Gedaan met laden. U bevindt zich op: Contacten en bereikbaarheid vlaanderen.be en contactcenter 1700 Relatie overheid en burger

Contacten en bereikbaarheid vlaanderen.be en contactcenter 1700

Gepubliceerd op 16 januari 2024 • Volgende update op 18 april 2024
Inhoud is aan het laden
Inhoud is aan het laden
Inhoud is aan het laden

Gemiddeld 3,2 miljoen bezoeken per maand op vlaanderen.be

Het aantal bezoeken op vlaanderen.be, de officiële website van de Vlaamse overheid, lag in het laatste kwartaal van 2023 gemiddeld op bijna 3,2 miljoen bezoeken per maand. Dat zijn er ongeveer 6% minder dan in dezelfde periode in 2022, toen de pagina’s ‘jobbonus’ en ‘Mijn Verbouwpremie’ online kwamen en veel bezoeken opleverden. Naast de pagina’s ‘Mijn Burgerprofiel’ en ‘Vacatures’, waren deze beide pagina’s ook in het 4de kwartaal van 2023 de meest bekeken onderwerpen op vlaanderen.be. “Vlaanderen intern” voor Vlaamse overheidsmedewerkers zorgde met info over de eindejaarstoelage voor heel wat intern verkeer naar de website. Sterke stijgers in het 4de kwartaal van 2023 waren: info over rijbewijs B, EPC-certificering en de premie voor aankoop van een elektrische wagen.

Vlaanderen.be is voor burgers, bedrijven en organisaties de online toegangspoort tot de Vlaamse overheid. Op de site vindt men zowel informatie over de dienstverlening van de Vlaamse overheid over de verschillende bevoegdheden heen, als over de Vlaamse overheid zelf.

In 2023 werd vlaanderen.be meer dan 35 miljoen keer bezocht, tegenover net geen 32 miljoen keer in 2022. Op jaarbasis blijft het aantal bezoeken aan vlaanderen.be sterk stijgen, van 4,4 miljoen bezoeken in 2014 tot 35 miljoen in 2023. De toegangspagina van ‘Mijn Burgerprofiel’ was ook in 2023 de meest bezochte pagina van vlaanderen.be. De rest van de top 10 van bezochte pagina’s op de website werd in 2023 ingenomen door pagina’s over ‘jobbonus’, ‘Mijn Verbouwpremie’, ‘Vacatures’, ‘onroerende voorheffing’, ‘de opleidingsdatabank’, ‘de Vlaamse aanmoedigingspremie’ en ‘verkeersbelastingen’.

Bijna 96.700 maandelijkse contacten met 1700

Naast online informatie op vlaanderen.be kunnen burgers ook terecht bij het gratis contactnummer 1700 met vragen over de dienstverlening van de Vlaamse overheid. Het contactcenter beantwoordt niet alleen telefoons, maar ook e-mails en chats.

In het 4de kwartaal van 2023 kwamen maandelijks gemiddeld ongeveer 96.700 contacten binnen op de kanalen van 1700. Dat zijn er 2% minder dan in hetzelfde kwartaal van 2022. De Vlaamse belastingaanslagen voor verkeersbelasting en onroerende voorheffing zorgen op 1700 traditioneel voor de meeste vragen. 1700 ontving in het 4de kwartaal van 2023 ook veel vragen over de huurpremie voor wie langer dan 4 jaar op een sociale woning wacht, over de studietoelage voor hoger onderwijs en over dienstencheques.

In het 4de kwartaal van 2023 lag de gemiddelde bereikbaarheid van het contactcenter 1700 op gemiddeld 91,0%. De bereikbaarheid heeft betrekking op het aandeel telefonische oproepen en chatsessies dat uit de wachtrij kan worden opgenomen. De bereikbaarheid voor e-mails is het aandeel aangeboden e-mails die binnen de 2 werkdagen zijn behandeld. In 2023 lag de gemiddelde bereikbaarheid op 93,7%.

In totaal ontving 1700 in 2023 1,04 miljoen contacten. Dat zijn er iets minder dan in 2022. Heel wat vragen over de jobbonus worden sinds het najaar van 2022 opgevangen op een specifiek daarvoor opgerichte ‘Infolijn Jobbonus’, waarvan de contacten hier niet worden meegerekend.

Bronnen

  1. Agentschap Digitaal Vlaanderen: