Bekijk je resultaten

Scoor je niveau A (minder dan 50%)? Vraag dan raad aan je collega’s.

Wil je je ICT-competenties zo goed als het kan verbeteren? Dan is het belangrijk dat je de resultaten van Digisnap juist interpreteert. Nadat je de vragenlijst hebt ingevuld, krijg je 2 rapporten. Je kunt kiezen voor een persoonlijke leersuggestie per competentie of voor een rapport per domein. We raden je aan om ze allebei te bekijken.

Rapport ‘Leersuggestie per competentie’

In dit uitgebreide rapport zie je de resultaten voor elke competentie uit DigCompEdu. Aan de titel zie je over welk domein en welke competentie het gaat. Daaronder vind je je eigen resultaat en het gemiddelde resultaat van alle andere leraren die de vragenlijst invulden. Je eigen percentage kun je vergelijken met de niveauscores in de grafiek. Zo zie je waar je staat tegenover andere leraren.

Op deze grafiek krijg je een algemeen beeld per domein. Je resultaat wordt vergeleken met het gemiddelde van je collega’s.

Bij elke competentie krijg je een persoonlijk opleidingsvoorstel om je vaardigheden te verbeteren. Dat voorstel vind je onder de grafiek, samen met tips om het volgende niveau te bereiken.

Rapport ‘Rapportage per domein’

Met dit rapport krijg je een algemeen overzicht van je competenties per domein. Je vindt er verschillende weergaves van je resultaten. Die helpen je om te bepalen aan welke competenties je prioriteit wilt geven.

Digisnap helpt je om je ICT-competenties te verbeteren. We proberen om iedere leraar op elke competentie minstens niveau B te laten scoren. Maar we weten: dat is niet voor iedereen en voor elke competentie haalbaar. Daarom moet je prioriteiten vastleggen die passen bij wie jij als leraar bent. Houd daarbij ook rekening met de visie van je school.

Leg je prioriteiten vast

Beweeg je muisaanwijzer over de competentieroos om de resultaten per competentie te bekijken.

Elk rapport geeft je een beeld van je competenties. In het rapport per domein zie je in de competentieroos waar je groeikansen liggen. Het is een ideale basis om je prioriteiten te bepalen.

We raden je aan om 5 competenties te kiezen waarop je minder goed scoort. Door er maar 5 te kiezen, behoud je het overzicht. Vergelijk die selectie met je eigen interesses en de visie van je school. Zo kom je doordacht tot je lijstje met de competenties waaraan je prioriteit wilt geven. Dat kunnen ze alle 5 zijn. Of misschien maar 1.

Stel je bijvoorbeeld deze vragen:

  • Waaruit haal ik het meeste voordeel om de doelstellingen van mijn school te behalen?
  • Wat helpt mij het meeste in de klas?
  • Waarvoor heb ik vaak hulp nodig?
  • Wat wil ik vlotter kunnen?
  • Wat is haalbaar om nu mee aan de slag te gaan?

Ga aan de slag

(Klik op de afbeelding voor een vergrote weergave)
Scoor je lager dan het gemiddelde? Dan weet je dat je bij verschillende collega’s hulp kunt vragen.
  • In het rapport ‘leersuggesties per competentie’ krijg je heel wat voorstellen en tips. Lees die van de competenties die je als prioriteit koos. Kies daaruit de voorstellen waarmee je aan de slag wilt gaan. Probeer niet te veel ineens aan te pakken. Meer concrete tips vind je in onze gedrukte en digitale (opent in nieuw venster)fiches.
  • Vulde je Digisnap in met je schoolcode en zie je dat je collega’s hebt die hoog scoren op een competentie? Durf ze om hulp te vragen. Kijk eens naar de namen op de overzichtslijst die in de leraarskamer hangt(PDF bestand opent in nieuw venster).

    In de grafieken zie je ook of je ergens in uitblinkt. Laat je collega’s weten dat je hen wilt helpen. Dat kan bijvoorbeeld individueel, in een klein groepje of tijdens een personeelsvergadering.

(Klik op de afbeelding voor een vergrote weergave)
De volledige lijst filters is veel uitgebreider en heeft verschillende andere interessante opties.
  • Zoek opleidingen die passen bij de competenties die je als prioriteit koos. De databank is gekoppeld aan KlasCement. Zo kun je makkelijk je resultaten verfijnen met filters. Waarschijnlijk liggen sommige van je scores op of vlak bij de grens tussen 2 niveaus. Pas met de filters het niveau gerust aan om de nascholingen van een ander niveau te bekijken.

Vraag je directie of ICT-coördinator of je de nascholing die je koos kunt volgen. Tip: spreek met je collega’s af om alle nascholingen goed te spreiden. Zo maak je optimaal gebruik van het budget van je school.

Vul Digisnap opnieuw in

Controleer na een tijd of je inspanningen lonen. Neem zeker de tijd om je bij te scholen en in je klassen te testen wat je leert. Maar vul Digisnap daarna opnieuw in. Vergelijk je nieuwe resultaten met je oude en probeer te ontdekken waarom je op de competenties waarvoor je nascholing volgde beter scoort of op hetzelfde niveau blijft.

Je hoeft Digisnap dus niet onmiddellijk opnieuw in te vullen. Plan dat wel al in. Maar wacht liefst tot je directie er opnieuw om vraagt.