Sierteeltaankopen blijven dalen, tuinaanneming groeit

Het aantal aankopen van bloemen en planten blijft dalen waardoor de totale sierteeltbestedingen verder afnemen. Er zijn ook minder Belgen die sierteeltproducten kopen. De meeste kopers vinden we bij de snijbloemen, op de voet gevolgd door de kamerplanten.
61% van de aankopen van bloemen en groen is bestemd voor eigen gebruik of om te schenken binnen het gezin. Eén op vier aankopen is bedoeld om te schenken buiten het gezin.
De aankoop van sierteeltproducten is sterk leeftijdsgebonden en stijgt sterk met de leeftijd.
De bloemenwinkel, die in het verleden veel terrein verloor, blijft marktleider en kan zijn marktaandeel de laatste jaren opnieuw vergroten. Het tuincentrum is een groeier op lange termijn maar zag zijn marktaandeel voor sierteeltproducten in 2016 lichtjes krimpen.
Meer mensen doen de laatste jaren beroep op een tuinaannemer zowel voor aanleg als voor onderhoud.
Dit blijkt uit gegevens die GfK Belgium verzamelde bij een steekproef van 5.000 Belgische gezinnen in 2016 in opdracht van VLAM.

 

Zwakke consumentenvertrouwen drukt op sierteeltbestedingen
De sierteeltbestedingen zitten in een neergaande tendens en daalden in 2016 met 5,5%. De oorzaken hiervan zijn het zwakke consumentenvertrouwen en het dalend aantal winkelbezoeken waardoor er minder impulsaankopen plaatsvinden. In het begin van de lente van 2016 kregen we te maken met polaire zeelucht waardoor de start van het seizoen voor buitenplanten zwak was.
De daling is sterker in Vlaanderen (-8%) dan in Wallonië (-4%). Brussel is de enige regio waar de sierteeltbestedingen stegen (+9%). De totale sierteeltbesteding in België bedroeg in 2016 308 miljoen euro of zo’n 32 euro per Belg (>15j). 58% van de sierteeltomzet wordt in Vlaanderen gerealiseerd en dit aandeel is lichtjes gedaald.

Dalend aantal kopers
Ook het aantal kopers blijft zorgen baren. Dit aantal krimpt verder en bedraagt nu 43 op 100. Dit betekent dat er, reeds enkele jaren na elkaar, meer niet–kopers dan kopers zijn. Tien jaar geleden kochten 66 op 100 Belgen sierteeltproducten.
De meeste kopers vinden we bij de snijbloemen (21 kopers op 100) gevolgd door de kamerplanten (19 kopers op 100). Het aantal kopers van snijbloemen is op twaalf jaar tijd gehalveerd. Het aantal kopers van kamerplanten is in dezelfde periode met 30% gedaald. Enkel de categorieën ‘bomen en tuinplanten’ en ‘bloemstukken’ konden hun kopersaantal min of meer op peil houden.

Snijbloemen en bloemstukken kennen een heropleving
Snijbloemen, die een daling kenden tot 2013, en vooral bloemstukken doen het opnieuw iets beter. Snijbloemen vormen met een aandeel van 24% de belangrijkste categorie. Samen met bloemstukken nemen ze opnieuw bijna de helft van de sierteeltmarkt voor hun rekening. De categorie ‘bomen en tuinplanten’ is de derde belangrijkste categorie en krimpt van 21 naar 19% marktaandeel. De kamerplanten stabiliseren de laatste jaren rond de 17 à 18% marktaandeel. De balkon- en perkplanten daalden, vorig jaar, van 15 naar 14%. Tot slot stagneert het kleine segment van de bloembollen, dat op termijn een groeier was, nu rond de 4%.
Het gemiddelde aantal keren dat een koper bloemen en planten koopt, bleef stabiel op 4,5 keer op jaarbasis. Tien jaar geleden was dit nog bijna 6 keer per jaar.
Binnen de categorie van de snijbloemen is het gemengde boeket goed voor een derde van de bestedingen. De tweede plaats wordt ingenomen door het mono-boeket van rozen (30%). Het mono-boeket met tulpen is het derde belangrijkste boeket met 11% van de categorie. Het aandeel van andere mono-boeketten neemt een vierde van de markt in.
Bij de kamerplanten staat de orchidee op nummer één (30%). De nationale trots ‘de azalea’ heeft een aandeel van 8% binnen de categorie van de kamerplanten.

