Groeiend aandeel van gevogelte in de korf van vlees, vis en gevogelte

De aankopen van gevogelte stagneren op lange termijn. Omdat de vleesaankopen krimpen groeit het aandeel van gevogelte in de korf van vlees, vis en gevogelte.
In tegenstelling tot de dalende aankoopfrequentie van vlees blijft deze van gevogelte op peil.
Binnen de gevogeltecategorie is kip zeer dominant. Kip neemt ruim 85% van het volume in.
De gemakstrend stuwt de verwerkte en versneden kip naar een marktaandeel van 88% binnen de kippenrayon.
De groei van hard discount zet zich, na een minder 2015, verder door. Het volumeaandeel van dit kanaal voor kip steeg tot bijna 28%. Dis 1 blijft wel marktleider in de kippenrayon.
Thuis is de belangrijkste consumptieplaats voor voeding in het algemeen en voor gevogelte in het bijzonder.

Dit blijkt uit gegevens van het marktonderzoeksbureau GfK Belgium, dat in opdracht van VLAM het aankoopgedrag van verse producten volgt bij 5.000 Belgische gezinnen.

Lichte daling aankopen gevogelte
De aankopen van gevogelte, konijn en wild daalden in 2016 met 2%. Op lange termijn schommelt de aangekochte hoeveelheid per kop rond de 10 kg. De aankopen van rood vlees krimpen sinds 2008 vooral als gevolg van een dalende aankoopfrequentie. De vleesaankopen zijn nu onder de 19 kg per kop gezakt.
De gemiddelde prijzen van gevogelte, wild en konijn stegen vorig jaar zodat de bestedingen stabiel bleven op 79 euro per capita. Ook het aantal kopers van deze categorie bleef met 96 kopers op 100 op peil.
De aankoopfrequentie van gevogelte stagneert op 23 keer per jaar terwijl die van rood vlees daalt. Het verlies bij gevogelte is dus te wijten aan een kleiner volume per aankoop.

Aandeel van gevogelte in de korf van vlees, vis en gevogelte groeit
Omdat de vleesaankopen sterker dalen, wint gevogelte binnen de korf van vlees, vis en gevogelte terrein. Binnen deze korf steeg het volumeaandeel van gevogelte de afgelopen negen jaar van 25 naar 29%. In waarde heeft gevogelte nu een kwart van deze markt in handen. Vlees blijft koploper maar ziet zijn aandeel verder krimpen. Het neemt wel nog ruim de helft van het volume voor zijn rekening. De categorie ‘vis, week- en schaaldieren’ blijft schommelen rond de 15% volumeaandeel en 18% waarde-aandeel.

Kip is de absolute nummer één van de categorie
De gevogeltemarkt wordt gedomineerd door kip. In 2016 kocht de Belg 8 kg kip, 1 kg kalkoen en 0,260 kg ander gevogelte. Kip daalde vorig jaar met 1% minder sterk dan het marktgemiddelde waardoor het zijn positie binnen de gevogeltemarkt kan versterken. Het aandeel van het segment ‘kip’ binnen de categorie ‘gevogelte’ groeide vorig jaar tot boven de 85%. Kalkoen is op termijn de grote verliezer en ziet zijn aandeel krimpen van 13 naar 12%. Het segment ‘ander gevogelte’ blijft onder de 3% marktaandeel.
De gemakstrend zet zich voort in de kippenrayon. Het aandeel van verwerkte en versneden kip stijgt tot 82% van het volume en zelfs 88% van de bestedingen. Het aandeel van de hele braadkip is gezakt van 26% in 2008 naar 17% vorig jaar. De soepkip is bijna helemaal verdwenen uit de rayon.

Kip wordt vooral in Dis 1 verkocht maar hard discount wint fors terrein
De groei van hard discount voor kip zette zich, na een pauze in 2015, vorig jaar verder door. Dit kanaal haalt nu een volumeaandeel van bijna 28% terwijl dit in 2009 slechts 17% was. Dis 1 blijft voor kip marktleider met ruim 38% marktaandeel. De speciaalzaak (slager en poelier) komt verder onder druk en is op lange termijn de grootste verliezer. Het marktaandeel van de speciaalzaak is op acht jaar tijd gekrompen van 20 naar minder dan 12%. De buurtsupermarkt kan zijn marktaandeel behouden over de jaren heen.

Thuisconsumptie is de norm
Thuis is en blijft de belangrijkste consumptieplaats voor voeding in het algemeen en voor vlees en gevogelte in het bijzonder. Van het totaal aantal consumptiemomenten vindt twee derde thuis plaats. Voor vlees en gevogelte vindt zelfs drie vierde van de consumptiemomenten thuis plaats. 8% van de consumptiemomenten met vlees en gevogelte vindt bij familie en vrienden plaats. Verder in het rijtje volgen de klassieke horecazaken (8% van de momenten), werk of school (5%) en ‘overige’ (5%). Onder ‘overige’ vallen de feestzalen, recreatieparken en restaurants van o.a. Ikea.
Gevogelte volgt het gemiddelde van vlees. Rundvlees is relatief meer een horecaproduct.

Download documenten