3 jaar Digisnap: in welke digitale competenties zijn je leraren sterk en minder sterk?
Drie jaar lang vulden meer dan 50 000 leraren uit het (buitengewoon) basis- en secundair onderwijs, deeltijds kunstonderwijs en het volwassenenonderwijs en de docenten in de lerarenopleidingen de zelfreflectietool Digisnap in. De resultaten tonen duidelijk aan waarin elk onderwijsniveau digitaal sterk is en welke werkpunten elk niveau heeft. Hieronder vind je de sterktes en werkpunten van jouw onderwijsniveau, samen met praktisch advies om de digitale competenties van je leraren, lesgevers en docenten nog te verbeteren.
Algemene resultaten
Sterke punten
De resultaten over alle onderwijsniveaus heen zijn helder:
- Leraren blinken uit in professionele samenwerking.
- Ze communiceren vlot met elkaar, met hun leerlingen en de ouders.
- Ze werken vlot met elkaar samen via digitale tools.
- Ze delen hun kennis met elkaar.
- Ze helpen elkaar om digitale tools te gebruiken.
Dat is een stevige basis om digitaal te blijven groeien.
Werkpunten
Toch zijn er ook duidelijke werkpunten.
Leraren weten niet goed hoe ze digitale problemen moeten oplossen.
Digitaal lesmateriaal maken, aanpassen en beheren vraagt extra aandacht.
Zijn nog niet op elk niveau ingeburgerd:
ICT gebruiken in de klas
evalueren en differentiëren met digitale tools
leerlingen ondersteunen
doelgericht digitale vaardigheden aanleren.
Aanbevelingen
Laat leraren met realistische situaties oefenen
Zo pakken ze digitale uitdagingen zelfverzekerd aan en kunnen ze digitale problemen beter oplossen.Stimuleer leraren om digitaal content te creëren
Bijvoorbeeld met gebruiksvriendelijke tools als Canva, H5P, Xerte en andere opensourcetools. Zo bevorder je hun creativiteit én die van je leerlingen.Investeer in mediawijsheid en digitale veiligheid
Besteed daarbij vooral aandacht aan de impact van AI en sociale media. Om leraren veilig en verantwoord online te laten werken, is het belangrijk dat ze zich daar bewust van worden en er praktische tips over krijgen.Gebruik Digisnap als startpunt voor individuele leertrajecten
De resultaten geven je waardevolle informatie om leraren professionalisering op maat aan te bieden.Laat leraren van elkaar leren door peer learning
Good practices uitwisselen en leren van elkaar door te praten over uitdagingen maken je hele lerarenteam sterker.
Samengevat
In elk onderwijsniveau is een sterke basis, maar digitale technologie moet nog sterker in de pedagogisch-didactische aanpak geïntegreerd worden. Daarom is een gericht beleid dat afgestemd is op je context en je onderwijsniveau belangrijk om de digitale competenties van je leraren duurzaam te verankeren.
Basisonderwijs
Buitengewoon basisonderwijs
Bij het gebruik van digitale technologie in het bubao moet rekening gehouden worden met inclusie en differentiatie. De resultaten van de bubao-leraren tonen een gemengd beeld: een sterke professionele basis en grote werkpunten om digitale tools in de klaspraktijk te gebruiken.
Secundair onderwijs
Buitengewoon secundair onderwijs
Bij het gebruik van digitale technologie in het buso moet rekening gehouden worden met inclusie en differentiatie. De buso-leraren scoren hoog op samenwerking, maar het gebruik van digitale tools in de klas heeft nog groeipotentieel.
Deeltijds kunstonderwijs
De digitalisering in het deeltijds kunstonderwijs vraagt om een specifieke aanpak. Leraren combineren artistieke expressie met pedagogische vaardigheden, en digitale tools kunnen hen daarbij helpen. De resultaten tonen dat er een sterke professionele basis is en dat er nog duidelijke werkpunten in het lesgeven zijn.
Centra voor volwassenenonderwijs
De analyse van de digitale competenties van CVO-lesgevers toont dat ze sterk zijn in communiceren en samenwerken, en dat er grote werkpunten zijn om het leerproces digitaal te ondersteunen.