Metadata: Leerling-leerkrachtratio
Contactorganisatie
Departement Onderwijs en Vorming
Metadatafiche laatste update
09/09/2025
Databron
Deze indicator is gebaseerd op administratieve data van het Departement Onderwijs en Vorming (DOV) dat erkend is als ‘Other National Authority’ in het European Statistical System (ESS).
Het Departement Onderwijs en Vorming (DOV) levert de gegevens van deze statistiek ook aan de OESO voor de publicatie “Education at a Glance 2025” (Chapter D2: What is the student-teacher ratio and how big are classes and schools?) waarmee het bijdraagt tot de berekening van de cijfers voor België.
Deze data worden jaarlijkse verzameld.
Statistische populatie
De data verwijzen naar het kleuter-, lager, secundair en hoger onderwijs in Vlaanderen, inclusief het Nederlandstalige onderwijs in het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest.
Basis- en secundair onderwijs: De data hebben betrekking op de definitief vastgestelde cijfers van de betrokken schooljaren. De teldatum is de eerste schooldag van februari. Deze gegevens zijn volledig geverifieerd en komen overeen met de officiële cijfers over het Vlaamse onderwijs.
Hoger onderwijs Na afloop van het academiejaar (30 september) komt er een bijkomende foto van de inschrijvingen van het afgelopen academiejaar. Zo krijg je een nieuw voorlopig beeld van de inschrijvingen. Dit wordt aangeduid met ‘Teldatum einde academiejaar (voorlopig).
Variabelen
De leerling-leerkrachtratio (pupil teacher ratio) geeft het aantal voltijds equivalenten van leerlingen weer per voltijds equivalent bezoldigd onderwijzend personeelslid. Naast het voltijds en deeltijds gewoon onderwijs zitten ook het buitengewoon onderwijs en het volwassenenonderwijs in de cijfers vervat. Voor de personeelsgegevens moet erop gewezen worden dat al het onderwijzend personeel (budgettaire voltijds equivalenten) opgenomen is. Zo zitten er personeelsleden in de cijfers die geen klasleerkracht zijn, bijvoorbeeld taakleerkrachten. Ook personeelsleden die zorgen voor vervangingen worden in de basisgegevens opgenomen. De Vlaamse cijfers volgen daarmee de OESO-instructies over de reikwijdte van de begrippen en hun definities over leerkrachten.
De internationale vergelijkbaarheid van de leerling-leerkracht ratio gebeurt op basis van de ISCED classificatie. Deze classificatie van onderwijsprogramma’s en -kwalificaties wordt gebruikt om onderwijs over landen heen zo vergelijkbaar mogelijk te maken. De classificatie wordt bepaald op basis van de inhoud van een opleiding. De opleidingen basiseducatie en secundair volwassenenonderwijs zitten bijgevolg verspreid over meerdere ISCED-niveaus.
- ISCED 0 = kleuteronderwijs
- ISCED 1 = Gewoon en buitengewoon lager onderwijs (+ basiseducatie)
- ISCED2 = 1ste graad secundair onderwijs en buitengewoon secundair onderwijs OV1, OV2 en OV3 (+ basiseducatie en secundair volwassenenonderwijs)
- ISCED 3 = 2de en 3de graad secundair onderwijs (incl het zevende leerjaar BSO) en buitengewoon onderwijs OV4 (+ secundair volwassenenonderwijs en Syntra leertijd)
- ISCED 4 = zevende leerjaren tso, kso en aso (+ secundair volwassenenonderwijs + Syntra ondernemersopleidingen
- ISCED 5 – 8 = hoger onderwijs (HBO5 verpleegkunde, graduaatsopleidingen, bachelors, masters, doctoraat)
Bewerkingen
/
Accuraatheid
De bron van deze statistiek is een administratieve databank die bijgevolg zeer volledige en nauwkeurige cijfers oplevert.
Vergelijkbaarheid
Aangezien deze statistiek wordt berekend volgens OESO-standaarden, zijn de cijfers voor Vlaanderen vergelijkbaar met de statistieke voor andere landen zoals gepubliceerd in ‘OECD Education at a Glance’.