Gedaan met laden. U bevindt zich op: Stappenplan regeringsamendement Regelgevingsproces: stappenplannen

Stappenplan regeringsamendement

Op deze pagina vind je een overzicht van alle stappen die je als wetgevingsambtenaar moet nemen, met links naar relevante info, om een regeringsamendement op te stellen en bekend te maken.

Lees meer over regeringsamendementen.

In dit stappenplan vind je enkel de verplichtingen die gelden voor alle beleidsdomeinen. Je moet dus steeds ook de sectorspecifieke regelgeving raadplegen om een volledig overzicht te krijgen van de stappen die je moet doorlopen.

Stap 1: Redactie

  • Stap 1.A
    • Gebruik het sjabloon.
  • Stap 1.B
  • Stap 1.C

    Stem intern af en stem af met het kabinet van de indienende minister.

    Start de consultatiestappen pas nadat je leidinggevenden en het kabinet van de bevoegde minister akkoord zijn met de ontwerpteksten. Volg de instructies en procedures die daarvoor binnen jouw beleidsdomein afgesproken zijn.

Stap 2: Interne consultatie

  • Stap 2.A
    Actie

    Vul in de nota de rubriek ‘Verder traject’ in: vermeld de externe advies-, consultatie- en aanmeldingsprocedures die na de principiële goedkeuring opgestart zullen worden.

  • Stap 2.B
    Actie

    Verwerk het wetgevingstechnisch en taalkundig advies:

    • Pas de tekst van het amendement aan aan het wetgevingstechnisch en aan het taalkundig advies en/of accepteer de aanpassingen in het ontwerp.
    • Vul in de nota de rubriek ‘Vorige beslissingen en adviezen’ aan: vermeld nummer en datum van het advies.
    • Het wetgevingstechnisch en taalkundig advies zelf hoeft niet bij het dossier gevoegd te worden.
  • Stap 2.C
    Actie

    Verwerk het advies van de Inspectie van Financiën:

    • Pas in voorkomend geval de tekst van het amendement aan aan de opmerkingen van de Inspectie van Financiën.
    • Vul in de nota de rubriek ‘budgettaire impact’ aan, met datum advies en - in voorkomend geval - met de repliek op de opmerkingen van de Inspectie van Financiën.
    • Voeg de originele versie van het advies van de Inspectie van Financiën bij het dossier.

    Belangrijk: het dossier kan pas geagendeerd worden voor principiële goedkeuring als uit het dossier blijkt dat aan deze adviesverplichting is voldaan. Dit wordt gecheckt door het Team Regeringsondersteuning van DKBUZA.

  • Stap 2.D
    Actie

    Verwerk het begrotingsakkoord:

    • Pas in voorkomend geval de tekst van het amendement of de toelichting aan aan de opmerkingen van de begrotingsminister.
    • Vul in de nota de rubriek ‘budgettaire impact’ aan, met datum akkoord en, in geval van weigering van akkoord, met de vermelding van de redenen die verantwoorden dat aan de weigering wordt voorbijgegaan.
    • Voeg de originele versie van het akkoord bij het dossier.

    Belangrijk: het dossier kan pas geagendeerd worden voor principiële goedkeuring als uit het dossier blijkt dat aan deze akkoordverplichting is voldaan. Dit wordt gecheckt door het Team Regeringsondersteuning van DKBUZA.

  • Stap 2.E
    Actie

    Verwerk het akkoord bestuurszaken:

    • Pas in voorkomend geval de tekst van het amendement of de toelichting aan aan de opmerkingen van de minister van Bestuurszaken.
    • Vul in de nota de rubriek ‘impact op het personeel van de Vlaamse overheid’ aan, met datum akkoord en, in geval van weigering van akkoord, met de vermelding van de redenen die verantwoorden dat aan de weigering wordt voorbijgegaan.
    • Voeg de originele versie van het akkoord bij het dossier.

    Belangrijk: het dossier kan pas geagendeerd worden voor principiële goedkeuring als uit het dossier blijkt dat aan deze akkoordverplichting is voldaan. Dit wordt gecheckt door het Team Regeringsondersteuning van DKBUZA.

Stap 3: Beslissing Vlaamse Regering

  • Stap 3.A

    Een IKW wordt georganiseerd door de indienende minister, eventueel op vraag van een andere minister.

    Actie

    Verwerk de resultaten van dit overleg: pas indien nodig de tekst van het amendement of de toelichting aan.

  • Stap 3.B

    Het dossier bestaat uit:

    • de nota aan de Vlaamse Regering
    • het amendement, aangepast aan de adviezen en akkoorden
    • de adviezen en akkoorden die ingewonnen zijn in Stap 2

    De indienende minister vraagt de agendering aan bij het Team Regeringsondersteuning van DKBUZA ten laatste om 12 uur op de vierde werkdag vóór de vergadering van de ministerraad.

    Zie ook: agendapunten indienen voor de Vlaamse ministerraad.

Stap 4: Externe consultatiefase

  • Stap 4.A

    Meer informatie over de adviesverplichting, de termijnen en de aanvraag.

    De aanvrager kiest de adviestermijn:

    • zonder termijn
    • 60 kalenderdagen
    • 30 kalenderdagen
    • 5 werkdagen in (gemotiveerde) spoedeisende gevallen.
    Actie

    Verwerk het advies van de Raad van State:

    • Pas in voorkomend geval de tekst van het amendement of de toelichting aan aan de opmerkingen.
    • Vul in de nota de rubriek ‘Vorige beslissingen en adviezen’ aan: vermeld datum en nummer van het advies en, in voorkomend geval, de repliek op de opmerkingen.
    • Voeg de originele versie van het advies bij het dossier.
  • Stap 4.B

    Ga opnieuw naar stap 3 voor definitieve goedkeuring en daarna naar stap 5.

Stap 5: Parlementaire Behandeling

  • Stap 5.A

    De minister die daarvoor is gemachtigd door de Vlaamse Regering, dient het amendement in bij de voorzitter van het Vlaams Parlement of tijdens de commissievergadering bij de voorzitter van de commissie, conform de voorschriften in omzendbrief VR 11(PDF bestand opent in nieuw venster), punt 3.4.1.

    De ingediende amendementen worden gepubliceerd op de website van het Vlaams Parlement. De amendementen kan je zoeken op deze pagina: Zoeken in parlementaire documenten(opent in nieuw venster)

    Als het amendement ontvankelijk wordt verklaard, wordt het bij het dossier van het ontwerp/voorstel van decreet gevoegd en volgt het de totstandkomingsprocedure van decreten: stappenplan decreet.