Overslaan en naar de inhoud gaan

Klachten

Heb je een klacht? We zoeken een oplossing.

Bij het Departement Cultuur, Jeugd en Media doen we er alles aan om jou een goede dienstverlening te bieden. Ben je toch niet tevreden? Bespreek je probleem eerst met de betrokken dienst. In de rubriek Organisatie vind je de contactgegevens van de verschillende afdelingen in onze organisatie. Samen gaan we op zoek naar een oplossing. 

Kijk ook na of een beroepsprocedure opgenomen is in de regelgeving die verband houdt met jouw dossier of situatie. Lukt dat niet, dan kun je een volgende stap zetten en een klacht indienen. 

Dien een klacht in

Heeft de betrokken dienst je niet verder kunnen helpen? Dan kun je een klacht indienen bij de klachtenbehandelaar van die dienst. Je kunt je klacht telefonisch melden of schriftelijk indienen via 02 553 69 77 of departement.cjm@vlaanderen.be.

Voorwaarden

  • De klacht moet gaan over de werking van het Departement Cultuur, Jeugd en Media
  • Een klacht kan niet anoniem zijn. 
  • Volgende gegevens zijn noodzakelijk om je klacht te onderzoeken: 
    • jouw naam en adres;
    • een duidelijke omschrijving van je klacht, over welke dienst het gaat en de periode waarin het probleem zich voordeed.

Voeg eventueel een kopie van alle stukken (brieven, foto’s, e-mailverkeer) die je klacht kunnen ondersteunen, toe aan je schriftelijke klacht.

Hoe snel behandelen wij je klacht?

Binnen de 10 kalenderdagen krijg je een schriftelijke ontvangstmelding per brief of e-mail (tenzij de klacht al binnen die 10 dagen behandeld is). Als een klacht niet behandeld wordt, moet de klachtenbehandelaar dat schriftelijk motiveren. 

Na ontvangst van je klacht heeft de klachtenbehandelaar 45 kalenderdagen de tijd om de klacht te behandelen. Die termijn kan nog eenmaal verlengd worden met 45 kalenderdagen. Waar mogelijk probeert de klachtenbehandelaar te bemiddelen om een oplossing te bieden.

Contacteer de Vlaamse Ombudsdienst

Ben je niet tevreden over de manier waarop we je klacht behandeld hebben? Dan kun je de Vlaamse Ombudsdienst contacteren. 

De Vlaamse Ombudsdienst is bereikbaar via het gratis nummer 1700, elke werkdag van 9 tot 19 uur. Je kunt vragen om rechtstreeks doorverbonden te worden met een medewerker van de ombudsdienst. 

Daarnaast kun je je klacht sturen naar klachten@vlaamseombudsdienst.be of een persoonlijke afspraak maken via het gratis nummer 1700. 

Je wordt binnen de week door de Ombudsdienst opgebeld of aangeschreven. Sommige klachten kunnen vervolgens snel opgelost worden. De behandeling van klachten die een onderzoek vragen, kan tot 4 maanden duren.