Gedaan met laden. U bevindt zich op: Stappenplan Besluit Vlaamse Regering (BVR) Regelgevingsproces: stappenplannen

Stappenplan Besluit Vlaamse Regering (BVR)

Op deze pagina vind je een overzicht van alle stappen die je als wetgevingsambtenaar moet nemen, met links naar relevante info, om een besluit van de Vlaamse Regering op te stellen en te agenderen op de ministerraad.

In dit stappenplan vind je enkel de verplichtingen die gelden voor alle beleidsdomeinen. Je moet dus steeds ook de sectorspecifieke regelgeving raadplegen om een volledig overzicht te krijgen van de stappen die je moet doorlopen.

Stap 1: Redactie

  • Stap 1.A
  • Stap 1.B
  • Stap 1.C

    Een ‘Verslag aan de Vlaamse Regering’ is nuttig als de Vlaamse Regering haar beleid expliciet wil verantwoorden via het Belgisch Staatsblad, bijvoorbeeld voor regelgeving die belangrijke nieuwe rechten toekent of belangrijke nieuwe verplichtingen oplegt aan burgers, bedrijven of organisaties.

  • Stap 1.D

    Stem intern af en stem af met het kabinet van de indienende minister.

    Start de consultatiestappen pas nadat je leidinggevenden en het kabinet van de bevoegde minister akkoord zijn met de ontwerpteksten. Volg de instructies en procedures die daarvoor binnen jouw beleidsdomein afgesproken zijn.

Stap 2: Interne consultatie

  • Stap 2.A
    Actie

    Vul in de nota de rubriek ‘Verder traject’ in: vermeld de externe advies-, consultatie- en aanmeldingsprocedures die na de principiële goedkeuring opgestart zullen worden.

  • Stap 2.B
    Actie

    Verwerk het wetgevingstechnisch en taalkundig advies:

    • Pas de tekst van het ontwerp aan aan het wetgevingstechnisch en aan het taalkundig advies en/of accepteer de aanpassingen in het ontwerp.
    • Vul in de nota de rubriek ‘Vorige beslissingen en adviezen’ aan: vermeld nummer en datum van het advies.
    • Het wetgevingstechnisch en taalkundig advies zelf hoeft niet bij het dossier gevoegd te worden.

    Belangrijk: het dossier kan pas geagendeerd worden voor principiële goedkeuring als uit het dossier blijkt dat aan deze adviesverplichting is voldaan. Dit wordt gecheckt door het team Regeringsondersteuning van DKBUZA.

  • Stap 2.C
    Actie

    Verwerk het advies van de Inspectie van Financiën:

    • Pas in voorkomend geval de tekst van het ontwerp of de toelichting aan aan de opmerkingen van de Inspectie van Financiën.
    • Voeg de verwijzing naar het advies IF toe in de rubriek ‘Vormvereisten’ van de aanhef (tenzij het begrotingsakkoord vereist is).
    • Vul in de nota de rubriek ‘budgettaire impact’ aan, met datum advies en - in voorkomend geval - met de repliek op de opmerkingen van de Inspectie van Financiën.
    • Voeg de originele versie van het advies van de Inspectie van Financiën bij het dossier.

    Belangrijk: het dossier kan pas geagendeerd worden voor principiële goedkeuring als uit het dossier blijkt dat aan deze adviesverplichting is voldaan. Dit wordt gecheckt door het Team Regeringsondersteuning van DKBUZA.

  • Stap 2.D
    Actie

    Verwerk het begrotingsakkoord:

    • Pas in voorkomend geval de tekst van het ontwerp of de toelichting aan aan de opmerkingen van de begrotingsminister.
    • Voeg de verwijzing naar het akkoord toe in de rubriek ‘Vormvereisten’ van de aanhef.
    • Vul in de nota de rubriek ‘budgettaire impact’ aan, met datum van het akkoord en, in geval van weigering van akkoord, met de vermelding van de redenen die verantwoorden dat aan de weigering wordt voorbijgegaan.
    • Voeg de originele versie van het akkoord bij het dossier.

    Belangrijk: het dossier kan pas geagendeerd worden voor principiële goedkeuring als uit het dossier blijkt dat aan deze akkoordverplichting is voldaan. Dit wordt gecheckt door het Team Regeringsondersteuning van DKBUZA.

