Gedaan met laden. U bevindt zich op: Stappenplan decreet Regelgevingsproces: stappenplannen

Stappenplan decreet

Om een decreet op te stellen, moet je heel wat (verplichte) stappen doorlopen. Op deze pagina vind je een overzicht van alle stappen die je als wetgevingsambtenaar moet nemen, met links naar relevante info, en de concrete acties die je moet ondernemen.

In dit stappenplan vind je enkel de verplichtingen die gelden voor alle beleidsdomeinen. Je moet dus steeds ook de sectorspecifieke regelgeving raadplegen om een volledig overzicht te krijgen van de stappen die je moet doorlopen.

Stap 1: Redactie

Stap 2: Interne consultatie

  • Stap 2.A
    Actie

    Vul in de nota de rubriek ‘Verder traject’ in: vermeld de externe advies-, consultatie- en aanmeldingsprocedures die na de principiële goedkeuring opgestart zullen worden.

  • Stap 2.B
    Actie

    Verwerk het wetgevingstechnisch en taalkundig advies:

    • Pas de tekst van het voorontwerp aan aan het wetgevingstechnisch en aan het taalkundig advies en/of accepteer de aanpassingen in het voorontwerp.
    • Vul in de nota de rubriek ‘Vorige beslissingen en adviezen’ aan: vermeld nummer en datum van het advies.
    • Het wetgevingstechnisch en taalkundig advies zelf hoeft niet bij het dossier gevoegd te worden.

    Belangrijk: het dossier kan pas geagendeerd worden voor principiële goedkeuring als uit het dossier blijkt dat aan deze adviesverplichting is voldaan. Dit wordt gecheckt door het team Regeringsondersteuning van DKBUZA.

  • Stap 2.C
    Actie

    Verwerk het advies van de Inspectie van Financiën:

    • Pas in voorkomend geval de tekst van het voorontwerp of de toelichting aan aan de opmerkingen van de Inspectie van Financiën.
    • Vul in de nota de rubriek ‘budgettaire impact’ aan, met datum advies en - in voorkomend geval - met de repliek op de opmerkingen van de Inspectie van Financiën.
    • Voeg de originele versie van het advies van de Inspectie van Financiën bij het dossier.

    Belangrijk: het dossier kan pas geagendeerd worden voor principiële goedkeuring als uit het dossier blijkt dat aan deze adviesverplichting is voldaan. Dit wordt gecheckt door het Team Regeringsondersteuning van DKBUZA.

  • Stap 2.D
    Actie

    Verwerk het begrotingsakkoord:

    • Pas in voorkomend geval de tekst van het voorontwerp of de toelichting aan aan de opmerkingen van de begrotingsminister.
    • Vul in de nota de rubriek ‘budgettaire impact’ aan, met datum akkoord en, in geval van weigering van akkoord, met de vermelding van de redenen die verantwoorden dat aan de weigering wordt voorbijgegaan.
    • Voeg de originele versie van het akkoord bij het dossier.

    Belangrijk: het dossier kan pas geagendeerd worden voor principiële goedkeuring als uit het dossier blijkt dat aan deze akkoordverplichting is voldaan. Dit wordt gecheckt door het Team Regeringsondersteuning van DKBUZA.

  • Stap 2.E
    Actie

    Verwerk het akkoord bestuurszaken:

    • Pas in voorkomend geval de tekst van het voorontwerp of de toelichting aan aan de opmerkingen van de minister van Bestuurszaken.
    • Vul in de nota de rubriek ‘impact op het personeel van de Vlaamse overheid’ aan, met datum akkoord en, in geval van weigering van akkoord, met de vermelding van de redenen die verantwoorden dat aan de weigering wordt voorbijgegaan.
    • Voeg de originele versie van het akkoord bij het dossier.

    Belangrijk: het dossier kan pas geagendeerd worden voor principiële goedkeuring als uit het dossier blijkt dat aan deze akkoordverplichting is voldaan. Dit wordt gecheckt door het Team Regeringsondersteuning van DKBUZA.

Stap 3: Beslissing Vlaamse Regering

  • Stap 3.A

    Een IKW wordt georganiseerd door de indienende minister, eventueel op vraag van een andere minister.

    Actie

    Verwerk de resultaten van dit overleg: pas in voorkomend geval de tekst van het voorontwerp of de toelichting aan.

    Opmerking: bij grondige wijziging van het voorontwerp moet bijkomend wetgevingstechnisch en taalkundig advies, en advies van de Inspectie van Financiën aangevraagd worden. Het kan daarom aangewezen zijn om het IKW-overleg te organiseren vóór de adviesaanvragen.

  • Stap 3.B

    Het dossier bestaat uit:

    • de nota aan de Vlaamse Regering
    • het voorontwerp van decreet, aangepast aan de adviezen en akkoorden
    • de memorie van toelichting
    • de adviezen en akkoorden die ingewonnen zijn in Stap 2 (behalve het wetgevingstechnisch en taalkundig advies)

    De indienende minister vraagt de agendering aan bij het Team Regeringsondersteuning van DKBUZA ten laatste om 12 uur op de vierde werkdag vóór de vergadering van de ministerraad.

    Zie ook: agendapunten indienen voor de Vlaamse ministerraad.

