Gedaan met laden. U bevindt zich op: Contacten en bereikbaarheid vlaanderen.be en contactcenter 1700 Relatie overheid en burger

Contacten en bereikbaarheid vlaanderen.be en contactcenter 1700

Gepubliceerd op 19 juli 2024 • Volgende update op 19 juli 2024
Inhoud is aan het laden
Inhoud is aan het laden
Inhoud is aan het laden

Gemiddeld 3,1 miljoen bezoeken per maand op vlaanderen.be

Het aantal bezoeken op vlaanderen.be, de officiële website van de Vlaamse overheid, bereikte in het 2de kwartaal van 2024 gemiddeld ongeveer 3,1 miljoen bezoeken per maand. Gemiddeld is dat ongeveer 132.400 meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Naast de populaire pagina’s ‘Mijn Burgerprofiel’ en ‘Vacatures’, waren de inschrijving voor een sociale woning, de uitslagen van de verkiezingen, de omgevingsvergunning en ‘Mijn Verbouwpremie’ de meest bezochte pagina’s.

Vlaanderen.be is voor burgers, bedrijven en organisaties de online toegangspoort tot de Vlaamse overheid. Op de site vindt men zowel informatie over de dienstverlening van de Vlaamse overheid over de verschillende bevoegdheden heen, als over de Vlaamse overheid zelf.

In 2023 werd vlaanderen.be meer dan 35 miljoen keer bezocht, tegenover net geen 32 miljoen keer in 2022. Op jaarbasis blijft het aantal bezoeken aan vlaanderen.be sterk stijgen, van 4,4 miljoen bezoeken in 2014 tot 35 miljoen in 2023. De toegangspagina van ‘Mijn Burgerprofiel’ was ook in 2023 de meest bezochte pagina van vlaanderen.be. De rest van de top 10 van meest bezochte pagina’s werd in 2023 ingenomen door pagina’s over ‘Jobbonus’, ‘Mijn Verbouwpremie’, ‘Vacatures’, onroerende voorheffing, de opleidingsdatabank, de Vlaamse aanmoedigingspremie en verkeersbelastingen.

Naast online informatie op vlaanderen.be kunnen burgers ook terecht bij het gratis contactnummer 1700 met vragen over de dienstverlening van de Vlaamse overheid. Het contactcenter beantwoordt niet alleen telefoons, maar ook e-mails en chats.

In het 2e kwartaal van 2024 kwamen maandelijks gemiddeld 68.994 contacten binnen op de kanalen van 1700. Dat is ongeveer 11% minder dan in hetzelfde kwartaal van 2023. De Vlaamse belastingaanslagen voor verkeersbelasting zorgden op 1700 in het 2de kwartaal van 2024 voor de meeste vragen. Daarnaast moest 1700 ook vaak doorverwijzen naar de infolijn van de FOD Financiën bij vragen over de personenbelasting. 1700 ontving ook veel vragen over de verbouwpremie, de huurpremie, de dienstencheques en de erfbelasting. In het 2de kwartaal van 2024 werden er ook veel vragen gesteld over de ‘MyBike’ fietsregistratie.

De gemiddelde bereikbaarheid van het contactcenter 1700 lag in het 2e kwartaal van 2024 op 96,1%. De bereikbaarheid gaat om het aandeel telefonische oproepen en chatsessies dat uit de wachtrij kan worden opgenomen. De bereikbaarheid voor e-mails is het aandeel aangeboden e-mails die binnen de 2 werkdagen zijn behandeld. In 2023 lag de gemiddelde bereikbaarheid op 94,2%.

Bronnen

  1. Digitaal Vlaanderen: