Gedaan met laden. U bevindt zich op: Lesgeven met ICT Thema's

Lesgeven met ICT

Maak kennis met LeerID, waarmee je leerlingen maar 1 gebruikersnaam en wachtwoord nodig hebben om zich aan te melden op verschillende leermiddelen. Krijg tips en advies over hoe je aan de slag gaat met afstandsonderwijs. Ontdek hoe je het best digitaal toetsen kunt afnemen en evalueren.

LeerID

De Vlaamse overheid ontwikkelde een single-sign-on voor leerlingen, LeerID. Via één gebruikersnaam en één wachtwoord kunnen leerlingen zich aanmelden op allerhande digitale leermiddelen en toepassingen.

Hoe gaat het precies in zijn werk? Hoe kan je hierop aansluiten? Zijn er kosten aan verbonden? Het antwoord op al je vragen vind je op de website van LeerID(opent in nieuw venster) en in de instructievideo’s op het videokanaal van LeerID(opent in nieuw venster).

Blended onderwijs

Wat is blended onderwijs? Hoe pas je dat toe in je klas en je lessen? En is het echt de kip met de gouden eieren? Je komt het te weten in dit artikel over blended onderwijs.

Aan de slag met afstandsonderwijs

Sta je als school voor de boeiende uitdaging om afstandsonderwijs te organiseren of als leerkracht een specifiek vak op afstand aan te bieden? Neem dan zeker een kijkje in de hulpmiddelen die het Kenniscentrum Digisprong hiervoor ontwikkelde.

De gids ‘Aan de slag met inspirerend afstandsonderwijs’(PDF bestand opent in nieuw venster) helpt je jouw afstandslessen goed voor te bereiden, te geven en te evalueren.

Voor het basisonderwijs(PDF bestand opent in nieuw venster) en het secundair onderwijs(PDF bestand opent in nieuw venster) zijn er ook concrete stappenplannen. Ze geven tips aan schooldirecties, ICT-coördinatoren en leerkrachten in functie van afstandsleren. Er is een focus op 3 stappen: het inventariseren of de randvoorwaarden in orde zijn, het afstandsonderwijs plannen en tenslotte het opvolgen en bijstellen van het afstandsonderwijs.

De website ‘Werkvormen bij afstandsonderwijs(opent in nieuw venster)’ toont je hoe je afstandslessen activerend kan maken. Je krijgt hier voorbeelden van concrete en toepasbare werkvormen om voorkennis te activeren, kennis te verwerken en je les af te sluiten. Zo gaan jouw leerlingen en cursisten actief aan de slag met de aangeboden leerstof.

Digitaal toetsen en evalueren