Gedaan met laden. U bevindt zich op: Dienstverlening welzijn en gezondheid Informatie voor HR-professionals

Dienstverlening welzijn en gezondheid

Hoe kun je uitdagingen rond welzijn aanpakken in je departement of agentschap? Binnen de Vlaamse overheid kun je als HR-verantwoordelijke rekenen op de nodige hulp en ondersteuning. Zo investeer je in een geïntegreerde en professionele aanpak rond welzijn.

Collega's vergaderen in binnentuin

Welzijnsactoren

Dienstverlening welzijn

  • Stap 1

    Met het welzijnsbeleid zet je in op het bevorderen van het welzijn van de medewerkers in je entiteit. Wil je daarmee aan de slag gaan? Bekijk dan zeker het stappenplan op de webpagina ‘Welzijnsbeleid in je entiteit’. Tijdens het uitwerken van het welzijnsbeleid kan je een beroep doen op jouw preventieadviseurs via de Gemeenschappelijke Dienst voor Preventie en Bescherming op het werk (GDPB). Indien nodig kunnen zij ook de externe dienst voor preventie en bescherming op het werk betrekken. Neem hiervoor contact op met de GDPB via gdpb@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie).

    Is je entiteit niet aangesloten bij de GDPB? Neem dan rechtstreeks contact op met je eigen (interne of externe) preventiedienst.  

  • Stap 2

    Wil je entiteit aan de slag met de opmaak van een re-integratiebeleid? De omzendbrief VR 2023/KBBJ/BZ/x - Re-integratiebeleid binnen de diensten van de Vlaamse overheid biedt je daarvoor een kader. Heb je hier vragen over of wil je graag extra ondersteuning? Neem dan contact op met het Team Loopbaanontwikkeling via het Vlimpers-contactformulier → specialisme Loopbaan → re-integratie. 

  • Stap 3

    Via de externe dienst voor preventie en bescherming op het werk kan je, door het inzetten van preventie-eenheden, een beroep doen op een breed aanbod aan sensibiliseringsacties en opleiding rond welzijn (zowel voor medewerkers, HR-profielen, leidinggevenden, vertrouwenspersonen, …).

    Is je entiteit aangesloten bij de GDPB? Dan kan je contact opnemen met de account-preventieadviseur via gdpb@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie). Niet-aangesloten entiteiten kunnen rechtstreeks contact opnemen met hun eigen preventiedienst.  

    De terugkeercoaches in de entiteiten kunnen specifiek voor het thema re-integratie een beroep doen op het team Loopbaanontwikkeling voor opleidingen, ondersteuning en intervisies. Je kan hen contacteren via het Vlimpers contactformulier → specialisme Loopbaan → re-integratie . 

  • Stap 4

    Er is een raamcontract voor traumazorg en psychosociale begeleiding, waarop entiteiten een beroep kunnen doen:

    • voor ondersteuning bij traumatische gebeurtenissen op de werkvloer
    • voor psychologische begeleiding van hun personeelsleden

    Op de pagina met info over het raamcontract vind je ook de richtlijnen terug voor de SPOC’s en het gebruik van dit aanbod.

    Benieuwd naar de SPOC voor jouw entiteit? Bekijk hier de lijst met aanspreekpunten per entiteit(Excel bestand opent in nieuw venster).

  • Stap 5
    • Wat
      • Personeelsleden kunnen terecht bij een veerkrachtcoach om hun persoonlijke veerkracht, welbevinden en aanpassingsvermogen binnen de werkcontext te verhogen. Een veerkrachtcoach ondersteunt hen binnen de werksituatie door te luisteren, te coachen en hen op weg te helpen bij specifieke vragen. De veerkrachtcoaches gaan ook met groepen aan de slag via teamcoaching, workshops, psycho-educatie en zo meer.
    • Aanpak en hoe aanvragen? Informatie over het aanvragen van een coachingtraject, het verloop en de kostprijs vind je op de webpagina over veerkrachtcoaches.
  • Stap 6

    De vertrouwenspersonen zijn een laagdrempelig eerste aanspreekpunt voor medewerkers van hun eigen entiteit voor alle vragen rond psychosociale risico’s zoals stress, burn-out, ongewenst gedrag, …

    Lees er meer over op de webpagina werking van de vertrouwenspersonen.

