiten en opnieuw openen van de webbrowser zal de energieprestatiedatabank toegankelijk zijn.

Ik gebruik mijn eID-kaart. Waarom krijg ik de melding SSL-error-unknown-ca-alert?

Dit probleem is het gevolg van dubbele opname van het certificaat “Belgium root CA” in de instellingen van uw webbrowser, omdat de kaartlezer niet correct geïnstalleerd is.

  • Ga in Internet Explorer naar ‘Extra’ > ‘Internetopties’. Kies op het tabblad ‘Inhoud’ voor ‘Certificaten’. Verwijder bij ‘Vertrouwde basiscertificeringsinstanties’ het certificaat ‘GlobalSign: Belgium root CA 2’.
  • Ga in Firefox naar ‘Menu openen’ > ‘Opties’ > ‘Geavanceerd’. Kies op het tabblad ‘Encryptie’ voor ‘Certificaten bekijken’. Verwijder bij ‘Organisaties’ het certificaat ‘GlobalSign: Belgium root CA 2’.

Als ik wil aanloggen op de Energieprestatiedatabank krijg ik de melding dat er een ‘Algemeen probleem’ is. Wat doe ik nu?

Probeer nogmaals aan te loggen. Indien dit niet lukt, kunt u bovenaan deze pagina zien of het VEKA hierover al een melding ontvangen heeft.

  • Als het VEKA al op de hoogte is, zal de melding hier verschijnen.
  • Als dat niet het geval is, stuurt u best een e-mail naar veka@vlaanderen.be om het VEKA hiervan op de hoogte te brengen.