Gedaan met laden. U bevindt zich op: Themadag Gemeente zonder gemeentehuis: de data-uitdaging Evenementen Gemeente zonder gemeentehuis

Themadag Gemeente zonder gemeentehuis: de data-uitdaging

Studiedag
Afgelopen

Via digitalisering creëren en verwerken we massa’s data. Het potentieel van data-analyse, -uitwisseling en -hergebruik binnen en over (lokale) overheden heen is immens. Maar hoe garanderen we de efficiëntie en schaalbaarheid van die data-inspanning? Drie GzG-projecten gaan in de diepte en ontvouwen in detail hoe ze hun data-uitdaging aanpakken. Sprekers van het Agentschap Binnenlands Bestuur en Digitaal Vlaanderen vullen aan met inzichten over 2 datagerichte Vlaamse instrumenten.

Datum
22 november 2023
Tijdstip
10:00 tot 17:00
Locatie

VAC Herman Teirlinckgebouw
Havenlaan 88, Brussel

Routeplanner opent in nieuw venster
Dit evenement is afgelopen.
Voor wie?

Deze themadag richt zich tot projectmedewerkers die binnen hun lokaal bestuur een GzG-project uitwerken.

Programma

10.00 - 10.15 uur
Verwelkoming

10.15 - 11.15 uur
Datastandaarden als hefboom voor uitwisseling tussen diverse ICT-systemen

  • GzG-project: Digitale aangifte overlijden, Steve Heylen (Leuven) & Jitse De Cock (Digitaal Vlaanderen)

    Dit GzG-project verzamelt de vele stakeholders uit publieke en private sectoren die bij een overlijden snel en gericht de noodzakelijke data willen uitwisselen om de administratieve procedure voor nabestaanden en betrokken bedrijven zo licht mogelijk te maken.

    Steve Heylen en Jitse De Cock zoomen in op het datamodel dat de werkgroep definieerde en illustreren hoe een datastandaard rond overlijden de uitwisseling tussen verschillende ICT-systemen faciliteert. Aan de hand van concrete voorbeelden zie je wat een datastandaard in de praktijk inhoudt. Je hoort ook wat de introductie van een datastandaard betekent voor de interne ICT-organisatie
  • Wat als jij voor je lokaal bestuur een datastandaard wil ontwikkelen?

    Wat als jij voor je lokaal bestuur een datastandaard wil gebruiken, uitbreiden of creëren?
    Jitse De Cock licht toe hoe je kan aansluiten op het aanbod van OSLO-standaarden en welk traject je best doorloopt.

11.15 - 11.30 uur
Pauze

11.30 - 12.30 uur
Dataverzameling, -uitwisseling en -analyse voor gefundeerde beleidsbeslissingen

  • Gzg-project: Digitalisering volledige customer journey parkeren en GAS4 en GAS5, Kris Lemkens (Genk)

    “Hoe pakken we de lokale parkeerhandhaving best aan, in lijn met onze visie op parkeren?” Kris Lemkens legt uit hoe de stad Genk de keuze voor een businessmodel voor parkeren onderbouwt met objectieve data. Aan de hand van een concreet datarapport zie je welke inzichten de analyse van parkeerdata oplevert. Ook schaalbaarheid en data-uitwisseling met leveranciers, partners en andere subsidieprojecten komen aan bod. Geïnteresseerd om dezelfde oefening te maken? Je verneemt hoe de blauwdruk die Genk ontwikkelde je kan helpen!

12.30 - 13.30 uur
Lunchpauze

13.30 - 14.45 uur
De besluitendatabank: een schatkist aan data

  • GzG-project: Slimme raadpleegomgeving in de broekzak van de burger, Nancy Nimmegeers/ Didier Van den Meersschaut (Aalter)

    Het partnerschap rond Aalter wil burgers proactief informeren over de onderwerpen van hun keuze, op basis van de besluiten genomen in de eigen gemeente én over de grenzen van de gemeente. Het voortraject omvatte onder meer een gebruikersonderzoek, een onderzoek naar artificiële intelligentie en de afbakening van generieke principes. De sprekers lichten ook toe ze voortbouwen op de bestaande standaard voor besluiten en hoe ze samenwerken met andere (boven)lokale besturen en diensten.

  • De mythes rond gelinkte data, Veronique Volders (Agentschap Binnenlands Bestuur)

    Over de ontsluiting van gelinkte data doen heel wat verhalen de ronde. Waar of niet waar? Veronique Volders laat het licht schijnen en ontkracht een aantal mythes.

14.45 - 15.00 uur
Pauze

15.00 - 16.00 uur
Break-outsessies: we gaan in kleinere groepen in gesprek over het potentieel van data, data-uitwisseling en hergebruik voor jullie projecten.

16.00 - 16.15 uur
Conclusies

16.15 uur
Netwerkmoment

Inschrijven

Bezig met laden...

Locatie en bereikbaarheid

Adres

VAC Herman Teirlinckgebouw

Havenlaan 88

1000 Brussel

Routeplanneropent in nieuw venster
Evenement georganiseerd door Agentschap Binnenlands Bestuur
Beleid en regelgeving