Hoe geef je een AI-chatbot concrete prompts die je werk als kleuterleerkracht makkelijker maken?
Wil je als kleuterleerkracht generatieve AI gebruiken om je bij je lessen en andere taken te helpen? Daarvoor hoef je geen AI-expert te zijn. De sleutel is een goede prompt: een gerichte opdracht waarmee je AI gebruikt als een assistent die jou bijvoorbeeld inspiratie geeft, je helpt om materialen te maken of voorstellen doet om te differentiëren. In dit artikel kom je te weten wat prompts zijn. Je krijgt praktische voorbeelden, tips en aandachtspunten mee. Zo kan je meteen zelf met een AI-chatbot aan de slag.
Voor je begint: een gouden regel rond privacy
Voor we in de praktische voorbeelden duiken: er is 1 regel die je als leerkracht altijd moet onthouden. AI is een krachtige assistent, maar je moet hem bewust en veilig gebruiken.
Voer in een AI-chatbot nooit persoonlijke gegevens of vertrouwelijke informatie in. Want alles wat je invoert, kan de leverancier gebruiken om de chatbot verder te trainen. Zo heb je geen enkele controle meer over wat er met de gevoelige informatie van je leerlingen, hun ouders of je collega’s gebeurt. En dat is in strijd met de Europese AVG-privacywetgeving (ook gekend als GDPR).
Houd daarom enkele duidelijke grenzen in het achterhoofd:
Wat mag je met een gerust hart doen?
Algemene lesideeën en onderwerpen laten bedenken. Laat bijvoorbeeld originele ideeën en enkele concrete knutselactiviteiten met recyclagemateriaal uitwerken voor je bewegingshoek in het thema ‘de boerderij’.
Generieke verhalen, liedjes of versjes zonder persoonlijke details laten schrijven. Laat bijvoorbeeld een kort, nieuw verhaal schrijven over een eekhoorn die zijn nootjes kwijt is en geef je eigen klaspop er een rol in.
Informatie over een onderwerp laten opzoeken. Laat bijvoorbeeld een lijst met dierengeluiden samenstellen die je tijdens een kringgesprek kan gebruiken.
Je eigen werk organiseren en je professionele ontwikkeling ondersteunen. Laat bijvoorbeeld een praktische checklist samenstellen die je helpt om een oudercontact administratief voor te bereiden. Of laat pedagogische concepten zoals de kernideeën van ervaringsgericht leren in een paar duidelijke punten samenvatten.
Wat mag je niet doen?
Namen, geboortedata of andere persoonsgegevens van leerlingen invoeren.
Vraag nooit om een verjaardagslied te schrijven voor Finn, die van tractors houdt en op 12 november 4 jaar wordt.
Vraag wél om een algemeen verjaardagslied te schrijven voor een kleuter die 4 jaar wordt en van tractors houdt.Observaties, evaluaties of zorginformatie delen.
Vraag nooit “Lucas is 4 en wordt gefrustreerd als hij aan het knippen is. Hij gooit dan zijn schaar weg. Hoe pak ik dat aan?”
Vraag wél algemene tips om de fijne motoriek bij kleuters te stimuleren of pedagogische strategieën om met frustraties bij een moeilijke taak om te gaan.Communicatie met of over ouders en leerlingen laten opstellen.
Vraag nooit om een mail te schrijven voor de mama van Elise om te zeggen dat Elise de laatste tijd opnieuw in haar broek plast.
Vraag wél een algemeen stappenplan voor een moeilijk oudergesprek over een terugval in zindelijkheid.Vertrouwelijke schooldocumenten of verslagen laten verwerken.
Vraag nooit om een MDO-verslag samen te vatten dat je gekopieerd hebt.
Vraag bijvoorbeeld wél om een leeg, professioneel sjabloon voor een MDO-verslag te maken.
Wat bedoelen we met AI en prompts?
Bekijk AI als slimme software die taken uitvoert waarvoor menselijk denkwerk nodig is: bijvoorbeeld teksten schrijven of ideeën bedenken. Het is een behulpzame, maar heel letterlijke assistent. Hij kan veel voor je doen, maar je moet hem wel precies vertellen wat je verwacht.
Die instructie is de ‘prompt’: de concrete opdracht of vraag die jij je AI-assistent geeft. De regel is eenvoudig: hoe duidelijker je prompt, hoe beter en bruikbaarder het antwoord dat je van hem krijgt. Een vage of korte prompt levert ook een vaag of weinigzeggend antwoord op.
Vraag dus niet:
Geef 5 knutselideeën over de lente.
Een veel betere prompt is:
Ik zoek 5 originele ideeën voor een beeldende les in de 2de kleuterklas. De focus ligt op het stimuleren van de fijne motoriek zoals knippen, plakken, prikken en propjes maken. Gebruik alleen materiaal dat je in een kleuterklas vindt. Geef voor elk idee een naam en een lijst met benodigdheden, leg elk idee kort en duidelijk stap voor stap uit en doe telkens een voorstel om te differentiëren.
Waarom AI-prompts gebruiken in je kleuterklas?
Kleuterleerkracht zijn, is enorm boeiend. Maar je dagen zijn goed gevuld. Je jongleert met de zorg voor je kleuters, je klas- en leerlingobservaties, je plannen, materiaal maken en nog veel meer. Als je een AI-chatbot met duidelijke prompts aanstuurt, kan die je op verschillende manieren helpen:
Welke AI-tool is veilig voor je klas?
De vraag is niet: welke tool is de beste? Wel: welke tool is veilig? Gebruik daarom niet zomaar de eerste de beste tool die je online vindt, ook al is die nog zo verleidelijk.
Want onthoud: een gratis tool betaal je vaak met je gegevens. De producent van de tool kan je vragen en opdrachten gebruiken om de tool te trainen. En als dat gebeurt, heb je geen controle meer over die gegevens.
Daarom kan je beter je school de AI-tool laten kiezen en zorgen dat die door het hele schoolteam gedragen wordt. Zo kom je bijvoorbeeld uit bij een tool die garandeert dat je input privé blijft en dat je gegevens beschermd zijn.
De gouden tip? Vraag je directie of ICT-coördinator welke afspraken je school rond AI gemaakt heeft.
Tips voor effectieve prompts
Je weet nu dat de prompt de sleutel is om met AI te werken. Maar hoe schrijf je een prompt die echt oplevert wat je nodig hebt? Met deze tips haal je meer uit je AI-chatbot.
RTSCV-methode
Een handig geheugensteuntje om je prompts op te bouwen? De RTSCV-methode. Die helpt je om geen belangrijke informatie te vergeten.
- Rol
Vertel de tool welke rol hij moet aannemen. Daarmee stuur je zijn toon en expertise. - Taak
Beschrijf helder en concreet wat de tool moet doen. Wat is de hoofdopdracht? - Stappen
Creëer meer duidelijkheid door je taak op te delen in kleinere deeltaken of stappen. - Context
Geef alle belangrijke achtergrondinformatie. Voor wie is het resultaat bedoeld? Wat is het onderwerp? Wat wil je bereiken? - Vorm
Verduidelijk hoe je het antwoord wil krijgen. In welke lay-out, stijl of lengte?
Wil je nog meer weten over hoe je krachtige prompts formuleert? Lees dan zeker ons artikel over prompttechnieken.