Neem een duik in ons aanbod

Is jouw school klaar voor de digitale transformatie? Zoek je nog inspiratie en ondersteuning om succesvol aan de slag te gaan? Duik dan in 1 van onze 9 thema’s en laat je inspireren!

In de kijker

Een digitale toets vanop afstand onder toezicht afnemen. Het kan! Maar wist je dat online proctoring best enkel wordt toegepast wanneer dit echt noodzakelijk is?

Zet koers naar een geslaagde Digisprong in 4 stappen

Weet je niet goed hoe je aan je Digisprong moet beginnen? Dit stappenplan helpt je. We baseerden het op onze herwerkte versie van het ‘Vier in balans’-model. De stappen hebben geen vaste volgorde.

  • Een goede visie op ICT in je school geeft een antwoord op 4 vragen.

    1. Welke rol moet ICT spelen in je onderwijs?
    2. Welke ICT-keuzes maak je als school?
    3. Hoe versterkt digitalisering je pedagogische project?
    4. Waarom maak je die keuzes?

    Alleen door die vragen te beantwoorden, kun je het ICT-beleid ontwikkelen dat je verplicht bent om te voeren. En ook al is een ICT-beleidsplan niet verplicht, we zien dat scholen die er een hebben er vaker in slagen om ICT goed in hun werking te integreren. Een ICT-beleidsplan helpt je dan ook om je schoolvisie in je ICT-beleid vast te leggen, concrete afspraken te maken en je onderwijskwaliteit te verhogen.

  • Om je ICT-beleid uit te voeren, heb je goede ICT-infrastructuur nodig. Maak een inventaris van de ICT-middelen die je hebt zodat je een beeld krijgt van hun omvang, draagkracht, kosten en roulatie. Op basis van die inventaris kun je voor je leerlingen en leraren nieuwe mobiele toestellen aankopen die aan hun behoeften voldoen.

    Daarnaast moet je (draadloze) netwerk veilig zijn, feilloos werken en klaar zijn voor de uitdagingen die je het geeft. Houd ook nieuwe ontwikkelingen zoals extended reality (XR) in de klas in het oog. Die evoluties zijn belangrijk voor de toekomst van je onderwijs en bepalen hoe de ICT-infrastructuur van je school eruit moet zien.

  • De ICT-competenties van je schoolteam versterken is niet makkelijk. Hoe begin je eraan? Waarmee houd je rekening? Hoe doe je dat doordacht? Het zijn maar enkele vragen die we krijgen sinds de Vlaamse Regering extra ICT-nascholingsmiddelen goedkeurde. Veel directies en ICT-coördinatoren breken zich het hoofd over hoe ze dat geld zinvol moeten uitgeven. Want je lerarenteam professionaliseren vraagt naast geld nu eenmaal ook tijd, een beleid en een plan.

  • Als je digitaliseert, heb je automatisch digitale leermaterialen nodig. Houd bij je keuze altijd je pedagogische project voor ogen en vraag je af of en hoe nieuwe materialen je project versterken.

    Maak eerst een overzicht van de digitale leermaterialen die je al hebt en bepaal hoe je nieuwe leermiddelen zult kiezen en aankopen. Leg op voorhand vast wat belangrijk is voor je school en welke belangrijke eigenschappen je nieuwe leermaterialen moeten hebben.

    Verlies daarbij nooit je bestaande ICT-infrastructuur en -visie uit het oog. Betrek je lerarenteam erbij en luister naar hen, want hun ervaringen van in de klas zijn belangrijk. Geef je leraren ook genoeg tijd om te ontdekken hoe ze die nieuwe leermiddelen efficiënt in hun lessen kunnen gebruiken.

Neem een kijkje op KlasCement.net

Logo KlasCement

KlasCement is al jaren hét leermiddelennetwerk voor en door onderwijs. Onderwijsprofessionals ondersteunen en inspireren elkaar door hun lesmateriaal en praktijkervaring uit te wisselen. Dit netwerk met tienduizenden leden maakt deel uit van Kenniscentrum Digisprong.