Waarom en hoe je website en app(s) digitaal toegankelijk maken?
De website en app(s) van je school moeten voor iedereen toegankelijk zijn. Maar waarom is dat zo belangrijk? Hoe doe je dat? En moet echt alles digitaal toegankelijk zijn? Hieronder vind je alles wat je over digitale toegankelijkheid moet weten.
Wat is digitale toegankelijkheid?
Digitale toegankelijkheid betekent dat iedereen je online informatie en diensten moet kunnen lezen en gebruiken.
Want digitale informatie kan zonder dat je het wil of beseft voor veel mensen ontoegankelijk zijn. Bijvoorbeeld voor:
- mensen die blind of slechtziend zijn
- mensen met een beperkte handfunctie of ADHD
- laaggeletterde mensen of mensen die niet zo digitaal vaardig zijn
- oudere mensen die trager navigeren of minder goed zien
- mensen met een tijdelijke beperking zoals een gebroken arm
- mensen die online zijn in fel zonlicht of een omgeving waar veel lawaai is of waar ze constant afgeleid worden.
Waarom is digitale toegankelijkheid belangrijk?
Omdat je met digitaal toegankelijke websites en apps niemand buitensluit. Voor je school betekent het dat alle leerlingen, ouders, leraren en externen je informatie online kunnen lezen en je dienstverlening online kunnen gebruiken. Digitale toegankelijkheid is tegelijk ook een vorm van inclusieve communicatie.
Enkele veelzeggende cijfers:
- 1 op de 6 mensen onder 65 jaar heeft een handicap.
- 1 op de 7 mensen is laaggeletterd.
- 1 op de 5 mensen is ouder dan 65 jaar.
- 1 op de 1000 mensen is blind, 2 op de 100 slechtziend.
Met digitaal toegankelijke websites en apps maak je dus voor veel mensen het verschil.
Wettelijk verplicht
Sinds 22 december 2016 schrijft de Europese norm voor digitale toegankelijkheid voor dat overheidswebsites – ook die van je school – voor iedereen toegankelijk moeten zijn. Vlaanderen zette die richtlijn om in het Bestuursdecreet. Daarnaast is er de WAD-richtlijn. Die verplicht ook organisaties die met de overheid werken om hun digitale platformen toegankelijk te maken.
De Europese richtlijn verwijst naar niveau AA van de richtlijnen voor toegankelijkheid van webcontent (WCAG). Ook als school moet je daaraan voldoen. Ze vertrekken vanuit de 4 principes van webtoegankelijkheid:
- Stap 1
Waarneembaar
Zorg dat je website digitaal toegankelijk is voor mensen met een visuele of gehoorbeperking. Dat doe je bijvoorbeeld met logische titels, gesproken uitleg bij video’s en genoeg contrast tussen tekst en achtergrond.
- Stap 2
Bedienbaar
Zorg dat mensen in je website kunnen navigeren met een toetsenbord, muis en hulpmiddelen zoals schermlezers. Gebruikers moeten video’s en audio ook zonder muis kunnen pauzeren en navigeren.
- Stap 3
Begrijpelijk
Gebruik eenvoudige, duidelijke taal en leg afkortingen uit. Geef formulieren een duidelijk label en zorg voor foutmeldingen die iedereen makkelijk begrijpt.
- Stap 4
Robuust
Zorg dat je website in verschillende webbrowsers en met verschillende assistentiesoftware goed werkt.
In Vlaanderen ziet het Vlaamse expertisecentrum toegankelijkheid Inter erop toe dat alle overheden en de organisaties waarmee ze samenwerken hun digitale toegankelijkheid verbeteren.
Wat betekent digitale toegankelijkheid voor je school?
Als school ben je alleen verplicht om de ‘wezenlijke online administratieve functies’ digitaal toegankelijk te maken die vastgelegd zijn in de Omzendbrief. Dat gaat om deze informatie en functies:
- Je homepagina en toegangspagina’s
Bezoekers moeten ook met hun toetsenbord en hulptechnologie op je website kunnen navigeren. - Je navigatiemenu
Bezoekers moeten je menu met hun toetsenbord of hulptechnologie kunnen bedienen. - De contactgegevens en het adres van je school
- Je onderwijsaanbod
De informatie over het onderwijs dat je aanbiedt. - Je curriculum
Het onderwijsprogramma van je school. - Je reglementen
Inclusief je tuchtprocedure en bijdrageregeling. - Informatie over inschrijven en aanmelden
Als je met een online aanmeldingssysteem werkt. - CLB-gegevens
De contactgegevens van het CLB en de informatie over waar en bij wie je leerlingen en hun ouders terechtkunnen. - Toegankelijkheidsverklaring
De verklaring waarin staat hoe toegankelijk je website is.
Lees er meer over in deze omzendbrief(opent in nieuw venster). Zorg je dat al die wezenlijke functies digitaal toegankelijk zijn? Dan hoef je dus geen volledig nieuwe website of app te maken.
Aan de slag met digitale toegankelijkheid in je school
Een website of app digitaal toegankelijk maken, doe je niet alleen. In de 7 stappen die je daar het best voor kunt zetten, kunnen verschillende mensen in je school je helpen.
- Stap 1
Benoem een toegankelijkheidsverantwoordelijke
Wijs 1 persoon aan die het aanspreekpunt wordt voor digitale toegankelijkheid, de wetgeving opvolgt en verbeteracties coördineert.
- Stap 2
Breng de wezenlijke digitale functies in kaart
Maak een overzicht van de wezenlijke online administratieve functies op je website of in je app.
- Stap 3
Voer een toegankelijkheidsaudit uit
Laat een audit uitvoeren om de knelpunten op je website of app te identificeren. Roep daarvoor de hulp in van Inter.
- Stap 4
Rangschik je verbeteracties volgens prioriteit
Focus je eerst op de meest bezochte pagina’s en essentiële functies. Begin met eenvoudige verbeteringen zoals leesbare teksten en alt-teksten voor afbeeldingen.
- Stap 5
Werk samen met je ICT-, communicatie- en onderwijsteam
Betrek al je medewerkers die relevant zijn: van de ontwikkelaar van je website tot de mensen die verantwoordelijk zijn voor de inhoud op je website. Iedereen heeft een rol in toegankelijke digitale communicatie.
- Stap 6
Publiceer de toegankelijkheidsverklaring
Zeg duidelijk in welke mate je website of app voldoet aan de toegankelijkheidseisen en wat gebruikers kunnen doen bij problemen.
- Stap 7
Evalueer het proces
Plan controles in, vraag feedback aan de bezoekers van je website en volg de nieuwe richtlijnen en technologische ontwikkelingen op om de toegankelijkheid van je website te blijven verbeteren.
Extra informatie
Raadpleeg de toegankelijkheidsverklaring van de Digisprongwebsite.