  • Stap 2.E
    Actie

    Verwerk het akkoord bestuurszaken:

    • Pas in voorkomend geval de tekst van het ontwerp of de toelichting aan aan de opmerkingen van de minister van Bestuurszaken.
    • Voeg de verwijzing naar het akkoord toe in de rubriek ‘Vormvereisten’ van de aanhef.
    • Vul in de nota de rubriek ‘impact op het personeel van de Vlaamse overheid’ aan, met datum van het akkoord en, in geval van weigering van akkoord, met de vermelding van de redenen die verantwoorden dat aan de weigering wordt voorbijgegaan.
    • Voeg de originele versie van het akkoord bij het dossier.

    Belangrijk: het dossier kan pas geagendeerd worden voor principiële goedkeuring als uit het dossier blijkt dat aan deze akkoordverplichting is voldaan. Dit wordt gecheckt door het Team Regeringsondersteuning van DKBUZA.

Stap 3: Beslissing Vlaamse Regering

  • Stap 3.A

    Een IKW wordt georganiseerd door de indienende minister, eventueel op vraag van een andere minister.

    Actie

    Verwerk de resultaten van dit overleg: pas in voorkomend geval de tekst van het ontwerp of de toelichting aan.

    Opmerking: bij grondige wijziging van het ontwerp moet bijkomend wetgevingstechnisch en taalkundig advies, en advies van de Inspectie van Financiën aangevraagd worden. Het kan daarom aangewezen zijn om het IKW-overleg te organiseren vóór de adviesaanvragen.

  • Stap 3.B

    Het dossier bestaat uit:

    • de nota aan de Vlaamse Regering
    • het ontwerp van besluit, aangepast aan de adviezen en akkoorden
    • indien aanwezig; het verslag aan de Vlaamse Regering
    • de adviezen en akkoorden die ingewonnen zijn in Stap 2 (behalve het wetgevingstechnisch en taalkundig advies)

    De indienende minister vraagt de agendering aan bij het Team Regeringsondersteuning van DKBUZA ten laatste om 12 uur op de vierde werkdag vóór de vergadering van de ministerraad.

    Zie ook: agendapunten indienen voor de Vlaamse ministerraad.

Stap 4: Externe consultatiefase

  • Stap 4.A

    Het advies van de strategische adviesraden (niet van de Vlaamse Raad WVG) kan ook gevraagd worden voordat het ontwerp principieel goedgekeurd werd door de Vlaamse Regering.

    Actie

    Verwerk de adviezen en consultaties:

    • Pas in voorkomend geval de tekst van het ontwerp of de toelichting aan aan de opmerkingen.
    • Voeg de verwijzing naar het advies IF toe in de rubriek ‘Vormvereisten’ van de aanhef.
    • Vul in de nota de rubriek ‘Vorige beslissingen en adviezen’ aan: vermeld datum en eventueel nummer van het advies of het protocol en, in voorkomend geval, de repliek op de opmerkingen van de advies- of overlegorganen.
    • Voeg de originele versie van de verplichte adviezen en protocollen bij het dossier.
  • Stap 4.B

    Als de consultatiestappen in de vorige stap aanleiding geven tot aanpassing van het ontwerp van besluit → ga opnieuw naar stap 3 voor de tweede principiële goedkeuring van het ontwerp door de Vlaamse Regering en ga daarna naar stap 4.C

  • Stap 4.C

    Meer informatie over de adviesverplichting, de termijnen en de aanvraag.

    De aanvrager kiest de adviestermijn:

    • zonder termijn
    • 60 kalenderdagen
    • 30 kalenderdagen
    • 5 werkdagen in (gemotiveerde) spoedeisende gevallen.
    Actie

    Verwerk het advies van de Raad van State:

    • Pas in voorkomend geval de tekst van het ontwerp of de toelichting aan aan de opmerkingen.
    • Voeg de verwijzing naar het advies Raad van State toe in de rubriek ‘Vormvereisten’ van de aanhef.
    • Vul in de nota de rubriek ‘Vorige beslissingen en adviezen’ aan: vermeld datum en nummer van het advies en, in voorkomend geval, de repliek op de opmerkingen.
    • Voeg de originele versie van het advies bij het dossier.
  • Stap 4.D

    Ga opnieuw naar stap 3: ‘Beslissing Vlaamse Regering’ voor definitieve goedkeuring en daarna naar stap 5.

Stap 5: Bekendmaking