VLAM zet volop in op de promotie van onze voedingsproducten tijdens de Prinselijke Missie in Japan.
VLAM trekt samen met acht exporteurs naar Japan om de afzet van onze voedingsproducten aan te zwengelen. Er gaat vooral aandacht naar frietjes, varkensvlees en groenten, producten die Japan nu al afneemt van ons land. Daarnaast wordt verder gewerkt aan markttoegang voor Belgische peren.
Japan is een netto importeur van voedingsproducten. De binnenlandse voedselproductie staat voor amper 37% van de hoeveelheid nodig voor de 125 miljoen inwoners. Wereldwijd een enorme importmarkt dus.
De eisen met betrekking tot kwaliteit en voedselveiligheid liggen extreem hoog in Japan en deze gevoeligheid voor voedselveiligheid is door de kernramp in Fukushima in 2011 alleen maar toegenomen. Het is dus geen sinecure om voedingsproducten te kunnen afzetten in Japan.
“De hoge eisen van Japan zijn ideaal voor Belgische producenten van agrovoeding. Onze strenge eisen rond voedselveiligheid overtuigen de Japanse autoriteiten om onze producten markttoegang te verlenen”, stelt Gert Van Causenbroeck, Export Manager bij VLAM.
Japanners lusten graag onze frietjes, varkensvlees en groenten
België heeft al een zekere traditie opgebouwd met uitvoer van verse voedingsproducten naar Japan. Het valt daarbij op dat vooral de afzet van frietjes, varkensvlees en groenten een goede afzet kent; nu is ook het ideale ogenblik om na de Coronacrisis opnieuw aan te knopen met de exportwaarden zoals voorheen.
De Prinselijke Missie van 5 tot 9 december helpt om de handel te versterken. Het zorgt niet alleen voor de nodige pr, maar het opent commercieel ook deuren voor onze exporteurs die tijdens gewone zakenreizen vaak gesloten blijven. VLAM neemt samen met acht exporteurs deel aan de Prinselijke Missie.
Een korte toelichting bij de producten die VLAM er in de kijker zet:
Verwerkte aardappelen
Zoals bekend is België wereldwijd de nummer één wat aardappelexport betreft en de nadruk ligt daarbij op verwerkte diepvriesaardappelen (vooral frietjes). Ook in Japan is België de grootste Europese leverancier. Tijdens de Prinselijke Missie organiseert VLAM in Osaka een event voor de Japanse klanten van onze Belgische trots. De gasten worden er op 8 december ’s avonds getrakteerd op een typische puntzak met frietjes en passende Belgische biertjes. VLAM wil daarmee werken aan de bewustwording bij de Japanse consument dat België het frietland bij uitstek is.
Agristo en Clarebout, twee van onze wereldspelers op vlak van productie en export van aardappelproducten, zijn aanwezig op de Prinselijke Missie.
Groenten
België heeft een jarenlange traditie op de Japanse markt van exclusieve groenten. Vooral Belgisch witloof is er een bekend product. Verder hebben de spruitjes (Brussels sprouts), prei, en zelfs niche-producten als knolselder en schorseneren vaste aanvoerlijnen vanuit België naar de Japanse supermarkten en speciaalzaken. Deze producten worden er beschouwd als delicatessen en zijn ook geliefd in de betere restaurants.
Tijdens de Prinselijke Missie wordt bovendien gewerkt aan markttoegang van Belgische peren in Japan. Momenteel zitten de onderhandelingen in een laatste fase.
Drie veilingen, namelijk BelOrta, Belgische Fruitveiling en Coöperatie Hoogstraten zijn aanwezig om de markt verder te ontwikkelen.
Varkensvlees
Japan is een belangrijke bestemming voor de Europese varkensvleesproducenten. Het land is een grote netto-importeur van kwaliteitsvol varkensvlees. Er is een specifieke vraag naar de nobele deelstukken waarbij kwaliteit en voedselveiligheid centraal staan. Voor onze producenten van varkensvlees is Japan dan ook een belangrijke bestemming om de vraag naar varkensvlees op peil te houden en voldoende marktdifferentiatie buiten Europa te hebben. Op deze manier helpen we de grootste schokken op de volatiele vleesmarkt op te vangen.
Drie van onze grootste producenten van varkensvlees (Belgian Pork Group, Delavi en Jademo) zijn aanwezig in Japan.
Voor meer inlichtingen:
Gert Van Causenbroeck
Gert.vancausenbroeck@vlam.be
+32 (0) 491 861 700