Naar een innovatief opleidingsaanbod voor leraren tijdens de digitale transitie
Hoe kunnen we leraren het best helpen bij de digitalisering van het onderwijs? Wat is er nodig om professionalisering effectief en duurzaam te maken? Met het project ‘Sterke onderwijsprofessionals in de digitale transitie: innovatieve strategieën voor professionele groei’ onderzoekt Europa hoe leraren zich met innovatie en digitale technologieën beter professioneel kunnen ontwikkelen.
Inspelen op de vraag van leraren
Dankzij de digitale transitie in het onderwijs krijgen leraren en leerlingen heel wat kansen. Maar in die periode waarin alles snel verandert, komen ze ook voor uitdagingen te staan. Om te zorgen dat scholen bijblijven, moeten ze samen met de beleidsmakers en aanbieders van professionalisering beter inspelen op de vraag van leraren naar meer digitale professionele ontwikkeling.
Mee met de toekomst dankzij innovatieve digitale technologieën
Dit Europese project duurt 2 jaar en wil met digitale en innovatieve technologieën het professionaliseringsaanbod relevanter en doeltreffender maken. Enkele voorbeelden van technologieën en innovaties:
- artificiële intelligentie om leertrajecten te personaliseren
- virtual en augmented reality om leerervaringen rijker te maken
- learning analytics om de professionele ontwikkeling van leraren op te volgen en te optimaliseren
- microcredentials – digitale certificaten – om aan te tonen welke leeruitkomsten leraren behaald hebben of vaardigheden en kennis in beeld te brengen
- gamificatie om de betrokkenheid en motivatie van leerlingen te verhogen.
De eindresultaten van het project verwachten we tegen midden 2026.
Vanwaar komt de Europese steun?
Het project krijgt Europese steun via het instrument voor technische ondersteuning (Technical Support Instrument of TSI) en wordt samen met de Europese Commissie uitgevoerd. Het Departement Onderwijs en Vorming en het Nederlandse Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zijn de 2 aanvragers van het project.
Waarom is het project nodig?
Uit de Teaching and Learning International Survey (TALIS) van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) blijkt dat leraren vragen naar meer ICT-gerelateerde professionele ontwikkeling. Ze willen met vertrouwen nieuwe tools en technologieën kunnen gebruiken om hun lesinhoud, lesgeven en de organisatie van hun lessen te verbeteren. Digitaal vaardige leraren kunnen hun leerlingen ook beter helpen om digitale vaardigheden zoals informatiegeletterdheid, mediawijsheid en computationeel denken te ontwikkelen.
Bekendmaking van de projectresultaten
Het project wordt in 7 delen opgeleverd:
- Analyse van professionalisering voor leraren voor de digitale transitie in Nederland en Vlaanderen
- Analyse van de effectiviteit van innovatieve benaderingen voor professionalisering van leraren
- Best practices in de EU voor professionalisering van leerkrachten in de digitale transitie
- Voorstel voor een methodologisch kader voor professionalisering van leerkrachten in de digitale transitie
- Piloottraject met geselecteerde scholen
- Methodologisch kader voor professionalisering van leerkrachten in de digitale transitie (definitieve versie)
- Aanbevelingen voor de overheid voor professionalisering van leerkrachten in de digitale transitie