Gedaan met laden. U bevindt zich op: Artificiële intelligentie Innovatie

Artificiële intelligentie

Artificiële intelligentie (AI) is als nieuwe technologie aan zijn opmars bezig in het onderwijs. Vanuit het Kenniscentrum Digisprong volgen we graag de huidige en nieuwe tendensen binnen het AI-veld op.

Ontwerp visietekst Verantwoorde AI in het Vlaamse onderwijs

AI verantwoord inzetten en gebruiken in het onderwijs: het is geen koud kunstje. Deze visietekst geeft via 7 basisvoorwaarden een aanzet om een evenwicht te vinden tussen de mogelijkheden van AI en de potentiële negatieve effecten. Het is een basis om verdere acties te ontwikkelen. Het Kenniscentrum Digisprong stelde de tekst op in samenwerking met het Kenniscentrum Data & Maatschappij en een adviesraad met betrokkenen uit het onderwijsveld.

Ethische richtlijnen rond AI in het onderwijs [artikelreeks]

Artificiële intelligentie is aan een opmars bezig, ook in het onderwijs. Om het potentieel van AI op een goede manier te benutten, is het belangrijk dat onderwijsprofessionals zicht hebben op wat deze technologie is: Hoe werkt AI? Wat zijn de voordelen van AI in het onderwijs? Wat zijn mogelijke risico’s en aandachtspunten?

Kenniscentrum Digisprong werkt daarom aan een artikelreeks die gebaseerd is op de verschillende hoofdstukken van de ethische richtsnoeren voor het gebruik van AI in het onderwijs van de Europese Commissie(opent in nieuw venster).

Hoe verandert AI een leeromgeving?

Artificiële intelligentie zal het onderwijs veranderen, maar is dat ook echt zo? We proberen de invloed van AI op onze leeromgeving te vatten in 1 pagina. Welke AI-systemen zijn er? Wat met de data van leerlingen en leerkrachten? Wat is de rol van de leerkracht?
Geen document van 50 pagina’s, maar 1 blad die je hopelijk een kader en enkele inzichten geeft om een gesprek op gang te brengen. Je leest er meer over in dit artikel.

Gedifferentieerd lesgeven met adaptieve oefenplatformen

Technologie zal de leerkracht in de klas niet zomaar vervangen. Wel kan het je als leerkracht ondersteunen en versterken. Je kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat technologie bepaalde delen van je takenpakket overneemt, zodat je als leerkracht meer tijd hebt voor andere dingen. In onderstaand artikel gaan we in op het hoe en wat van adaptieve oefenplatformen. Stay tuned!

Afbeelding leerling controleert taak

Longread: tekstschrijvende AI

Ontdek de fascinerende wereld van AI-tekstschrijvers, dit zijn geavanceerde chatbots die bijvoorbeeld in verschillende talen vragen kunnen beantwoorden, teksten kunnen samenvatten of evalueren, gedichten en zelfs computerprogramma’s kunnen schrijven … Leer hoe je optimaal en voldoende geïnformeerd gebruik kan maken van hun mogelijkheden. In deze leidraad geven we de stand van zaken en zoomen we in op verschillende relevante vragen, zoals onder andere:

Wat zijn AI-tekstschrijvers precies? Hoe kun je profiteren van de nieuwe mogelijkheden die AI biedt? Zijn AI-programma’s toegestaan in het onderwijs en welke wetgeving is hierop van toepassing? Kunnen we AI ook in de klas gebruiken en hoe zal dit het onderwijs veranderen? We geven je de antwoorden die tot op heden beschikbaar zijn.

Wie zoekt die vindt: Haal meer uit je AI-zoekterm

Succesvol met generatieve AI werken begint bij het schrijven van een goede prompt of zoekterm. In dit artikel kom je te weten waarom het cruciaal is om een zorgvuldige prompt te formuleren en krijg je praktische tips en technieken om je AI-resultaten te verbeteren.

AI gebruiken voor afbeeldingen

Wedden dat ook jij op internet al eindeloos hebt zitten scrollen en zoeken naar die ene foto om in je toets, op je werkblad of in een ander leermiddel te zetten? Om je na een hele tijd tevreden te stellen met eentje die bijna is wat je zoekt? En dacht je toen wel aan de auteursrechten? Waren de pixels niet te groot, omdat de resolutie van de foto niet hoog genoeg was? Vond je alleen een stockfoto met een watermerk erop? AI helpt je om al die zaken gemakkelijker te maken. We leggen je graag uit hoe zo’n AI-afbeeldingengenerator werkt en wat de aandachtspunten zijn.

Help! Mijn leerlingen gebruiken AI

Zette ChatGPT jou ook aan het denken? Sinds de lancering kroop bijna iedere technologieliefhebber in de pen om de doorbraak te bewieroken. Even snel volgden de kritische artikels en begonnen we ons zorgen te maken over de impact op ons onderwijs. Wat nu, nu leerlingen zelf niet meer hoeven na te denken en te schrijven? ChatGPT verbieden zoals enkele scholen in de VS en Australië dat al deden? Ontdek waarom dat niet de juiste reactie is.