Stappenplan decreet
Om een decreet op te stellen, moet je heel wat (verplichte) stappen doorlopen. Op deze pagina vind je een overzicht van alle stappen die je als wetgevingsambtenaar moet nemen, met links naar relevante info, en de concrete acties die je moet ondernemen.
Lees meer over decreten en de verschillende types decreten.
Stap 1: Redactie
- Stap 1.A
- Gebruik het sjabloon(Word bestand opent in nieuw venster).
- Volg de legistieke en taalkundige aanwijzingen (omzendbrief VR2019/4).
- Stap 1.B
- Gebruik het sjabloon(Word bestand opent in nieuw venster).
- Volg de aanwijzingen voor de redactie van een nota aan de Vlaamse Regering: omzendbrief VR 11(PDF bestand opent in nieuw venster), nr. 3.2.2.
- Stap 1.C
- Gebruik het sjabloon(Word bestand opent in nieuw venster).
- Volg de aanwijzingen voor de redactie van een memorie van toelichting: omzendbrief VR 11(PDF bestand opent in nieuw venster), nr. 5.1.
- Stap 1.D
Stem intern af en stem af met het kabinet van de indienende minister.
Start de consultatiestappen pas nadat je leidinggevenden en het kabinet van de bevoegde minister akkoord zijn met de ontwerpteksten. Volg de instructies en procedures die daarvoor binnen jouw beleidsdomein afgesproken zijn.
Stap 2: Interne consultatie
- Stap 2.A
- ‘Generieke’ advies-, akkoord- en overlegprocedures.
- Vergeet ook niet te checken of sectorale regelgeving in jouw beleidsdomein specifieke consultatiestappen oplegt.
Actie - Stap 2.B
- Meer informatie over de adviesverplichting, de termijnen en de aanvraag.
- De maximale adviestermijn is 12 werkdagen, 4 werkdagen bij hoogdringendheid.
Actie - Stap 2.C
- Meer informatie over de adviesverplichting, de termijnen en de aanvraag.
- De maximale adviestermijn is 12 werkdagen, 4 werkdagen bij hoogdringendheid.
- Het wetgevingstechnisch en taalkundig advies, en het advies van de Inspectie van Financiën kan je gelijktijdig aanvragen.
Actie - Stap 2.D
- Meer informatie over de akkoordverplichting, de termijnen en de aanvraag.
- De maximale reactietermijn is 12 werkdagen.
Actie - Stap 2.E
- Meer informatie over de adviesverplichting, de termijnen en de aanvraag.
- De maximale reactietermijn is 12 werkdagen.
Actie
Stap 3: Beslissing Vlaamse Regering
- Stap 3.A
Een IKW wordt georganiseerd door de indienende minister, eventueel op vraag van een andere minister.
Actie - Stap 3.B
Het dossier bestaat uit:
- de nota aan de Vlaamse Regering
- het voorontwerp van decreet, aangepast aan de adviezen en akkoorden
- de memorie van toelichting
- de adviezen en akkoorden die ingewonnen zijn in Stap 2 (behalve het wetgevingstechnisch en taalkundig advies)
De indienende minister vraagt de agendering aan bij het Team Regeringsondersteuning van DKBUZA ten laatste om 12 uur op de vierde werkdag vóór de vergadering van de ministerraad.
Zie ook: agendapunten indienen voor de Vlaamse ministerraad.
Stap 4: Externe consultatiefase
- Stap 4.A
- Meer informatie over de adviesverplichtingen, de termijnen en de aanvragen.
- Meer informatie over de verplichting tot aanmelding van ontwerp-regelgeving bij de Europese Commissie
Het advies van de strategische adviesraden (niet van de Vlaamse Raad WVG) kan ook gevraagd worden voordat het voorontwerp principieel goedgekeurd werd door de Vlaamse Regering.
