Gedaan met laden. U bevindt zich op: Schoolse vorderingen Onderwijs en vorming

Schoolse vorderingen

Gepubliceerd op 28 augustus 2025 • Volgende update: augustus 2026

13% van de leerlingen in het lager onderwijs had in het schooljaar 2024-2025 minstens 1 jaar schoolse achterstand. Het gaat om het totale aandeel leerlingen met voor alle leerjaren samen. Sinds het schooljaar 2021-2022 is dat aandeel licht toegenomen.

In het voltijds gewoon secundair onderwijs had in het schooljaar 2024-2025 23% van de leerlingen minstens 1 jaar schoolse achterstand. In het 2de leerjaar van de 3de graad liep de schoolse achterstand op tot 27%. In het secundair onderwijs is, na een jarenlange daling, de laatste schooljaren sprake van een stabilisatie van het aandeel leerlingen met schoolse achterstand.

Sinds 2016-2017 wordt er via het duaal leren ook voltijds gewoon secundair onderwijs aangeboden in Centra voor Deeltijds Onderwijs (CDO) en Syntra-campussen. Die leerlingen zijn ook opgenomen in deze cijfers.

Schoolse achterstand is niet noodzakelijk een gevolg van zittenblijven, maar kan ook veroorzaakt worden door een verlate instap of door ziekte.

In het lager onderwijs had in het schooljaar 2024-2025 13% van de leerlingen schoolse vertraging. 12% had 1 jaar achterstand. 1% had een grotere achterstand.

In het schooljaar 2024-2025 zat 86% van de leerlingen op leeftijd. 1% van de leerlingen had schoolse voorsprong. Het aandeel van jongens met een schoolse vertraging was nagenoeg gelijk aan dat van meisjes.

Grotere achterstand in bso, tso en kso dan in aso

In de 1ste graad van het secundair onderwijs had 17% van de leerlingen in schooljaar 2024-2025 schoolse achterstand. Na de 1ste graad was dat aandeel het kleinst in het algemeen secundair onderwijs (aso) (8%) en het grootst in het beroepssecundair onderwijs (bso) (53%).

In het 2de leerjaar van de 3de graad ging het om 9% voor aso en 52% voor bso.

De meerderheid van de leerlingen met schoolse achterstand had 1 jaar achterstand. Dat is het geval in alle onderwijsvormen. 2 of meer jaar schoolse achterstand kwam het vaakst voor in het bso.

Jongens hebben in het secundair onderwijs vaker schoolse achterstand dan meisjes. Voor alle leerjaren samen lagen in 2024-2025 de aandelen met achterstand op 26% bij jongens en op 21% bij meisjes. In het 2de leerjaar van de 3de graad ging het om 31% bij jongens en 23% bij meisjes.

In de cijfers zijn ook de leerlingen opgenomen ingeschreven in duaal leren in Centra voor Deeltijds Onderwijs (CDO) en Syntra-campussen.