BioVLAM 2022 – de genomineerden

De genomineerden van de BioVLAM 2022 zijn bekend : Bio-Planet, Brouwerij 3 Fonteinen, De Zuivelarij, Rawijs en Vitaetom. In september wordt één laureaat geselecteerd en gelauwerd op 23 september, de EU Organic Day. De BioVLAM is een initiatief van de biosector in samenwerking met VLAM en bekroont innovatie en duurzaamheid.

Logo BioVLAM 2022

Vanaf maart konden alle Vlaamse biogecertificeerde bedrijven zich inschrijven voor de tweede editie van de BioVLAM. Daarmee gaan de Vlaamse biosector en VLAM op zoek naar gepassioneerde bio-ondernemers die uitblinken op gebied van innovatie en duurzaamheid. Dat kan zowel op technisch gebied zijn als op gebied van vermarkting of bijvoorbeeld personeelsbeleid.

Twaalf bedrijven meldden zich aan met een dossier, alle knappe en inspirerende voorbeelden voor collega bio-ondernemers. De bedrijven toonden zich innovatief én met een passie voor duurzaam ondernemen in de biosector. De jury had bijgevolg geen makkelijke taak om hieruit vijf genomineerden te kiezen.

Volgende bedrijven werden geselecteerd: Bio-Planet, Brouwerij 3 Fonteinen, De Zuivelarij, Rawijs en Vitaetom. De jury brengt deze zomer een bezoek aan de vijf genomineerden. In september wordt één laureaat aangeduid, die de BioVLAM 2022 overhandigd krijgt op 23 september, de EU Organic Day. De laureaat van de BioVLAM wordt beschouwd als een gepassioneerd en toonaangevend bio-ondernemer met een vernieuwende en stuwende kijk op product(ie) of proces van de biosector.

Hieronder vindt u een korte beschrijving van de genomineerde bedrijven en een reactie van de zaakvoerder op het feit dat het bedrijf een nominatie in de wacht sleept.

Bio-Planet – project Belgische biologische baktarwe

Met de ondersteuning van Colruyt Group heeft Bio-Planet in het voorjaar van 2021 met vier bio-akkerbouwers, bloemmolen Molens van Oudenaarde en bakkerij l’Atelier du Pain een keten opgezet voor Belgische biologische baktarwe. De partners engageren zich om kwalitatieve biologische baktarwe te telen, die verwerkt kan worden tot biobrood. In 2022 werd de samenwerking uitgebreid naar tien partners (zes biotelers, bloemmolen, twee biobakkerijen en Bio-Planet).

Jan Van Holsbeke, Business Unit Manager Bio-Planet: “We zijn heel blij met onze nominatie omdat deze bevestigt dat we met dit project zijn geslaagd in ons doel. Onze klanten meer tarwebrood van eigen bodem aanbieden én een positieve beweging in gang zetten voor de ontplooiing van de Belgische biobaktarwesector."

Brouwerij 3 Fonteinen – granennetwerk: 100% lokale en biologische granen voor de brouwerij

De aanpak van Brouwerij 3 Fonteinen heeft als ultieme doel om een hernieuwd, lokaal en circulair model te introduceren voor het Pajottenland en omstreken en om de landbouw(er) weer veerkrachtig te maken in de sneller evoluerende economische en klimaatrealiteit.

Werner Van Obberghen, zaakvoerder: "Wij zijn uiteraard vereerd met deze nominatie! We zien het als een erkenning voor het project rond het Pajots Granennetwerk waarvan de ontwikkeling bijna vijf jaar geleden startte. Het was onze overtuiging om onze lambik en geuze, streekproducten van de Zennevallei en het Pajottenland, opnieuw te brouwen met ingrediënten uit onzen hof. Ondertussen telt het netwerk tien bioboer(inn)en en zetten we in op de teelt en de vermeerdering van oude landrassen van tarwe en gerst en van biohoppen.”

De Zuivelarij – weibrood / valorisatie melkwei

Bij De Zuivelarij gaan ze altijd op zoek naar eigen culinaire oplossingen om hun smaakvolle kaaswei te valoriseren. In samenwerking met sociale bakkerij Compaan brengen zij binnenkort een weibrood op de markt dat zal verdeeld worden in enkele winkels van Bio-Planet.

David De Coster, zaakvoerder: “Wei is nog heel waardevol. We zijn het enkel beginnen weggooien vanuit de luxe die we ons als maatschappij dachten te kunnen permitteren. Ondertussen weten we beter. We zijn heel blij met de nominatie en willen graag de laureaat van de BioVLAM maar vooral de laureaat van de kaaswei worden. Want we hebben ook nog andere oplossingen dan weibrood in de pijplijn zitten.”

Rawijs – totaalconcept: coöperatieve vennootschap

Het verhaal van Rawijs is er eentje van sociale innovatie, kennisinnovatie en – zoals ze het zelf noemen – do-it-yourselfinnovatie. Deze coöperatieve vennootschap werd opgericht vanuit burgers – deelnemers en zij hebben CSA mee op de kaart gezet in Vlaanderen.

Alex Floré: "Onze coöperatie van burgers biedt grondloze boeren de mogelijkheid om als meewerkend vennoot dan toch hun eigen landbouwdroom te kunnen waarmaken onder de vleugels van Rawijs. Samenwerken werkt.”

Vitaetom – totaalconcept: innovatieve (serre)teelt biologische groenten en fruit

Vitaetom teelt een grote diversiteit aan producten, steeds met het grootste respect voor bodem en natuur. Hun splinternieuwe serre van 9500m² werd voorzien van de modernste zaken op gebied van telen én op gebied van energiebesparing.

Koen Van Hauteghem – zaakvoerder: “Deze nominatie is een zeer mooie erkenning. Dit is een beloning voor onze inspanningen om op een duurzame manier verse biologische groenten lokaal te telen en toegankelijk te maken voor een breed publiek."