Gedaan met laden. U bevindt zich op: Hoe verandert AI een leeromgeving? Artificiële intelligentie

Hoe verandert AI een leeromgeving?

In tijden waarin technologie en onderwijs steeds meer samensmelten, speelt ook AI een rol in de verandering van leeromgevingen. Om dit onderwerp dieper uit te spitten, sloegen Kenniscentrum Digisprong, Kenniscentrum Data & Maatschappij en de onderzoeksgroep imec-MICT-UGent de handen in elkaar om een brAInfood over AI in onderwijs te maken.

Wat is een brAInfood?

Een brAInfood doet exact wat het woord zegt. Het geeft je hersenen via een korte infographic, prikkels over een bepaald aspect van artificiële intelligentie. Ze bieden je in een recordtijd, een kader waarmee je meer inzicht krijgt in deze snel evoluerende technologie.

Doel van deze brAInfood?

Gebruik deze brAInfood als bron om het gesprek in je eigen hoofd, met je leerlingen, collega’s of schoolleiding op gang te brengen. Dat is zinvol want AI-systemen worden nu al op verschillende manieren in het onderwijs gebruikt. Van geautomatiseerde tutoring- en feedbacksystemen tot hulpmiddelen voor administratieve taken, soms zit de toepassing van AI in een onverwachte hoek.

Wat leer ik in deze brAInfood?

afbeelding brein met bril
© Jolygon/iStock/Getty Images Plus/via Getty Images

De impact van AI in het onderwijs -waar we met kinderen en jongeren omgaan- roept ook belangrijke vragen op. Hoe beïnvloedt AI de taken van leerkrachten? Welke competenties moeten leerlingen ontwikkelen in een door AI ondersteunde leeromgeving? En hoe zorgen we voor een verantwoord gebruik van AI in het onderwijs, met aandacht voor privacy en ethiek?

Hoe zit het met de data die gebruikt wordt om deze systemen te voeden? Onderwijsgegevens, persoonskenmerken en trackinggegevens vormen de basis waarop AI-systemen leertrajecten personaliseren.

Bewustwording over deze (en meer) aspecten van AI is een belangrijke eerste stap. Daar probeert de brAInfood ‘AI in onderwijs: Hoe verandert het een leeromgeving?’ je in te helpen aan de hand van vijf hoofdvragen:

  1. Welke AI-systemen bestaan er in het onderwijs? Wat is hun impact?
  2. Welke gegevens worden verzameld en gebruikt in AI-systemen voor onderwijs?
  3. Wat zijn risico’s en aandachtspunten bij AI-systemen in het onderwijs?
  4. Wat kan je als leerkracht doen met AI?
  5. Wie is er allemaal betrokken bij AI-systemen in het onderwijs?