Speeddaten en winkelbezoeken in Bulgarije
Eind maart trok VLAM met 5 Belgische exporteurs en 3 veilingen naar de Bulgaarse hoofdstad Sofia. Op het programma stonden afspraken met de belangrijkste importeurs en winkelketens, winkelbezoeken en een bezoek aan de grootste vroegmarkt Slatina. Dé ingrediënten van een geslaagde prospectiereis. Het doel? Meer Belgisch product in de Bulgaarse rekken krijgen.
Toekomst in de Balkan-regio
Vorig jaar stonden Servië en Kroatië op de VLAM-planning. Na deze contactdagen kregen de Belgische g&f-exporteurs de smaak te pakken en werden er nieuwe contactdagen gepland in Bulgarije. In Bulgarije is er veel landbouwgrond, maar er wordt nog niet op grote schaal aan landbouw gedaan. Een georganiseerd systeem van veilingen is er niet. De retailsector is er in volle ontwikkeling en dit armste land van de EU zoekt steeds meer aansluiting met de meer ontwikkelde voormalige Oostbloklanden. De koopkracht is er niet groot, maar de economische crisis is stilaan verteerd en nu aanwezig zijn met een prospectie-initiatief is cruciaal om in een later stadium een handelsrelatie op te bouwen. De Balkan-regio is nog één van de weinig overblijvende prospectiemarkten binnen Europa.
Goedgevuld programma
Dankzij een goede samenwerking met het lokale AWEX-kantoor kon VLAM een programma op maat opstellen voor de Belgische delegatie. De driedaagse begon met een algemene uiteenzetting van de Bulgaarse markt door Vincent Rombaut, een Vlaming die reeds decennia woont en werkt in de Bulgaarse voedingssector. Tijdens deze missie stonden er ook uitgebreide bezoeken van de belangrijkste retailketens op het programma, o.a. Metro, Billa, Kaufland, Lidl en Fantastico, de enige Bulgaarse retailketen. Leuke ontdekking tijdens de winkelbezoeken: de Kumato-tomaten van Veiling Hoogstraten was te vinden in verschillende winkels.
In de vroege uurtjes kreeg de Belgische delegatie een rondleiding bij “Slatina”, de vroegmarkt voor groenten en fruit in Sofia. Slatina is strategisch gepositioneerd naast de luchthaven en dicht bij verbindingswegen naar noord- en zuid-Bulgarije. Meer dan 300 groothandelaren zijn er actief en zo’n 270.000 ton verse groenten en fruit worden jaarlijks via deze vroegmarkt verhandeld.
Een receptie op de Belgische ambassade kon niet ontbreken. Hier kreeg de Belgische delegatie de kans om contacten te leggen met Belgen die reeds actief zijn in de Bulgaarse foodsector. Tijdens de driedaagse werd ook een namiddag uitgetrokken voor individuele handelsgesprekken. Bij deze formule krijgen de exporteurs de kans om via “speed dating” contact te leggen met importeurs en aankopers van retailketens. Een goedgevulde en geslaagde missie, aldus de deelnemers.
Bulgarije in cijfers
De Bulgaren zijn verlekkerd op sinaasappels en bananen. Reden hiervoor: onder het Sovjet-Unie regime waren deze producten amper te vinden. Maar naast de exoten is er ook voor Belgisch fruit een opportuniteit: in 2015 werd er maar liefst 40.000 ton appelen ingevoerd. Voor groenten zijn er nog opportuniteiten in de “zomergroenten”, zoals komkommers, paprika en tomaten. In 2015 werd hiervan respectievelijk 15.000 ton, 27.000 ton en 60.000 ton ingevoerd. Bulgarije heeft ook een eigen productie van deze groenten, waar ze tevens zeer trots op zijn, maar deze productie is sterk seizoensgebonden. Buiten het seizoen hangen ze dus af van import. Typische wintergroenten scoren ook goed in Bulgarije, met een import van 17.000 ton kolen en 15.000 ton wortelen en rapen.