Contacten en bereikbaarheid vlaanderen.be en contactcenter 1700
Gemiddeld 2,7 miljoen bezoeken per maand op vlaanderen.be
Vlaanderen.be, de officiële website van de Vlaamse overheid, ontving in het 3de kwartaal van 2025 gemiddeld ongeveer 2,72 miljoen bezoeken per maand. Na een traditioneel luwe zomervakantie bracht de septemberverklaring op 22 september het grootste aantal bezoeken naar de website dit kwartaal. Naast de klassieke top-pagina’s trekt het derde kwartaal ook veel studenten aan die informatie zoeken over studietoelagen. Ook andere onderwerpen die bij de start van een opleidingsjaar horen waren in dit kwartaal populair: opleidingsverlof, opleidingsdatabank en opleidingscheques bijvoorbeeld. Bovendien zijn er in het derde kwartaal naar aanleiding van de verzending van de aanslagbiljetten onroerende voorheffing ook veel bezochte pagina’s over dat thema.
Vlaanderen.be is voor burgers, bedrijven en organisaties de online toegangspoort tot de Vlaamse overheid. De website biedt zowel informatie over de dienstverlening van de Vlaamse overheid als info over de Vlaamse overheid zelf.
In 2024 werd vlaanderen.be iets meer dan 38 miljoen keer bezocht, tegenover 35,7 miljoen keer in 2023. Het aantal bezoeken aan vlaanderen.be steeg de afgelopen jaren sterk, van 4,4 miljoen bezoeken in 2014 tot 38 miljoen in 2024. De toegangspagina van ‘Mijn Burgerprofiel’ was ook in 2024 de meest bezochte pagina van vlaanderen.be. De rest van de top 10 van meest bezochte pagina’s werd in 2024 ingenomen door de pagina’s over ‘Vacatures’, ‘Mijn Verbouwpremie’, ‘Omgevingsvergunning’, ‘Schoolvakanties’, ‘Inschrijven voor een sociale woning’, ‘Verkiezingen’, ‘Jobbonus’, ‘Taaladvies’, ‘De e-box’ en ‘Verkeersbelastingen’.
Gemiddeld ruim 84.000 maandelijkse contacten met 1700
Naast online informatie op vlaanderen.be kunnen burgers ook terecht bij het gratis contactnummer 1700 met vragen over de dienstverlening van de Vlaamse overheid. Het contactcenter beantwoordt niet alleen telefoons, maar ook e-mails en chats.
In het 3de kwartaal van 2025 kwamen maandelijks gemiddeld 84.230 contacten binnen op de contactkanalen van 1700. Vlaamse belastingen zorgden steeds voor het hoogste volume aan contacten, met mogelijkheid van een afbetalingsplan als meest gestelde vraag. De Vlaamse verbouwpremie zorgde op 1700 ook in het 3de kwartaal van 2025 voor veel vragen, zeker vanaf september, wanneer het e-loket voor de aanvraag terug opstartte na de aanpassing van de voorwaarden. Verder waren er ook meer vragen over studietoegen vanaf september.
In 2024 kwamen in totaal 1.008.213 contacten binnen op de 1700-kanalen. Dat is net iets minder dan in 2023. In 2023 ging het over 1.042.368 contacten. Terwijl het totale aantal contacten al enkele jaren een licht dalende tendens vertoont, verhoogt het aandeel van digitale contacten (e-mail en chat) sterk in het totaal aantal contacten. Van iets minder dan 9% digitale vragen in 2019 steeg dit percentage naar 18% in 2024. Telefoon blijft met 82% dus wel nog steeds het meest gebruikte contactkanaal.
Gemiddelde bereikbaarheid contactcenter op 95,4%
De gemiddelde bereikbaarheid van het contactcenter 1700 was in het 3de kwartaal van 2025 met 95,4% optimaal.
De bereikbaarheid heeft betrekking op het aandeel telefonische oproepen en chatsessies dat uit de wachtrij kan worden opgenomen. De bereikbaarheid voor e-mails is het aandeel aangeboden e-mails die binnen de 2 werkdagen wordt behandeld.
Bronnen
- Digitaal Vlaanderen: