Veiligheid
Gehackt worden? Je mag er niet aan denken dat het jezelf, je leerlingen of je school overkomt. Kom meer te weten over hoe je het beste cybersecurity invoert, cyberpesten aanpakt en een wachtwoordbeleid uitwerkt.
Cybersecurity is een ruim thema dat de nodige aandacht verdient. Steeds vaker lezen we in de media verhalen over cyberaanvallen en de onaangename gevolgen hiervan. Vanuit het Kenniscentrum Digisprong werken we aan een plan om dit thema op regelmatige basis onder de aandacht te brengen van scholen. We zullen hierbij handvatten aanreiken waarmee scholen effectief aan de slag kunnen. We nemen de tijd om dit plan goed op te maken zodat we te gepasten tijde met een sterk onderbouwde aanpak naar buiten kunnen komen.
Cyberpesten werd het nieuwe pesten. Hoe herken je het? Wat is het verschil met ‘gewoon’ pesten? En wat kun je doen als leraar en als school? In dit artikel kom je dat te weten.
Tegenwoordig werken we met zoveel applicaties dat we ondertussen een hele lijst van gebruikersnamen en bijhorende wachtwoorden dienen te onthouden. Toch is het belangrijk om voor elk account bij voorkeur een ander wachtwoord te gebruiken. Je maakt bovendien best werk van sterke wachtwoorden die niet zomaar te achterhalen zijn. Al die verschillende gebruikersnamen en wachtwoorden onthouden kan lastig zijn. Gelukkig zijn er eenvoudige trucs en toepassingen om je wachtwoorden(opent in nieuw venster) te onthouden.
Privacy
Wat online staat, verdwijnt bijna nooit meer. In deze artikels vind je meer informatie over de privacy-instellingen van Google en Microsoft en de GDPR-privacywetgeving. En we vertellen je hoe je de laptops van je leerlingen kunt monitoren tijdens de les, toetsen en examens.
Wil jij je Google-omgeving veiliger maken? We ontwikkelden een technische gids(PDF bestand opent in nieuw venster) die je wegwijs maakt om de nodige instellingen te doen die je hoge privacyrisico’s wegnemen.
AVG staat voor Algemene Verordening Gegevensbescherming. GDPR is de Engelstalige term voor diezelfde verordening. Het is een Europese verordening die regels oplegt aan bedrijven, overheden en andere organisaties ter bescherming van persoonsgegevens.
Persoonsgegevens zijn alle gegevens die een persoon direct of indirect kunnen identificeren. Dit zijn dus niet enkel namen, adressen en telefoonnummers, maar ook klasnummers, informatie over fysieke eigenschappen, informatie over levensbeschouwing,…
De enorm snelle technologische vooruitgang, die nog een boost kreeg door de coronacrisis, zorgt ervoor dat persoonsgegevens steeds vaker gedeeld en verzameld worden. Veilig omgaan met data en persoonsgegevens is de verantwoordelijkheid van de scholen zelf. Aangezien er op scholen erg veel bronnen zijn die zulke persoonsgegevens bevatten is het uitermate belangrijk om hier rekening mee te houden in je ICT-beleid.
Zoek je inspiratie en concrete acties voor het behandelen van dit onderwerp in je ICT-beleid? De wegwijzer GDPR/AVG(PDF bestand opent in nieuw venster) kan je op weg helpen.
Dankzij de Digisprong van de Vlaamse overheid voorzien scholen hun leerlingen van digitale toestellen in een versneld tempo. Dit brengt veel nieuwe mogelijkheden maar ook gevaren met zich mee, voor zowel leerlingen als voor leraren.
Scholen zoeken naar middelen om leerlingen te helpen om de focus tijdens de lessen te bewaren, om leerlingen efficiënt (van op afstand) te ondersteunen, maar ook te controleren. In dit kader zie je vaak verwijzingen naar de termen monitoring en proctoring:
- Monitoring: dit gaat over het toezicht dat een leraar houdt tijdens de lessen. Op die manier kan de leraar nagaan of leerlingen actief deelnemen aan de lessen.
- Proctoring: dit is specifieker en gaat over het online, onder toezicht, afnemen van een test. Tijdens de test worden er opnames gemaakt van het scherm van de leerling, van de leerling zelf en van zijn/haar omgeving.
Maar mogen deze 2 zaken zomaar toegepast worden? Hoe zit het met de privacy van de leerlingen? Zijn er regels waaraan scholen zich moeten houden? Dit alles zoeken we voor je uit en bundelen we in de artikels over proctoring en over monitoring.
Welbevinden
Je moet je goed voelen, ook online of wanneer je op je laptop aan het werken bent. Je vindt hier tips & tricks over ergonomisch werken en studeren, de gedragsregels en omgangsvormen voor het internet en gezond ICT-gebruik in je school.
Nettiquette omvat alle afspraken en richtlijnen bij het gebruik van digitale toestellen. Bijvoorbeeld gedragsregels bij het gebruik van smartphones, sociale media, mailverkeer,… Deze afspraken zijn zinvol omdat bij digitalisering vaak vergeten wordt dat de communicatie van persoon tot persoon gebeurt en niet van persoon tot computer. Nettiquette schept duidelijkheid in de verwachtingen ten opzichte van elkaar.
Dergelijke regels op schoolniveau zijn zeker relevant. Het zorgt voor een transparant beleid waarin iedereen weet wat online kan en mag.
Meer informatie over nettiquette en een overzicht van beschikbare leermiddelen vind je op de themapagina van KlasCement(opent in nieuw venster).
De Digisprong zorgt voor een impuls aan nieuwe hardware in scholen. Deze extra toestellen vergroten ook de bezorgdheden over het psychisch en fysiek welzijn van kinderen bij langdurig ICT-gebruik. In dit artikel kaarten we de belangrijkste bezorgdheden aan.
Nu leerlingen meer en meer gebruikmaken van mobiele toestellen in de klas, is het aangewezen om als school aandacht te besteden aan ergonomie. Hierbij ga je de omgeving (vb. klas, werkplek, ...) aanpassen aan de mens. In het artikel over gezond ICT-gebruik vind je 10 ergonomische tips.
Kunnen we je helpen?
Foutje gezien? Een link die niet werkt? Laat het ons weten!
Krijg je graag ergens meer informatie over? We bekijken je vraag en zien wat we kunnen doen.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
Blijf je graag op de hoogte van de laatste nieuwtjes? Schrijf je dan nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.