Nieuwe VLAM-campagne maakt ‘Is het van bij ons?’ de eerste reflex op de groente- en fruitafdeling

53% van de Vlamingen kent de herkomst van hun groenten en fruit niet. Cijfers die haaks staan op de trots die we ervaren voor onze lokale groenten en fruit. Daarom lanceert VLAM op 5 oktober de 'Is-Het-Van-Bij-Ons-Check!’ : een ludieke en vooral smakelijke campagne die oproept om een bewust checkmoment in te lassen bij de aankoop van groenten en fruit. ‘Pssst..; voor je het in je mandje legt, doe toch maar eerst de check’.

● 49% van de Vlamingen geeft aan zich bewust te zijn van het land van herkomst van hun groenten en 53% weet waar hun fruit vandaan komt.

● Het merendeel verkiest binnenlandse producten omdat ze lekker, gezond, kwaliteitsvol, goed voor de lokale economie en beter voor het milieu zijn.

● 75% van de Vlamingen vindt dat binnenlandse groenten en fruit het resultaat zijn van doorgedreven vakmanschap.

● 81% geeft aan bewondering te hebben voor het werk van de binnenlandse groente- en fruittelers.

● Amper 40% van de ondervraagden vindt binnenlandse groenten en fruit makkelijk te herkennen in de winkel. Zo denkt de helft van de Vlamingen (onterecht) dat Pink Lady en Granny Smith binnenlandse appels zijn en weet slechts de helft van de consumenten wanneer het Belgische seizoen van een aantal fruitsoorten begint.

● Het overgrote merendeel van de Vlamingen eet voornamelijk groenten bij de hoofdmaaltijd en amper bij de lunch, bij het ontbijt of tussendoor.

● Op 5 oktober lanceert VLAM de 'Is-Het-Van-Bij-Ons-Check!’. Die moet in eerste plaats het bewustzijn en de kennis rond de herkomst van groenten en fruit vergroten, en tegelijk Vlamingen stimuleren ook groenten te eten buiten de hoofdmaaltijd.

Vlamingen zijn fier op hun binnenlandse groenten en fruit

Maar liefst 71% van de Vlamingen geeft aan fier te zijn op onze lokale producten, 81% heeft bewondering voor het werk van onze binnenlandse telers en 79% vertrouwt erop dat ze de nodige inspanningen leveren om lekkere, kwalitatieve, gezonde en duurzame producten telen. 75% van de ondervraagden beschouwt ze bovendien als het resultaat van doorgedreven vakmanschap. En niet onbelangrijk: 81% vindt onze lokale groenten en fruit ronduit lekker én gezond.

Genieten van groenten en fruit van bij ons? Doe de check!

‘We vertrekken met de nieuwe 360°-campagne vanuit een positieve vaststelling: een overtuigende meerderheid van de Belgen ziet onze verse groenten en vers fruit als een cruciaal onderdeel van onze dagelijkse kost’, verklaart Liliane Driesen, woordvoerder van VLAM. ‘Waar loopt de aankoop dan mis? Veelal in de versrayon zelf, zo blijkt. Het is in de winkel vaak lastig om de afkomst van je gekozen groenten en fruit te detecteren. Als drukke gewoontedieren nemen we niet de tijd om op speurtocht te gaan op verpakkingen. Reden te meer voor VLAM om met deze campagne zelf mee de versrayon binnen te gaan. De bedoeling is om tijdens je rushbezoek aan de winkel heel even de pauzeknop in te drukken en bewust voor vers van bij ons te kiezen. Onze boodschap: heb je fruit of groenten vast, kijk dan toch even op de verpakking naar de oorsprong van je product. Dit doen we niet met een betuttelende campagne maar met een ludieke oorwurm, die zich meteen in je brein nestelt. En zo zijn onze eigen groenten en fruit direct top of mind.’

360°-campagne die blijft hangen tot in de winkel

‘Is het van bij ons?’ moet voor elke klant een automatische reflex worden in de versrayon. Daarom lanceert VLAM de 'Is-Het-Van-Bij-Ons-Check!’. De campagne zal gelanceerd worden met een tv-spot op de publieke en commerciële zenders. In de hoofdrol: lekkere, verse en kwaliteitsvolle groenten en fruit van bij ons. Door het gebruik van humor blijft de boodschap tot lang na de spot hangen en worden de producten extra aantrekkelijk voor de kijker. Ook via sociale media zal VLAM consumenten aansporen om de 'Is-Het-Van-Bij-Ons-Check!’ te doen en zo gedragsverandering teweeg te brengen. Kookinspiratie kunnen consumenten vinden op het kookplatform lekkervanbijons.be. Benieuwd naar de tv-spot? Bekijk ‘m hier.

Groente- en fruitconsumptie bij de Vlaming

Vorig jaar aten we gemiddeld 36 kg verse groenten en 41 kg vers fruit per persoon. We kopen onze groenten en ons fruit nog steeds grotendeels bij de klassieke supermarkt (54% voor verse groenten en 52% voor vers fruit), al zijn we wel prijsbewuster geworden en gaan we vaker naar een hard discounter (25%). We eten groenten het vaakst tijdens de hoofdmaaltijd en minder op andere momenten tijdens de dag. Zo eet slechts 46% van de Vlamingen een paar keer per week groenten bij de lunch, slechts 14% bij het ontbijt en slechts 13% als tussendoortje. 78% van de Vlamingen eet wel dagelijks groenten bij de hoofdmaaltijd en 16% doet dat meermaals per week. VLAM wil met deze campagne ook consumenten inspireren om groenten en fruit te eten buiten de avondmaaltijd om, bij de lunch, bij het ontbijt of als tussendoortje.

Meer info over lekker van bij ons? Surf naar lekkervanbijons.be