Wie koopt wat en waarom?
De sierteeltbestedingen stijgen met de leeftijd. De 50-plussers vormen de belangrijkste groep binnen de sierteeltmarkt. Deze groep wordt belangrijker met de jaren en is inmiddels al goed voor 72% van de omzet. Vooral de 65-plussers zijn trouwe kopers. Het is de enige leeftijdsgroep die de sierteeltbestedingen op peil houdt. Met een bedrag van 60 euro per capita besteden ze het drievoudige van de veertigers en vijf keer meer dan de twintigers.
Belgen jonger dan 35 jaar zijn ondervertegenwoordigd op de sierteeltmarkt. Bovendien is deze groep sinds 2004 sterk gekrompen. De laatste twee jaar zien we wel een lichte verbetering bij de <25-jarigen. Deze jonge bevolkingsgroep ontdekt ook steeds meer het hele sierteeltassortiment. Tien jaar geleden kochten deze jongeren hoofdzakelijk snijbloemen. Nu is hun aangekochte assortiment gediversifieerd en bestaat het meer uit planten en boomkwekerijproducten. Sinds 2013 voert VLAM actie om net die jongeren opnieuw warm te maken voor bloemen en planten. De Floor-campagne spreekt de jongeren aan via specifieke kanalen en geeft hen tips op maat. Een campagne die mikt op een effect op lange termijn, want de gewoonte om zich te omringen met bloemen en planten wordt ook meegenomen als men ouder wordt.
Naast de leeftijd is de activiteitsgraad bepalend voor het koopgedrag. Wie werkt, besteedt beduidend meer aan bloemen en groen dan wie geen job heeft.
61% van de bestedingen van bloemen en groen is voor eigen gebruik of om te schenken binnen het gezin. Eén op vier aankopen is bedoeld om te schenken buiten het gezin. Tien jaar geleden was dit nog één op drie. De overige 12% van de sierteeltbestedingen worden aangewend om de dierbaren te herdenken op het graf of bij de uitvaart.

Bloemenwinkel wint terrein terug
De bloemenwinkel, die in het verleden veel terrein verloor, blijft met een marktaandeel van 37% marktleider en kan dit aandeel de laatste jaren opnieuw vergroten. Het tuincentrum is een groeier op lange termijn maar zag zijn marktaandeel vorig jaar lichtjes krimpen. Dit kanaal is met een marktaandeel van ruim 26% het tweede belangrijkste aankoopkanaal voor bloemen en groen. De supermarkt blijft hangen rond de 13 à 14%. De openbare markt heeft 7% van de sierteeltmarkt in handen. De rechtstreekse verkoop via de producent/kweker groeide in de crisisperiode tot 7% marktaandeel, maar deze groei is nu voorbij en het aandeel schommelt nu rond de 6%. De doe-het-zelfzaak is een klein kanaal en neemt 3% van de sierteeltmarkt voor zijn rekening.

Elk kanaal zijn eigen assortiment
Het assortiment verschilt zeer sterk per winkelformule. Voor de klassieke supermarkt (Dis 1) en de buurtsupermarkt zijn de snijbloemen de belangrijkste categorie. Bloemstukken/plantencomposities, op de voet gevolgd door de snijbloemen, vormen voor de bloemenwinkel de belangrijkste categorie. Het tuincentrum, de doe-het-zelfzaak en de producent/kweker verkopen vooral bomen, tuinplanten, balkon- en perkplanten. Bij de producent/kweker zijn de bomen en tuinplanten zelfs verantwoordelijk voor 60% van de omzet. De hard discount en de openbare markt hebben een meer gevarieerd sierteeltaanbod.

Meer Belgen doen beroep op een tuinaannemer
Iets meer dan 14% van de Belgen verklaarden in 2016 beroep gedaan te hebben op een tuinaannemer voor de aanleg en/of het onderhoud van zijn/haar tuin. Dit is meer dan een verdubbeling ten opzichte van acht jaar geleden. Meer Belgen geraken overtuigd dat een tuin keihard genieten is en doen beroep op een professionele tuinaannemer.
In de helft van de gevallen waarin een tuinaannemer ingeschakeld wordt, gaat het puur om het onderhoud van de tuin. In een derde van de gevallen wordt enkel gebruikgemaakt van de dienst “tuinaanleg”. Eén vijfde van de klanten vraagt de tuinaannemer voor een combinatie van aanleg én onderhoud.

 

Bijgevoegd vindt u het volledige artikel, inclusief grafieken.

 

Download documenten