Stappenplan regeringsamendement
Op deze pagina vind je een overzicht van alle stappen die je als wetgevingsambtenaar moet nemen, met links naar relevante info, om een regeringsamendement op te stellen en bekend te maken.
Lees meer over regeringsamendementen.
Stap 1: Redactie
- Stap 1.A
- Gebruik het sjabloon.
- Stap 1.B
- Gebruik het sjabloon(Word bestand opent in nieuw venster).
- Volg de aanwijzingen voor de redactie van een nota aan de Vlaamse Regering: omzendbrief VR 11(PDF bestand opent in nieuw venster), nr. 3.2.2.
- Stap 1.C
Stem intern af en stem af met het kabinet van de indienende minister.
Start de consultatiestappen pas nadat je leidinggevenden en het kabinet van de bevoegde minister akkoord zijn met de ontwerpteksten. Volg de instructies en procedures die daarvoor binnen jouw beleidsdomein afgesproken zijn.
Stap 2: Interne consultatie
- Stap 2.A
- ‘Generieke’ advies-, akkoord- en overlegprocedures.
- Vergeet ook niet te checken of sectorale regelgeving in jouw beleidsdomein specifieke consultatiestappen oplegt.
Actie - Stap 2.B
- Meer informatie over de adviesverplichting, de termijnen en de aanvraag.
- De maximale adviestermijn is 12 werkdagen, 4 werkdagen bij hoogdringendheid.
Actie - Stap 2.C
- Meer informatie over de adviesverplichting, de termijnen en de aanvraag.
- De maximale adviestermijn is 12 werkdagen, 4 werkdagen bij hoogdringendheid.
- Het wetgevingstechnisch en taalkundig advies, en het advies van de Inspectie van Financiën kan je gelijktijdig aanvragen.
Actie - Stap 2.D
- Meer informatie over de akkoordverplichting, de termijnen en de aanvraag.
- De maximale reactietermijn is 12 werkdagen.
Actie - Stap 2.E
- Meer informatie over de adviesverplichting, de termijnen en de aanvraag.
- De maximale reactietermijn is 12 werkdagen.
Actie
Stap 3: Beslissing Vlaamse Regering
- Stap 3.A
Een IKW wordt georganiseerd door de indienende minister, eventueel op vraag van een andere minister.
Actie - Stap 3.B
Het dossier bestaat uit:
- de nota aan de Vlaamse Regering
- het amendement, aangepast aan de adviezen en akkoorden
- de adviezen en akkoorden die ingewonnen zijn in Stap 2
De indienende minister vraagt de agendering aan bij het Team Regeringsondersteuning van DKBUZA ten laatste om 12 uur op de vierde werkdag vóór de vergadering van de ministerraad.
Zie ook: agendapunten indienen voor de Vlaamse ministerraad.
Stap 4: Externe consultatiefase
- Stap 4.A
Meer informatie over de adviesverplichting, de termijnen en de aanvraag.
De aanvrager kiest de adviestermijn:
- zonder termijn
- 60 kalenderdagen
- 30 kalenderdagen
- 5 werkdagen in (gemotiveerde) spoedeisende gevallen.
Actie - Stap 4.B
Ga opnieuw naar stap 3 voor definitieve goedkeuring en daarna naar stap 5.
Stap 5: Parlementaire Behandeling
- Stap 5.A
De minister die daarvoor is gemachtigd door de Vlaamse Regering, dient het amendement in bij de voorzitter van het Vlaams Parlement of tijdens de commissievergadering bij de voorzitter van de commissie, conform de voorschriften in omzendbrief VR 11(PDF bestand opent in nieuw venster), punt 3.4.1.
De ingediende amendementen worden gepubliceerd op de website van het Vlaams Parlement. De amendementen kan je zoeken op deze pagina: Zoeken in parlementaire documenten(opent in nieuw venster)
Als het amendement ontvankelijk wordt verklaard, wordt het bij het dossier van het ontwerp/voorstel van decreet gevoegd en volgt het de totstandkomingsprocedure van decreten: stappenplan decreet.