Overslaan en naar de inhoud gaan
Nieuwsbericht

Vlaamse overheid koopt een topwerk van de Amerikaanse popart uit de collectie Matthys-Colle

Naar aanleiding van een langdurige bruikleen van de Matthys–Colle collectie aan het S.M.A.K heeft de Vlaamse overheid een sleutelwerk uit de collectie gekocht:         Great American Nude nr. 45 van Tom Wesselmann. Het werk zal samen met de kunstwerken uit de stichting Matthys-Colle deel uitmaken van de collectie van het S.M.A.K. Gent. Op die manier kan het museum voortaan een volwaardig overzicht bieden van de internationale popart in de jaren ’60.

In Vlaanderen werd altijd al veel verzameld, maar tegenwoordig vloeien er weinig kunstverzamelingen naar de musea. Dit omdat de meeste instellingen niet beschikken over de nodige infrastructuur om privécollecties op de juiste manier op te vangen. Beter uitgebouwde musea kunnen door samenwerkingen met privéverzamelingen streven naar schaalvergroting en een grotere expertise. Dat biedt hen ook de mogelijkheid om verder een internationale rol op te nemen. Een samenwerking tussen het S.M.A.K. en de stichting van de Gentse kunstverzamelaar Roger Matthys (1920 2016) zorgt alvast voor stappen in de goede richting.

Popartwerk Great American Nude nr. 45 van Wesselmann aangekocht als topstuk

Roger Matthys was een belangrijk figuur voor de Belgische kunstwereld. Hij was in 1957 stichtend lid van de Vereniging voor het Museum van Hedendaagse Kunst in Gent maar werd in 1974 ook voorzitter en stond daarmee aan de wieg van wat vandaag het S.M.A.K. is. Doorheen zijn leven bouwde hij samen met zijn vrouw Hilda Colle een privécollectie op, die de periode 1960 - 1990 overspant, gaande van popart over concept en minimal tot Gilbert & George, Thomas Schütte en Franz West.

Naar wens van Roger Matthys hebben de erfgenamen beslist om een kerncollectie van veertig werken in te brengen in een stichting. De bedoeling is om hiermee de meest waardevolle en representatieve werken uit de collectie Matthys-Colle te ontsluiten voor een groter publiek. In het kader van een publiek-private samenwerking koopt de Vlaamse overheid een sleutelwerk uit de verzameling. Dat werk is Nr. 45, uit de vroege reeks Great American Nudes van Tom Wesselmann, met een geschatte waarde van 2.175.000 euro. De reeks behoort tot zijn bekendste werken en is een iconisch model van de assemblagekunst, met een scherp gevoel voor de Amerikaanse volkscultuur en de kracht van beeldtaal.

Collectie Matthys-Colle in bruikleen in S.M.A.K.

Het werk van Tom Wesselmann wordt, samen met de kerncollectie Matthys-Colle, in langdurige bruikleen genomen in het S.M.A.K. Met kunstenaars zoals Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Cy Twombly, Claes Oldenburg en Domenico Gnoli vult deze collectie een belangrijk hiaat op binnen de Vlaamse publieke collecties voor de periode tussen 1960 en 1970. Deze nieuwe belangrijke aanwinst zal samen met de werken in langdurige bruikleen ervoor zorgen dat S.M.A.K. de meest representatieve collectie internationale popart heeft. De collectie Matthys-Colle en de collectie popart van het S.M.A.K. vormen samen een uniek en hoogwaardig geheel dat als kern andere ensembles van Marcel Broodthaers, Panamarenko, de popart van Paul Van Hoeydonck, Roger Raveel en Raoul De Keyser omkadert. Naast de internationale popart wordt de collectie van het S.M.A.K. versterkt met topwerken van Gilbert & George, Bruce Nauman, Thomas Schütte en Franz West.

Een bruikleen blijft een tijdelijke aangelegenheid. Daarom heeft de Vlaamse overheid het voorstel van de familie om een van de werken aan te kopen aanvaard. Hiermee wordt een sleutelwerk uit de internationale popart definitief opgenomen in de collecties en wordt een belangrijke publiek-private samenwerking mogelijk gemaakt.

De bereidheid van de erfgenamen van Roger Matthys om de collectie gedurende 10 jaar verlengbaar af te staan aan de overheid is bewonderenswaardig omdat zij hiermee het eigenbelang wegcijferen ten dienste van de gemeenschap en ter nagedachtenis van hun vader en grootvader Roger Matthys.