Stap 4: Externe consultatiefase

  • Stap 4.A

    Het advies van de strategische adviesraden (niet van de Vlaamse Raad WVG) kan ook gevraagd worden voordat het voorontwerp principieel goedgekeurd werd door de Vlaamse Regering.

    Actie

    Verwerk de adviezen en consultaties:

    • Pas in voorkomend geval de tekst van het voorontwerp of de toelichting aan aan de opmerkingen.
    • Vul in de nota de rubriek ‘Vorige beslissingen en adviezen’ aan: vermeld datum en eventueel nummer van het advies of het protocol en, in voorkomend geval, de repliek op de opmerkingen van de advies- of overlegorganen.
    • Voeg de originele versie van de verplichte adviezen en protocollen bij het dossier.
  • Stap 4.B

    Als de consultatiestappen in de vorige stap aanleiding geven tot aanpassing van het voorontwerp van decreet → ga opnieuw naar stap 3 voor de tweede principiële goedkeuring van het voorontwerp door de Vlaamse Regering en ga daarna naar stap 4.C

  • Stap 4.C

    Meer informatie over de adviesverplichting, de termijnen en de aanvraag.

    De aanvrager kiest de adviestermijn:

    • zonder termijn
    • 60 kalenderdagen
    • 30 kalenderdagen
    • 5 werkdagen in (gemotiveerde) spoedeisende gevallen.
    Actie

    Verwerk het advies van de Raad van State:

    • Pas in voorkomend geval de tekst van het voorontwerp of de toelichting aan aan de opmerkingen.
    • Vul in de nota de rubriek ‘Vorige beslissingen en adviezen’ aan: vermeld datum en nummer van het advies en, in voorkomend geval, de repliek op de opmerkingen.
    • Voeg de originele versie van het advies bij het dossier.
  • Stap 4.D

    Ga opnieuw naar stap 3: ‘Beslissing Vlaamse Regering’ voor definitieve goedkeuring en daarna naar stap 5.

Stap 5: Parlementaire Behandeling

  • Stap 5.A

    De daartoe door de Vlaamse Regering gemachtigde minister, dient het ontwerp in bij de voorzitter van het Vlaams Parlement, conform de voorschriften in omzendbrief VR 11(PDF bestand opent in nieuw venster), punt 3.4.1.

    Het volledige dossier bestaat uit:

    • het origineel van het ontwerp van decreet met de eventuele bijlagen, ondertekend door de minister-president en de indienende minister(s)
    • het origineel van de memorie van toelichting, ondertekend door de minister-president en de indienende minister(s), met eventuele bijlagen (concordantietabel bij omzetting van Europese regelgeving, officieus geconsolideerde versie van gewijzigde decreten)
    • het voorontwerp van decreet zoals het is voorgelegd aan de Raad van State, en eventueel de voorontwerpen van decreet die zijn voorgelegd aan andere adviesorganen dan de Raad van State en die verschillen van het voorontwerp van decreet dat aan de Raad Van State is voorgelegd
    • de adviezen van de afdeling Wetgeving van de Raad van State, de strategische adviesraden en de Inspectie van Financiën
    • eventuele protocollen en notulen van onderhandelings- of overlegcomités
    • in voorkomend geval: het document dat ter instemming (bijvoorbeeld samenwerkingsakkoorden of verdragen) of ter bekrachtiging (bijvoorbeeld besluiten van de Vlaamse Regering) aan het Vlaams Parlement wordt voorgelegd

    en ter informatie van het parlement:

    • de beslissingsfiches van de Vlaamse Regering van elke principiële goedkeuring en van de definitieve goedkeuring van het voorontwerp van decreet
    • de nota’s aan de Vlaamse Regering.
  • Stap 5.B

    Tijdens de parlementaire behandeling kan de regering eventueel een amendement indienen. Zie: Stappenplan Regeringsamendement.

    De (eventueel geamendeerde) tekst die door de plenaire vergadering aangenomen werd, wordt ondertekend door de voorzitter en de griffier van het Vlaams Parlement.

Stap 6: Bekrachtiging en afkondiging door Vlaamse Regering

  • Stap 6.A

    Het goedgekeurde decreet wordt door de diensten van het Vlaams Parlement bezorgd aan het Team Regeringsondersteuning van DKBUZA, dat zorgt voor agendering op de eerstvolgende ministerraad.

    Meer info: omzendbrief VR 11(PDF bestand opent in nieuw venster), punt 3.4.3.

Stap 7: Bekendmaking

  • Stap 7.A

    De door de Vlaamse Regering bekrachtigde tekst wordt ondertekend door de minister-president en de bevoegde ministers.

  • Stap 7.B

    Meer informatie over de verplichte vertaling van decreten: [omzendbrief VR 11(PDF bestand opent in nieuw venster), punt 4.1.1.1].

    Het Team Regeringsondersteuning van DKBUZA zorgt voor de vertaling. De vertaalde versie van een decreet heeft louter informatieve waarde, alleen de originele versie is authentiek.

  • Stap 7.C

    Meer informatie over de verplichte bekendmaking van decreten: omzendbrief VR 11(PDF bestand opent in nieuw venster), punt 4.1.1.1.

    Het Team Regeringsondersteuning van DKBUZA zorgt voor de publicatie van het decreet.

    Tenzij het decreet anders bepaalt, treedt het in werking 10 dagen na publicatie in het Belgisch Staatsblad.

  • Stap 7.D