• Een ICT-beleidsplan is een document waarin staat hoe ICT in de schoolwerking geïntegreerd wordt zodat het de onderwijskwaliteit ten goede komt.

    • Een ICT-beleidsplan is niet verplicht, een ICT-beleid voeren wel. Het plan biedt mogelijkheden om een duidelijke visie op het ICT-gebruik in de school uit te bouwen.
    • Het document is geen doel op zich. Het biedt een overzicht waarbij het deel uitmaakt en verwijst naar reeds bestaande documenten uit je schoolwerkplan.
    • Het ICT-beleidsplan is een werkmiddel. Het moet dus leven bij en gedragen zijn door het team en opgevolgd worden.
  • Scholen die werken met een ICT-beleidsplan slagen er in de praktijk vaker in om ICT op een goede wijze te integreren dan scholen zonder vastgelegd ICT-beleid.

  • Verschillende studies bewijzen dat een ICT-beleidsplan succesvol kan worden geïntegreerd wanneer het: ​​​​​​

    • in teamverband wordt uitgewerkt waarbij het proces best wel wordt geleid door een zichtbare coördinator (Vanderlinde, van Braak et al., 2012)
    • cyclisch wordt opgevat waarbij het nooit ‘af’ is en evolueert doorheen de tijd (Fishman & Zhang, 2003)
    • vertrekt vanuit een gedragen visie op onderwijs (Fishman & Zhang, 2003; Vanderlinde & van Braak, 2012)
    • geënt is op de specifieke kenmerken van de school (Vanderlinde, van Braak et al., 2012)

    Bron: Vanderlinde, R., & Van Braak, J. (2016, 1 juni). Wat maakt een ict-beleidsplan zo effectief? wij-leren.nl. Geraadpleegd op 19 juli 2022, van www.wij-leren.nl/ict-beleidsplan-onderwijs ((opent in nieuw venster))