Belg geniet van een stukje vlees van bij ons, en wisselt regelmatig af met gevogelte, vis of vegetarisch.

Thuisverbruik van vers rood vlees en charcuterie daalde in 2019

Het thuisverbruik van vers rood vlees daalde in 2019 met 3% in volume. Voor charcuterie werd een daling van 0,6 % opgemeten. De Belg wisselt rood vlees af met gevogelte, vis en vegetarisch. Dat blijkt uit cijfers van GfK Belgium, dat de voedingsaankopen volgt bij 5000 Belgische gezinnen in opdracht van VLAM.

Rood vlees (varkensvlees, rundvlees, kalfsvlees, lamsvlees, schapenvlees en paardenvlees) blijft een belangrijke plaats innemen in het voedingspatroon van de Belg. Het thuisverbruik van vers rood vlees daalde in 2019 met 3% in kg per capita en kwam uit op 16,4 kg per capita of 315 g per week (Bron: GfK Belgium).

Naast vers rood vlees kocht de gemiddelde Belg vorig jaar ook 8,4 kg vers gevogelte en wild, 4,6 kg verse vis, week- en schaaldieren en 0,35 kg vegetarische vleesvervangers. Op lange termijn groeit het aandeel van gevogelte en van de vleesvervangers. Het aandeel van deze laatste blijft beperkt tot 1,1%.

72% verklaart 1 tot 5 keer per week vlees (rood vlees én gevogelte en wild) te eten, 19% eet vaker vlees en 9% minder vaak of nooit (Bron: iVox feb 2020). De Belg blijft dus regelmatig en bewust genieten van een stukje vlees en hij wisselt af met vis en vegetarisch.

Het gekochte vleesassortiment blijft over de jaren heen vrij stabiel. De vleesmengelingen (o.a. gemengd gehakt) blijven met 36% van het volume het grootste segment binnen rood vlees, gevolgd door het pure varkensvlees met 31%. Het pure rundvlees kon zijn volumeaandeel in 2019 optrekken van 25 naar 26%. Kalfsvlees is een klein segment met 3% in volume.

Vlees hoort traditioneel bij het eetpatroon van de Belg. De Belg houdt van de smaak van vlees en is ook overtuigd van de voedingswaarde ervan (Bron: iVox feb 2020).

In de aankoopbeslissing steeg het belang van het land van herkomst van 52% die dit belangrijk vonden in 2013 naar 61% in 2020 en de productiemethode steeg van 42% naar 50%. Bij diegenen die belang hechten aan het land van herkomst, heeft 96% een voorkeur voor inlands. Ze hebben een voorkeur voor inlands vlees omdat dit vaak goedkoper is, omdat het de lokale economie ondersteunt, omdat er strenge controles en hoge normen zijn, omdat het milieuvriendelijker is (onder andere minder voedselkilometers) en omdat het verser is.

De aankopen van vlees weerspiegelen drie vierde van het vleesverbruik. Een kwart van het verbruik gebeurt elders ( horeca, werk, school, onderweg,…).

Het thuisverbruik van charcuterie daalde met 0,6% tot 10,05 kg per capita in 2019 of 193 g per week. Bij charcuterie blijven gevogeltebereidingen verder groeien ten nadele van paté en kookwaren.

Een uitgebreidere toelichting over het thuisverbruik van vers vlees en van vleeswaren in 2019 inclusief grafieken vindt u op vlam.be/kennisbank.