Actie - Stap 4.B
Als de consultatiestappen in de vorige stap aanleiding geven tot aanpassing van het voorontwerp van decreet → ga opnieuw naar stap 3 voor de tweede principiële goedkeuring van het voorontwerp door de Vlaamse Regering en ga daarna naar stap 4.C
- Stap 4.C
Meer informatie over de adviesverplichting, de termijnen en de aanvraag.
De aanvrager kiest de adviestermijn:
- zonder termijn
- 60 kalenderdagen
- 30 kalenderdagen
- 5 werkdagen in (gemotiveerde) spoedeisende gevallen.
Actie - Stap 4.D
Ga opnieuw naar stap 3: ‘Beslissing Vlaamse Regering’ voor definitieve goedkeuring en daarna naar stap 5.
Stap 5: Parlementaire Behandeling
- Stap 5.A
De daartoe door de Vlaamse Regering gemachtigde minister, dient het ontwerp in bij de voorzitter van het Vlaams Parlement, conform de voorschriften in omzendbrief VR 11(PDF bestand opent in nieuw venster), punt 3.4.1.
Het volledige dossier bestaat uit:
- het origineel van het ontwerp van decreet met de eventuele bijlagen, ondertekend door de minister-president en de indienende minister(s)
- het origineel van de memorie van toelichting, ondertekend door de minister-president en de indienende minister(s), met eventuele bijlagen (concordantietabel bij omzetting van Europese regelgeving, officieus geconsolideerde versie van gewijzigde decreten)
- het voorontwerp van decreet zoals het is voorgelegd aan de Raad van State, en eventueel de voorontwerpen van decreet die zijn voorgelegd aan andere adviesorganen dan de Raad van State en die verschillen van het voorontwerp van decreet dat aan de Raad Van State is voorgelegd
- de adviezen van de afdeling Wetgeving van de Raad van State, de strategische adviesraden en de Inspectie van Financiën
- eventuele protocollen en notulen van onderhandelings- of overlegcomités
- in voorkomend geval: het document dat ter instemming (bijvoorbeeld samenwerkingsakkoorden of verdragen) of ter bekrachtiging (bijvoorbeeld besluiten van de Vlaamse Regering) aan het Vlaams Parlement wordt voorgelegd
en ter informatie van het parlement:
- de beslissingsfiches van de Vlaamse Regering van elke principiële goedkeuring en van de definitieve goedkeuring van het voorontwerp van decreet
- de nota’s aan de Vlaamse Regering.
- Stap 5.B
Tijdens de parlementaire behandeling kan de regering eventueel een amendement indienen. Zie: Stappenplan Regeringsamendement.
De (eventueel geamendeerde) tekst die door de plenaire vergadering aangenomen werd, wordt ondertekend door de voorzitter en de griffier van het Vlaams Parlement.
Stap 6: Bekrachtiging en afkondiging door Vlaamse Regering
- Stap 6.A
Het goedgekeurde decreet wordt door de diensten van het Vlaams Parlement bezorgd aan het Team Regeringsondersteuning van DKBUZA, dat zorgt voor agendering op de eerstvolgende ministerraad.
Meer info: omzendbrief VR 11(PDF bestand opent in nieuw venster), punt 3.4.3.
Stap 7: Bekendmaking
- Stap 7.A
De door de Vlaamse Regering bekrachtigde tekst wordt ondertekend door de minister-president en de bevoegde ministers.
- Stap 7.B
Meer informatie over de verplichte vertaling van decreten: [omzendbrief VR 11(PDF bestand opent in nieuw venster), punt 4.1.1.1].
Het Team Regeringsondersteuning van DKBUZA zorgt voor de vertaling. De vertaalde versie van een decreet heeft louter informatieve waarde, alleen de originele versie is authentiek.
- Stap 7.C
Meer informatie over de verplichte bekendmaking van decreten: omzendbrief VR 11(PDF bestand opent in nieuw venster), punt 4.1.1.1.
Het Team Regeringsondersteuning van DKBUZA zorgt voor de publicatie van het decreet.
Tenzij het decreet anders bepaalt, treedt het in werking 10 dagen na publicatie in het Belgisch Staatsblad.