  • Stap 7

    De adviseurs re-integratie bij het Agentschap Overheidspersoneel (AgO) bieden een professionaliseringstraject aan voor terugkeercoaches.

    • Terugkeercoaches kunnen deelnemen aan verschillende opleidingsmodules met telkens een andere focus. Samen vormen de modules een mooie basis om zowel je re-integratiebeleid als je trajectwerking vorm te geven.
    • Terugkeercoaches kunnen op regelmatige basis deelnemen aan een lerend netwerk. Daar komen specifieke thema’s aan bod die gelinkt zijn aan re-integratie.
    • Tijdens intervisies werken terugkeercoaches rond specifieke cases. Daarbij doen ze een beroep op elkaars expertise.
    • In het Teamskanaal voor terugkeercoaches wordt heel wat informatie gedeeld. Terugkeercoaches kunnen er ook bij elkaar terecht met vragen.
    • Wil je advies? Of heb je als terugkeercoach nood aan specifieke coaching of mentoring bij trajecten die je begeleidt? Dan kun je steeds bij AgO terecht.

    Meer informatie of een vraag? Stuur een e-mail naar personeelsmobiliteit@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie).

  • Stap 8

    RAPSY’s zijn een van de kernprocedures om het welzijn van werknemers te beschermen, te vrijwaren en te verbeteren. Grosso modo bestaan er twee soorten RaPsy’s:

    De a priori of globale risicoanalyse is een algemene screening van alle aspecten die betrekking kunnen hebben op psychosociaal welzijn. Een dergelijke screening moet volgens de wet maximaal om de 5 jaar gebeuren. Er is dus geen directe aanleiding voor deze analyse. Via een wetenschappelijk verantwoorde kwantitatieve of kwalitatieve aanpak krijg je een algemeen beeld van hoe het gesteld is met het welzijn van alle medewerkers in een organisatie of een afdeling. Daar kun je dan concrete acties aan koppelen ter verbetering van de situatie. Deze risicoanalyse zal dus mee helpen het Globaal Actieplan en het Jaaractieplan te inspireren.

    Wanneer een leidinggevende, het EOC, de preventieadviseurs of vertrouwenspersonen oordelen dat er een specifieke situatie is die moet onderzocht worden, kan men ook kiezen voor een a posteriori risicoanalyse. Die staat los van de algemene bevraging en heeft in tegenstelling daarmee wel een concrete aanleiding. Ook hier doet men op kwantitatieve of kwalitatieve manier een gericht onderzoek en probeert een situatie die zorgen baarde te analyseren en formuleert men aanbevelingen om deze te verbeteren of problemen op te lossen.

    Beide risicoanalyse onderzoeken de zogenaamde 5 A’s: Arbeidsvoorwaarden, Arbeidsorganisatie, Arbeidsomstandigheden, Arbeidsrelaties (de relaties tussen werknemers en de relaties tussen leidinggevenden en ondergeschikten), Arbeidsinhoud. De preventie-adviseurs Psychosociale Aspecten van onze externe dienst Idewe in samenwerking met de preventieadviseurs Psychosociale Aspecten van de GDPB.

  • Stap 9

    De preventieadviseurs van de GDPB organiseren op periodieke basis welzijnsrondgangen om de verschillende aspecten rond welzijn op het werk te onderzoeken.

    • Deze rondgangen helpen jou om te weten welke acties nodig zijn om het welzijn op de werkvloer te garanderen.
    • Deze rondgangen zijn wettelijk verplicht volgens Art.II.1-6 van de Codex Welzijn.

    Goed om te weten: je hoeft uiteraard niet te wachten op een rondgang om bestaande en/of nieuwe welzijnsproblematieken aan te pakken.

    Lees er meer over op de webpagina welzijnsrondgangen.

