Inhoud is aan het laden
Inhoud is aan het laden
Inhoud is aan het laden

Iets minder bezoekers op Vlaanderen.be in 1ste kwartaal van 2022

Het aantal bezoeken op vlaanderen.be, de officiële website van de Vlaamse overheid, lag in het 1ste kwartaal van 2022 gemiddeld op ongeveer 2,45 miljoen per maand. Globaal genomen is dat een daling ten opzichte van het laatste kwartaal van 2021. Toen ging het om 2,5 miljoen bezoeken per maand. In vergelijking met het 1ste kwartaal in 2021, waren er in het 1ste kwartaal van 2022 ongeveer 9% meer bezoeken dan in dezelfde periode in 2021.

Vlaanderen.be is voor burgers, bedrijven en organisaties de online toegangspoort tot de Vlaamse overheid. Op de site vindt men zowel informatie over de dienstverlening van de Vlaamse overheid over de verschillende bevoegdheden heen, als over de Vlaamse overheid zelf.

Sinds 25 maart 2021 kiezen de bezoekers aan Vlaanderen.be er expliciet voor of statistieken over het bezoek mogen worden bijgehouden en verwerkt. Deze ingreep zorgt ervoor dat ongeveer 20% van de bezoeken niet meer worden meegerekend in de hier gepresenteerde cijfers. Maar toch stijgt het aantal geregistreerde bezoeken aan Vlaanderen.be nog steeds verder.

Net als in 2021 staat de coronacrisis centraal in de thema’s waar men informatie over zocht. Covid-certificaten was het belangrijkste onderwerp waarover bezoekers informatie zochten, hoewel de beëindiging van de COVID-safe maatregelen in horeca-, sport- en cultuursector het aantal bezoeken aan deze informatie sterk liet dalen vanaf februari. Heel wat bezoekers zochten ook informatie over rijopleiding en rijbewijs. Zoals steeds blijven ook de vacatures van de Vlaamse overheid en informatie over werken voor Vlaanderen in de top 10 van meest bezochte thema’s van Vlaanderen.be aanwezig.

In 2021 werd vlaanderen.be meer dan 28 miljoen keer bezocht. Op jaarbasis blijft het aantal bezoeken aan Vlaanderen.be sterk stijgen, van 4,4 miljoen bezoeken in 2014 tot 28 miljoen in 2021. De toegangspagina van Mijn Burgerprofiel, met uitleg hoe dit unieke loket te gebruiken en een aanmeldoptie, is de meest bezochte pagina van Vlaanderen.be geworden in 2021. De rest van de top 10 van bezochte pagina’s op deze website werd in 2021 helemaal ingenomen door pagina’s over COVID-certificaten, coronamaatregelen en vacatures van de Vlaamse overheid.

Iets minder contacten met 1700 in het 1ste kwartaal van 2022

Naast online-informatie op vlaanderen.be kunnen burgers ook terecht bij het gratis contactnummer 1700 met vragen over de dienstverlening van de Vlaamse overheid. Het contactcenter beantwoordt niet alleen telefoons, maar ook e-mails en chats.

In het 1ste kwartaal van 2022 kwamen maandelijks gemiddeld iets meer dan 92.000 contacten binnen op de kanalen van 1700. Dat is 7% minder dan in het zelfde kwartaal van vorig jaar en 23% minder dan in de laatste 3 maanden daarvoor. In het 4de kwartaal van 2021 waren er gemiddeld bijna 120.000 contacten met het contactcenter 1700. Er is dus sprake van een daling van het aantal contacten, die werd ingezet in het 1ste kwartaal van 2022.

De Vlaamse belastingaanslagen voor verkeersbelastingen en onroerende voorheffing en de schooltoeslag zorgen traditioneel voor veel vragen aan 1700. Het aantal vragen over phishing steeg in het 1ste kwartaal van 2022 naar de top 3 van meest gestelde vragen. Mensen melden veelvuldig ontvangen valse e-mails en SMS-sen die de Vlaamse overheid of een Vlaamse overheidsmaatregel vermelden en vragen op 1700 zekerheid hierover.

Met een gemiddelde van bijna 112.000 contacten per maand kende 1700 in 2021 een recordjaar. In 2020 ging het gemiddeld om iets minder dan 97.000 contacten per maand. Inhoudelijk werd de top 5 in 2021 gevormd door de volgende thema’s: verkeersbelastingen, COVID-vaccinaties, onroerende voorheffing, coronamaatregelen en studietoelagen.

Iets hogere bereikbaarheid contactcenter 1700 in 1ste kwartaal 2022

De verlaging van het aantal vragen aan 1700 zorgde in het 1ste kwartaal van 2022 voor een betere bereikbaarheid. In het 1ste kwartaal van 2022 lag de gemiddelde bereikbaarheid van het contactcenter 1700 op 92%. Dat is merkelijk hoger dan de 80% tijdens het laatste kwartaal van 2021, maar nog onder het streefcijfer van 95%.

De bereikbaarheid gaat om het aandeel opgenomen telefonische oproepen en chatsessies ten opzichte van het aantal aangeboden oproepen en chatsessies. De bereikbaarheid voor mails wordt berekend als het aandeel aangeboden e-mails die binnen de 2 werkdagen zijn opgenomen. In het voorbije jaar 2021 lag de gemiddelde bereikbaarheid op 85% wat veel lager is dan de nagestreefde norm van 95%.