Grotere achterstand in bso, tso en kso dan in aso
In de 1ste graad van het secundair onderwijs had 17% van de leerlingen in schooljaar 2024-2025 schoolse achterstand. Na de 1ste graad was dat aandeel het kleinst in het algemeen secundair onderwijs (aso) (8%) en het grootst in het beroepssecundair onderwijs (bso) (53%).
In het 2de leerjaar van de 3de graad ging het om 9% voor aso en 52% voor bso.
De meerderheid van de leerlingen met schoolse achterstand had 1 jaar achterstand. Dat is het geval in alle onderwijsvormen. 2 of meer jaar schoolse achterstand kwam het vaakst voor in het bso.
Jongens hebben in het secundair onderwijs vaker schoolse achterstand dan meisjes. Voor alle leerjaren samen lagen in 2024-2025 de aandelen met achterstand op 26% bij jongens en op 21% bij meisjes. In het 2de leerjaar van de 3de graad ging het om 31% bij jongens en 23% bij meisjes.
In de cijfers zijn ook de leerlingen opgenomen ingeschreven in duaal leren in Centra voor Deeltijds Onderwijs (CDO) en Syntra-campussen.
Bronnen
- Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming:
 - Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming: