Gedaan met laden. U bevindt zich op: Test mee: wat werkt echt in de digitale professionalisering van leraren? Nieuws

Test mee: wat werkt echt in de digitale professionalisering van leraren?

Nieuwsbericht
21 mei 2025

Wil je als schoolteam werk maken van doordachte digitale professionalisering? Voor schooljaar 2025-2026 zoeken we scholen in het basis- en secundair onderwijs die willen deelnemen aan een pilootstudie binnen het Vlaamse-Nederlandse project ‘Sterke onderwijsprofessionals in de digitale transitie’. 

Wat levert deelname op?

Je test tijdens dit pilootproject een nieuw hulpmiddel dat scholen helpt om professionalisering rond digitaal onderwijs beter te plannen, organiseren én af te stemmen op de noden van leraren. Zo bouwen we samen aan krachtige en innovatieve professionaliseringsvormen die echt het verschil maken in je klas.

Als deelnemende school:

  • Werk je actief rond digitale competenties op school.
  • Deel je inzichten en ervaringen met andere scholen in Vlaanderen en Nederland.
  • Help je mee bouwen aan een bruikbaar hulpmiddel dat andere scholen straks ook kunnen inzetten.

Voor wie?

Voor scholen uit het basis- en secundair onderwijs in Vlaanderen en Nederland.

We vragen deelname van:

  • de schoolleider
  • ICT-coördinator
  • interne professionaliseringsverantwoordelijken
  • eventueel externe partners
  • bij voorkeur ook enkele leraren met uiteenlopende digitale competenties

Hoe verloopt het project?

© nd3000 (GettyImages)

Het pilootproject combineert online momenten, een schoolworkshop en een gezamenlijke slotbijeenkomst.

  • 23 juni 2025 (13.30 uur): online startmoment (3 deelnemers per school)
  • September 2025: halve dag workshop op je eigen school
  • Oktober - december 2025: testfase (ongeveer 1 dag inzet, verspreid over 3 maanden)
  • Januari 2026: halve dag afsluitende workshop in Brussel voor Vlaamse scholen
  • Optioneel: deelname aan projectconferentie medio 2026

Interesse of vragen?

Stel je kandidaat vóór 10 juni 2025 of neem contact op met Ella Desmedt.

Zij leidt vanuit onderzoeksbureau IDEA Consult dit pilootproject in Vlaanderen.