  • Stap 10

    De Vlaamse overheid zet in op duurzame inzetbaarheid. Dat heeft een positief effect op te werkdruk, verkleint het risico op psychosociale welzijnsklachten en draagt bij aan het diversiteitsbeleid. Duurzame inzetbaarheid heeft dus voordelen voor werkgever én medewerkers.

    Om duurzame inzetbaarheid mogelijk te maken, heeft het Agentschap Overheidspersoneel een raamovereenkomst afgesloten rond de methodieken van job re-design (jobcrafting, teamcrafting, jobcarving,…).

    Die raamovereenkomst bestaat uit 3 percelen:

    • Perceel 1: job redesigntrajecten

    Die trajecten impliceren aanpassingen op professioneel gebied. Dankzij die aanpassingen kan een bestaand team of individu zich ten volle ontplooien op de werkvloer, zonder de noodzaak om taken uit het takenpakket te schrappen. Taken kunnen bijvoorbeeld herverdeeld worden binnen een team, afdeling of entiteit. Zo zet de Vlaamse overheid in op het duurzaam aan de slag houden van medewerkers en brengt ze takenpakketten in lijn met de organisatiedoelstellingen. Het kan om heel diverse trajecten gaan, dus maatwerk is het sleutelwoord.

    • Perceel 2: opleiding ‘train de trainer’

    Deze opleiding biedt de mogelijkheid om kennis op te bouwen en methodieken van (inclusief) job redesign aan te leren waarmee HR-professionals en leidinggevenden aan de slag kunnen. De opleiding omvat een kennisluik (fysieke sessie), een praktijkluik (aan de slag met een case en opvolging individueel) en een uitwisselingsluik (in groep) inclusief digitale cursus.

    • Perceel 3: beleid- en organisatieondersteuning

    Om draagvlak te creëren bij het management, de juiste informatie over te brengen en te ondersteunen bij de methodieken.

    Alle entiteiten van de Vlaamse overheid, de lokale besturen en de Vlaamse Gemeenschapscommissie kunnen afnemen van de raamovereenkomst.

    Hoe kun je afnemen van het raamcontract?

    Neem rechtstreeks contact op met de externe partner voor een gratis intakegesprek. Als je wil, kan een medewerker van het Agentschap Overheidspersoneel aanwezig zijn bij dat intakegesprek.

    Wil je overgaan tot een bestelling? De externe partner levert je binnen de 4 werkweken een offertevoorstel aan. Ga je daarmee akkoord, start de externe partner binnen de 30 dagen de samenwerking.

    Meer informatie of een vraag? Stuur een mail naar personeelsmobiliteit@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie).

  • Stap 11

    De Vlaamse overheid neemt als werkgever maatregelen om te zorgen dat personeelsleden met een handicap of chronische ziekte onbeperkt aan de slag kunnen blijven. Op de webpagina ‘Tewerkstellingsondersteunende maatregelen - info voor HR’ lees je hoe je hiermee aan de slag gaat in je entiteit.

  • Stap 12

    Als HR-professional of leidinggevende kom je soms in situaties terecht waarbij medewerkers extra ondersteuning nodig hebben. Denk aan financiële zorgen, privéproblemen of stress op het werk. In die gevallen biedt de vzw Sociale Dienst waardevolle ondersteuning. Niet alleen voor individuele medewerkers, maar ook als partner voor jouw rol.

    Lees meer op de webpagina ‘Aanbod vzw Sociale Dienst voor HR en leidinggevenden’.

Dienstverlening gezondheid

  • Stap 1

    Raadpleeg het advies van de arbeidsarts na een arbeidsgeneeskundig onderzoek via Vlimpers.

  • Stap 2

    Raadpleeg het raamcontract en de polis of ontdek hoe je aan de slag gaat met het online platform DAIL Healthcare.

    Lees er meer over op de webpagina Aan de slag met de hospitalisatieverzekering.

  • Stap 3

    Ben je op zoek naar specifieke informatie over de EHBO-vormingen voor jou als HR-professional? Lees er alles over op de webpagina opleiding en bijscholingen ehbo.

Ondersteunende systemen

Welzijnsbeleid en regelgeving