Inhoud is aan het laden
Inhoud is aan het laden
Inhoud is aan het laden

Bijna 35% meer bezoekers op vlaanderen.be in 4de kwartaal van 2022

Het aantal bezoeken op vlaanderen.be, de officiële website van de Vlaamse overheid, lag in het 4de kwartaal van 2022 gemiddeld op ongeveer 3,4 miljoen per maand. Dat zijn er bijna 35% meer dan in dezelfde periode in 2021. Ook in vergelijking met het 3de kwartaal is het aantal contacten heel sterk toegenomen. Toen ging het om 2,5 miljoen bezoeken per maand.

Vlaanderen.be is voor burgers, bedrijven en organisaties de online toegangspoort tot de Vlaamse overheid. Op de site vindt men zowel informatie over de dienstverlening van de Vlaamse overheid over de verschillende bevoegdheden heen, als over de Vlaamse overheid zelf.

In het 4de kwartaal van 2022 zorgde de nieuwe jobbonus voor het meeste bezoeken, zowel op vlaanderen.be als op Mijn burgerprofiel. Mijn verbouwpremie en de vacatures zorgden ook voor heel wat verkeer naar de website. De top 10 wordt verder aangevuld met de infopagina over de Mijn burgerprofiel-app die in het najaar werd gepromoot, Mijn verbouwlening en informatie over maatregelen naar aanleiding van de hoge energieprijzen.

In 2022 werd vlaanderen.be in totaal bijna 32 miljoen keer bezocht. Op jaarbasis blijft het aantal bezoeken aan vlaanderen.be sterk stijgen, van 4 miljoen bezoeken in 2014, 28 miljoen in 2021 en 32 miljoen in 2022. De toegangspagina van Mijn Burgerprofiel, met uitleg hoe dit unieke loket te gebruiken en een aanmeldoptie, bleef ook in 2022 de meest bezochte pagina van vlaanderen.be. De rest van de top 10 van bezochte pagina’s op deze website werd in 2022 ingenomen door pagina’s over de jobbonus, Mijn verbouwpremie, vacatures en coronamaatregelen. Met meer dan 230.000 bezoeken was maandag 4 juli de piekdag van 2022, naar aanleiding van de aankondiging van de jobbonus in de media.

Toename aantal contacten met 1700 tussen 3de en 4de kwartaal van 2022, daling ten opzichte van 2021

Naast online informatie op vlaanderen.be kunnen burgers ook terecht bij het gratis contactnummer 1700 met vragen over de dienstverlening van de Vlaamse overheid. Het contactcenter beantwoordt niet alleen telefoons, maar ook e-mails en chats.

In het 4de kwartaal van 2022 waren er maandelijks gemiddeld iets minder dan 99.000 contacten op de kanalen van 1700. Dat is meer dan het gemiddeld aantal contacten in het 3dekwartaal toen het ging om iets meer dan 92.000 contacten. In vergelijking met het 4de kwartaal van 2021 gaat het om een daling van het aantal contacten met 18%. Toen zorgden vragen over COVID-vaccinaties en certificaten nog veel meer dan in 2022 voor een ongeziene piek in het aantal vragen. Daarnaast werden de vragen over jobbonus vanaf half november behandeld op een nieuwe aparte infolijn. Die infolijn ontving op 6 weken tijd meer dan 96.000 contacten. De Vlaamse belastingaanslagen voor onroerende voorheffing en verkeersbelasting zorgen op 1700 traditioneel voor het meest vragen. Mijn verbouwpremie en verbouwlening zorgden vanaf oktober voor heel wat extra vragen. Naar gewoonte steeg ook het aantal vragen over de status van aanvragen studietoelagen in de laatste kalendermaanden. In totaal ontving 1700 in 2022 1,07 miljoen contacten, wat minder is dan de 1,34 miljoen contacten in 2021.

Stagnerende bereikbaarheid contactcenter 1700 in het 3de kwartaal 2022

In het 4de kwartaal van 2022 lag de gemiddelde bereikbaarheid van het contactcenter 1700 op 85,5%. In het 3de kwartaal van 2022 lag dat op 91%. De nagestreefde norm van bereikbaarheid ligt op 95%. De bereikbaarheid betreft het aandeel opgenomen telefonische oproepen en chatsessies ten opzichte van het aantal aangeboden oproepen en chatsessies. De bereikbaarheid voor mails wordt berekend als het aandeel aangeboden e-mails die binnen de 2 werkdagen zijn opgenomen. In 2022 lag de gemiddelde bereikbaarheid op 90%.